1539 Konkuranserettet lydighet
Læringsmål
Ekvipasjene skal hjelpes med innlæringen i de forskjellige øvelsene de trenger hjelp til, enten kl. 1,2,3 eller i elite. Eller videreutvikle allerede innlærte øvelser. Sluttmål er å øke aktiviteten i klubben, bygge opp en gruppe som trener sammen, følge hverandre på treninger og på forskjellige lydighets stevner.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle som vil konkurrere og/eller lære mer om lp trening og dens øvelser
Innhold
Kurset tar utgangspunkt i ekvipasjens ståsted. Ekvipasjene skal hjelpes med innlæringen i de forskjellige øvelsene de trenger hjelp til, enten kl. 1,2,3 eller i elite. Eller videreutvikle allerede innlærte øvelser. Sluttmål er å øke aktiviteten i klubben, bygge opp en gruppe som trener sammen, følge hverandre på treninger og på forskjellige lydighets stevner.
1. samling
TmL: 8
Tema:
Gjennomgang av hver ekvipasje. Hvor er hver enkelt på treningsstigen? Kontakttrening. Fri ved fot.
Stikkord:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje, ut fra hver enkelts nivå. Demonstrere flere måter å læreinn øvelsene på.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk og teoretisk undervisning av instruktør
2. samling
TmL: 8
Tema:
Videre trening og perfeksjonering av fri ved fot. Men forskjellig og økende vansklighetsgrad. Legger inn vendinger og gangartsendringer.
Stikkord:
Instruktøren utfordrer ekvipasjen slik at problemområder blir fokusert på/oppstår.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk og teoretisk undervisning av instruktør. Instruktør viser øvelsene med egen hund.
Problemstillinger:
Instruktør må holde motivasjon til ekvipasjen oppe når hun gir opplæring og perfeksjonerer fri ved fot
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Deltakere: NKK regelverk for LP.
Lærer: Konkurransereglement. Tilgjengelig litteratur.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Være aktiv eliteutøver med egen hund. Bred og lang erfaring med slike kurs.
Utfyllende opplysninger
Det arbeides med en og en hund og fører, man tar utgangspunkt i hva de ønsker å jobbe med. Bruke forskjellige innlæringsmetoder som fører fram til en perfekt øvelse. Man jobber kun med positiv forsterkning som lek eller godbit.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.