1211 Lær å smi
Læringsmål
Lær å smi enkle bruksgjenstander som knivblad og verktøy osv.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle som er interressert i å lære å smi
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Historikk og tradisjon
Stikkord:
- Hvordan ble smiteknikken oppdaget og brukt i praksis.
- Hvorfor smi?
Arbeidsform:
- Gjennomgang teori; hva er smiing?
- Gjennomgang av kurset.
Problemstillinger:
- Hvorfor begynte menneske å smi.
- Valg av arbeidsform frem til ferdig produkt.
- Hva forventes av den enkelte etter endt kurs?
2. samling
TmL: 3
Tema:
Materialvalg
Stikkord:
Velge material (metall) til de produkt som skal lages på kurset.
Arbeidsform:
Forme, skjære til emne til de produkt som skal lages.
Problemstillinger:
Valg av metall som kan brukes til de forskjellige produkt.
3. samling
TmL: 3
Tema:
Varmebehandling, esse, brensel
Stikkord:
- Bruk av esse.
- Varmebehandling av metall.
- Mekaniske egenskaper hos metall.
Arbeidsform:
Gjennomgang av forskjellige esser, varmebehandling av forskjellige metaller.
Problemstillinger:
- Bruk av forskjellige esser.
- Bruk av steinkull, trekull, smikull, smikoks.
- Blåsebelg, røykavtrekk.
- Hva skjer ved feil i varmebehandling?
4. samling
TmL: 3
Tema:
Valg av verktøy.
Stikkord:
Smiverktøy, ambolt, skrustikke.
Arbeidsform:
Bruk av riktig verktøy til de forskjellige materialer.
Problemstillinger:
Bruk av riktig verktøy til de forskjellige material og metaller, konskvenser av feil bruk.
5. samling
TmL: 3
Tema:
Herding (Lønning)
Stikkord:
Herdetemperatur, oppvarming til herding, herdetid, kjøling.
Arbeidsform:
Varme opp forskjellige metall og nedkjøling for herding.
Problemstillinger:
- Oppvarming til herding, nedkjølingstid, forskjellige kjølemedier.
- Lære hva som skjer med metall ved korrekt herding og ved feil herding.
6. samling
TmL: 3
Tema:
Grunnleggende smiøvinger
Stikkord:
- Grunnleggende øvinger i ulike smiteknikker.
- Bruk av verktøy og utstyr.
Arbeidsform:
Smi enkle ting som kniver, skjøter, splitter, ringer og kroker.
Problemstillinger:
- Smiing med stål av forskjellige kvaliteter tilpasset de forskjellige teknikker og forskjellige dimensjoner.
- Håndtering av verktøy og utstyr.
7. samling
TmL: 3
Tema:
Sliping
Stikkord:
Slipeteknikk, verktøy og grad av korning.
Arbeidsform:
Lage en form på eggen, vinkel på eggen og bruk av slipeverktøy.
Problemstillinger:
Riktig form på eggen, riktig slipevinkel, riktig bruk av slipeverktøy og bryning.
8. samling
TmL: 3
Tema:
Ferdig produkt
Stikkord:
Evaluering av ferdig produkt.
Arbeidsform:
Gjennomgang av produktet, valgt arbeidsmetode og materialvalg.
Problemstillinger:
- Hva ble resultatet?
- Er produktet som forutsatt ( I ht. planlegging)?
- Ble det brukt rett material, oppvarming, smiteknikk og herding?
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne
- Kunsten å smi, Håvard Bergland. ISBN 82-05-27442-8
For lærer/instruktør:
- Kunsten å smi, Håvard Bergland. ISBN 82-05-27442-8.
- Knivsmeden, Håvard Bergland. ISBN 82-00-40440-4.
- Knivboken, Jakub Heinesen. 91-534-2452
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Faglært smed og blikkenslager.
Lærer på kurset er Stian Sollid; Kilen smie og blikkenslagerverksted.
Se bilde på: njff.no/kviteseid
Avsluttende prøve/eksamen
Gjennomgang av utført smiarbeid.
Evaluering av kurset ( utført av deltakere) med evelueringsskjema.