563 NF metodeseminar skred

Godkjent for 20–40 timer  |  4–12 deltakere  | 

Læringsmål

Seminaret skal gi deltakerne anledning til å bruke og drøfte metoder for vurdering av skredfare og videregående kameratredning. Deltakerne skal gis utdypende kunnskap om standardmetodene brukt på grunnkurs/instruktørkurs etter Nasjonal standard. Deltakerne skal kunne gjøre rede for hvorfor disse metodene er valgt, og de skal selv vise gode ferdigheter i bruk av metodene. Deltakerne skal i tillegg kunne bedømme hvordan ulykker kan og bør forebygges, både generelt og spesielt i forbindelse med kurs, organiserte skiturer og uorganiserte vennegrupper på topptur.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Godkjent eller tidligere godkjent NF skredinstruktør 1 nordisk/alpint, skredinstruktør 2 alpint eller annen relevant utdanning og kompetanse.

Innhold

Temaliste

  • Prøving og drøfting av metoder for å gripe og forstå de tre skredfaktorene: terreng, forhold og menneske.
  • Prøving og drøfting av metoder for kameratredning.
  • Improvisert redning i komplekse situasjoner.
  • Prøving og drøfting av metoder for skredvarsling – internasjonalt, regionalt og lokalt.
  • Prøving og drøfting av metoder for risikoreduserende adferd og tiltak i skredterreng.
  • Ulykkesforebyggende arbeid, med spesiell vekt på analyse av risikofaktorer, tiltak for å redusere faren for feilvurdering og konsekvenser av feilvurdering.
  • Ansvaret for egen og deltakeres sikkerhet skal drøftes.
  • Valg av område for redningsøvelser og snødekkeundersøkelser.
  • Ansvar og opptreden ved ulykker på kurs eller under fellesturer/føring.
  • Varsling og organisering ved ulykke.
  • Innføring i den organiserte redningstjenesten og hvordan en redningsaksjon organiseres og gjennomføres.
  • Førstehjelp.
  • Etikk, sikkerhet og ansvar, jf. veilederkurset.

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

Fagartikler og faglitteratur om koblet til temaliste

Varsom sin digitale kilder

Yr og metrologisk data

Organisering og arbeidsmåter

Arrangøren skal ha godkjenning som NF-arrangør på nivå 2 skred. Det skal være minst 2 instruktører (kursleder/medinstruktør).

Seminaret skal gi anledning til øving på og diskusjon om metoder, og gjennom dette gi deltakerne bredt innblikk i fortrinn og ulemper ved ulike metoder i gitte situasjoner. Seminaret skal gi deltakerne en gjensidig, faglig oppdatering og bidra til at et enhetlig metodesett praktiseres likt på alle instruktørkurs etter Nasjonal standard. Seminaret skal også være et forum for å utveksle erfaringer med andre instruktører. Det ventes at deltakerne er aktive i diskusjoner og selv bidrar til innhold og gjennomføring.

Det bør ikke være nødvendig å gå like dypt inn i alle tema på lista. Deltakernes kompetanse må i stor grad bestemme hvilke temaer som kan tas summarisk og hvilke man må gå grundigere inn på.

Krav til lærer/instruktør

Krav til kursleder

En instruktør med en av disse godkjenningene kan være kursleder på metodeseminaret:

  • skredinstruktør 2 alpint

Krav til medinstruktør

En instruktør med en av disse godkjenningene (og eventuelt krav til praksis) kan være medinstruktør på metodeseminaret:

  • skredinstruktør 1 alpint kursleder (som også har minst 10 dagers praksis som kursleder på skredkurs)
  • skredinstruktør 2 alpint

Avsluttende prøve/eksamen

Deltakerne skal få en muntlig vurdering underveis i seminaret. Sluttvurdering skal gis i en personlig samtale med hver enkelt deltaker. Deltakeren skal oppfordres til selv å gjøre seg opp en mening om sine sterke og svake sider som instruktør. Kandidatene skal vurderes ut fra punkt: Sikkerhet, egenferdighet, formidlingsevne og lederskap.

Kandidatene vurderes til bestått eller ikke bestått, og kursleder skal gi en skriftlig og begrunnet vurdering som føres inn i kandidatens loggbok.

Utfyllende opplysninger

Se NF sin nasjonal standard for utfyllende informasjon om rammer og gjennomføring.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.