1473 Organisasjonen og tillitsvalgte i Dnh

Godkjent for 8–10 timer  |  4–15 deltakere  |  inntil 100 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

Lære tillitsvalgte om organisasjonen og hvordan de best kan gjennomføre oppgavene som de er blitt valgt til

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Nye tillitsvalgte, men også som oppfrisking for andre tillitsvalgte

Innhold

1. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Fakta om Dnh. Vedtekter. Organisasjonsoppbygging

Stikkord

Visjon, mål og strategiplaner

Gjennomgang av sentrale vedtekter

Normalvedtekter for fylkesavdelinger og lokallag

Organisasjonen: Representantskapet, Landsstyret, administrasjonen, fylkesavdelinger, lokallag

Arbeidsform og gjennomføring

Litt opp til kursleder, men foredrag om organisasjonen, gruppearbeid om spørsmålene og plenumsdiskusjoner med felles oppsummering kan være en fin innføring til temaet.

Problemstillinger

1. Hva er – og hva burde fylkesavdelingens plass og betydning være?

2. Hva er – og hva burde lokallagets plass og betydning være?

3. Evt. hvor selvstendige er/ burde lokallag og fylkesavdelinger være?

2. samling

Timer med lærer: 2

Tema

Praktisk drift av fylkesavdelinger og av lokallag

Stikkord

Årshjul.

Drift av fylkesavdelinger: Om fylkesleddet, styrearbeid i fylket, styre og rep. møte i fylket

Drift av lokallaget: Om lokalleddet, styrearbeid i lokallaget, styre og rep. møte i lokallaget. Hagelagsmøter. Årsmøtet.

Problemstillinger

1. Hvordan drives fylkesavdelingen/lokallaget i forhold til vedtektene?

2. Hvordan drives fylkesavdelingen/lokallaget i forhold til de daglige arbeidsoppgavene?

3. Tenk igjennom: Hva er best – faste oppgaver eller rullering av enkelte funksjoner? Delegering av oppgaver fra leder? Annet?

3. samling

Timer med lærer: 2

Tema

Nettportal, nettvett, mediekunnskap light: Formidling og tekst, bruk av bilder og kilder, medlemsregister og publisering av nyheter.

Stikkord

Nettportal, sosiale medier, medlemsarkiv, bruksanvisninger

Problemstillinger

1. Hvilken plattform er best i fylkes-/hagelagssammenheng - nettportal eller konkurrerende sosiale medier som Facebook?

2. Hvilke endringer er det naturlig at lokallag gjør i medlemsregisteret og hvilke burde gjøres sentralt?

4. samling

Timer med lærer: 2

Tema

Markedsføring og profilering. Medlemspleie.

Stikkord

Markedsføring og profilering, merkevarebygging, medlemspleie, nettportal, sosiale medier, lokalavis

Problemstillinger

1. Hvordan blir vi bedre på formidling og åpen kommunikasjon?

2. Hvordan kan vi gjøre oss synlige i nærmiljø og på nett?

5. samling

Timer med lærer: 1

Tema

Rapportering og tidsfrister. Hedersbevisninger og diplomer. Skjemaer og maler.

Stikkord

Enkle og oversiktlige rutiner

Rutiner for Fylkesavdelinger

Rutiner for lokallag

Programårboken ”Hva skjer”

Årets hagelag/ Hageselskapets hagekulturpris

Hederstegn m. Diplom/ Æresmedlemskap

Om skjema og maler.

Problemstillinger

Hvordan finne igjen informasjonen når man trenger den?

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

«Organisasjonsveiledning for tillitsvalgte i Hageselskapet» på www.hageselskapet.no
Litteratur som omhandler organisasjonsarbeid
Litteratur som omhandler medier/budskap
Hageselskapets vedtekter. Siste års ”Hva skjer ”. www.hageselskapet.no
Ideelt sett: Tilgang til nettet (evt. felles gjennomgang med prosjektor)
Brukermanualer i nettportalen

Organisering og arbeidsmåter

Opplæring i form av foredrag, gruppearbeid og diskusjoner med mål om å sette deltakeren i stand til å oppfylle rollen som tillitvalgt.

Gjennomføring av rollen/oppgavene som tillitsvalgt er ikke en del av kurset og heller ikke tilskuddsberettiget.

Utfyllende opplysninger

Kurset er lagt opp som et kurs med 5 samlinger, evt. som et dagsseminar.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.