7307 Skade- og nyttedyr i hagen.

Mål:

Gi kunnskap om ulike skadeangrep på planter i hagen, samt gi kunnskap om bekjempelse. Gi kunnskap om nyttedyr. Skape relasjoner slik at deltakerne kan søke støtte og hjelp hos hverandre, bruke hverandre som ressurspersoner.

Målgruppe:

Åpent for alle, både medlemmer av Hageselskapet og andre interesserte. Forkunnskaper ikke nødvendig.

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader:

1. samling

Timer med lærer: 0

Timer uten lærer: 3

Tema:

Insekts- og sykdomsangrep del 1

Stikkord:

Gjennkjennelse av insekts- og sykdomsangrep på grønnsaker og urter. Bekjempelse. Erfaringer.

Arbeidsform:

Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.

Problemstillinger:

Gjennkjennelse Bekjempelse Kjemikalier? Når må man gi opp? Erfaringer.

2. samling

Timer med lærer: 0

Timer uten lærer: 3

Tema:

Insekts- og sykdomsangrep del 2

Stikkord:

Gjennkjennelse av insekts- og sykdomsangrep på frukttrær og bærbusker. Bekjempelse. Erfaringer.

Arbeidsform:

Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.

Problemstillinger:

Gjennkjennelse Bekjempelse Kjemikalier? Når må man gi opp? Erfaringer.

3. samling

Timer med lærer: 0

Timer uten lærer: 3

Tema:

Insekts- og sykdomsangrep del 3

Stikkord:

Gjennkjennelse av ulike insekts- og sykdomsangrep på stauder og sommerblomster. Bekjempelse. Erfaringer.

Arbeidsform:

Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.

Problemstillinger:

Gjennkjennelse Bekjempelse Kjemikalier? Når må man gi opp? Erfaringer.

4. samling

Timer med lærer: 0

Timer uten lærer: 3

Tema:

Nytteinsekter, bruk av kjemiske hjelpemidler.

Stikkord:

Gjenkjenne nytteinnsekter. Få tak i /skaffe kjemiske hjelpemidler. Bruke aktivt.

Arbeidsform:

Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.

Problemstillinger:

Gjennkjennelse Skaffe nytteinsekter, legge til rette for at de trives. Kjemikalier? Dør også nytteinsektene? Hvilke kjemikalier kan man bruke hvor? (Hvordan sprøyter man der spiselige vekster gror/i nærheten av spiselige vekster?) Erfaringer.

5. samling

Timer med lærer: 0

Timer uten lærer: 3

Tema:

Firbeinte skadedyr som rådyr og jordrotter

Stikkord:

Gjennkjennelse av skadedyr. Bekjempelse. Erfaringer.

Arbeidsform:

Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.

Problemstillinger:

Gjennkjennelse Bekjempelse Kjemikalier? Når må man gi opp? Erfaringer.

6. samling

Timer med lærer: 0

Timer uten lærer: 4

Tema:

Studietur.

Stikkord:

Erfaringer mht amatører, profesjonelle på de ulike typer vekster. Deres løsninger og resultater.

Arbeidsform:

Studietur/reise. Samtale/forelesning.

Problemstillinger:

Erfaringer mht amatører, profesjonelle på de ulike typer vekster. Deres løsninger og resultater.

Litteratur/materiell for deltakerne:

"Den grønne hageboken" av Marie-Louise Kreuter "Det Bestes nye håndbok i plante- og hagestell", hovedkonsulent: May Sandved. "Gyldensals store hagebok", hovedredaktør: Arne Lundstad. "Grønnsaksdyrking på friland" av Gudmund Balvoll "Økologisk bekjempelse" av Charlie Ryrie Statens planteverns flygeskrifter. Norsøks småskrifter. www.bioforsk.no http://landbrukstilsynet.mattilsynet.no/plantevernmidler http://plante-doktor.dk www.renoktil.no/oversikt-over-skadedyr

Krav til lærer/instruktør:

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

Opplegg for evaluering:

Ønsker å benytte Studieforbundets egne evalueringsskjema.