7307 Skade- og nyttedyr i hagen.
Mål:
Gi kunnskap om ulike skadeangrep på planter i hagen, samt gi kunnskap om bekjempelse. Gi kunnskap om nyttedyr. Skape relasjoner slik at deltakerne kan søke støtte og hjelp hos hverandre, bruke hverandre som ressurspersoner.
Målgruppe:
Åpent for alle, både medlemmer av Hageselskapet og andre interesserte. Forkunnskaper ikke nødvendig.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
1. samling
Timer med lærer: 0
Timer uten lærer: 3
Tema:
Insekts- og sykdomsangrep del 1
Stikkord:
Gjennkjennelse av insekts- og sykdomsangrep på grønnsaker og urter. Bekjempelse. Erfaringer.
Arbeidsform:
Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.
Problemstillinger:
Gjennkjennelse Bekjempelse Kjemikalier? Når må man gi opp? Erfaringer.
2. samling
Timer med lærer: 0
Timer uten lærer: 3
Tema:
Insekts- og sykdomsangrep del 2
Stikkord:
Gjennkjennelse av insekts- og sykdomsangrep på frukttrær og bærbusker. Bekjempelse. Erfaringer.
Arbeidsform:
Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.
Problemstillinger:
Gjennkjennelse Bekjempelse Kjemikalier? Når må man gi opp? Erfaringer.
3. samling
Timer med lærer: 0
Timer uten lærer: 3
Tema:
Insekts- og sykdomsangrep del 3
Stikkord:
Gjennkjennelse av ulike insekts- og sykdomsangrep på stauder og sommerblomster. Bekjempelse. Erfaringer.
Arbeidsform:
Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.
Problemstillinger:
Gjennkjennelse Bekjempelse Kjemikalier? Når må man gi opp? Erfaringer.
4. samling
Timer med lærer: 0
Timer uten lærer: 3
Tema:
Nytteinsekter, bruk av kjemiske hjelpemidler.
Stikkord:
Gjenkjenne nytteinnsekter. Få tak i /skaffe kjemiske hjelpemidler. Bruke aktivt.
Arbeidsform:
Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.
Problemstillinger:
Gjennkjennelse Skaffe nytteinsekter, legge til rette for at de trives. Kjemikalier? Dør også nytteinsektene? Hvilke kjemikalier kan man bruke hvor? (Hvordan sprøyter man der spiselige vekster gror/i nærheten av spiselige vekster?) Erfaringer.
5. samling
Timer med lærer: 0
Timer uten lærer: 3
Tema:
Firbeinte skadedyr som rådyr og jordrotter
Stikkord:
Gjennkjennelse av skadedyr. Bekjempelse. Erfaringer.
Arbeidsform:
Pensum / bøker / artikler/ internett. Samtale/foredrag.
Problemstillinger:
Gjennkjennelse Bekjempelse Kjemikalier? Når må man gi opp? Erfaringer.
6. samling
Timer med lærer: 0
Timer uten lærer: 4
Tema:
Studietur.
Stikkord:
Erfaringer mht amatører, profesjonelle på de ulike typer vekster. Deres løsninger og resultater.
Arbeidsform:
Studietur/reise. Samtale/forelesning.
Problemstillinger:
Erfaringer mht amatører, profesjonelle på de ulike typer vekster. Deres løsninger og resultater.
Litteratur/materiell for deltakerne:
"Den grønne hageboken" av Marie-Louise Kreuter "Det Bestes nye håndbok i plante- og hagestell", hovedkonsulent: May Sandved. "Gyldensals store hagebok", hovedredaktør: Arne Lundstad. "Grønnsaksdyrking på friland" av Gudmund Balvoll "Økologisk bekjempelse" av Charlie Ryrie Statens planteverns flygeskrifter. Norsøks småskrifter. www.bioforsk.no http://landbrukstilsynet.mattilsynet.no/plantevernmidler http://plante-doktor.dk www.renoktil.no/oversikt-over-skadedyr
Krav til lærer/instruktør:
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Opplegg for evaluering:
Ønsker å benytte Studieforbundets egne evalueringsskjema.