564 Feltkontrollør Hjortevilt

Godkjent for 8–16 timer  |  4–40 deltakere  | 

Læringsmål

Målet med kurset er flere godkjente feltkontrollører, og med det bidra til å gjøre det flotte hjortekjøttet tilgjengelig for flere. En godkjent feltkontrollør godkjenner og attesterer jaktlagets viltkjøtt, slik at dette kan selges og omsettes til lokale detaljister.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

For å kunne bli godkjent feltkontrollør må deltageren ha minst fem års jakterfaring og ha slaktet minst 20 hjortevilt.

Personer som ikke oppfyller kravet for å bli feltkontrollør kan delta på kurset, men kan ikke få godkjenning som feltkontrollør.

Innhold

Feltkontrollør Hjortevilt er et teoretisk heldagskurs basert på gjeldende bransjestandard, godkjent av Mattilsynet.

Innhold

  • Lovverk og administrative bestemmelser
  • Kjøttkvalitet, hva er det?
  • Hjortevilts anatomi, fysiologi og adferd
  • Sykdommer hos hjortevilt i Norge
  • Skader på hjortevilt
  • Miljøforurensing, kjennetegn og helsefare
  • Livet i dødt hjorteviltkjøtt. Bakterier, virus og sopp
  • Kjøtthygiene i praksis, kjøtthåndtering
  • Lokaler til slakting og lagring av kjøtt
  • Rutiner ved feltkontroll og omsetning av hjorteviltkjøtt

Kurset kan utvides med en praktisk del (valgfritt)

  • Slakting
  • Partering

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

Kompendium fra Mattilsynet

Bransjestandard

Feltskjema revidert!

Samleskjema

Organisering og arbeidsmåter

Foredrag, diskusjoner og erfaringsdeling.

Krav til lærer/instruktør

Godkjent kursholder til feltkontrollørkurs etter gjeldende bransjestandard, godkjent av Mattilsynet

Avsluttende prøve/eksamen

For å bli godkjent feltkontrollør må deltager ha 100% oppmøte på kurset, og på forhånd ha minst fem års jakterfaring og slaktet minst 20 hjortevilt.

Ved kursets slutt vil godkjent feltkontrollør få utdelt kursbevis og eget feltkontrollørnummer.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.