6243 Konkurranserettet lydighetstrening
Mål
Ekvispasjene og eierne skal trene fram mot lydighetskonkurranser individuelt og sammen med andre . Treningen skal ta utgangspunkt i hver enkelts ståsted og perfeksjonenere øvelsene ut fra det. Det skal legges vekt på momenttrening.
Målgruppe
Alle som ønsker å starte konkurranselydighet og/eller ekvipasjer som har trent og konkurrert tidligere og som trenger veiledning.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kombinasjon av veiledning/instruksjon og individull trening. Trene etter plan. Trene i gruppe - gi og få tilbakemeldinger. Trene på å bli dirigert.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Teori uten hund
Stikkord
Lære om forsterkning (belønning), uliker typer forsterkning og grader av forsterkning. Konkurranserutiner. Sette opp målsetting for den enkelte ekvipasje.
Arbeidsform og gjennomføring
Teoridel om forsterkning. Diskusjon om treningsmetoder. Individuelt sette mål for sesongen. Demonstrasjon av variabel forsterkning.
Problemstillinger
Diskutere verdien av og behovet for egentrening mellom treningssamlingene. Gi hverandre tips om forsterkningsformer. Trene sammen mellom samlingene.
2. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Nivåplassering. Kontakttrening. Momenttrening. Motivasjon
Stikkord
Plassere treningen for en og en ekvipasje utfra hva de kan fra før og hvilken målsetting den enkelte har. Individuell kontakttrening. Vise hvordan man deler opp øvelser i momenter.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av ulike former for kontakttrening. Instruksjon i bruk av forsterkning. Demonstrasjon av momenttrening. Individuell og parvis jobbing med hund.
Problemstillinger
Dele opp øvelser i momenter.
3. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Lineføring og fri ved fot
Stikkord
Lineføring og fri ved fot med kontakt. Trene inn startkommando og korrekt holdt. Holde kontakten.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av korrekt start og holdt. Individell trening med individuell veiledning.
Problemstillinger
Start og stopp ved holdt med samme fot hver gang.
4. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Dekk
Stikkord
Dekk fra holdt. Dekk under marsj. Fellesdekk
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av hurtig ned-dekk. Trene individuelt og trene på å holde posisjonen (dekk) til ny kommando kommer. Trene parvis på fellesdekk.
Problemstillinger
Mye egentrening på hurtighet. Trene på å holde posisjonen med forstyrrelser.
5. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Sitt og bli
Stikkord
Sitt og bli med variabel avstand. Trene med og uten koppel. Trene med forstyrrelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av bli med forstyrrelser. Instruksjon i å legge vekt på bli. Bruke hverandre og forstyrrelser som leker etc.
Problemstillinger
Ta med leker, matskål. Bruke hverandre aktivt. Bruke fantasien
6. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Fri ved fot og lineføring
Stikkord
Sette opp kjegler. Gå variable strekninger med vekt på kontakt. Legge stor vekt på fri ved fot
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av å gå strekning med kontakt. Instruksjon individuelt. Trening på å bli dirigert. Bruke hverandre som forstyrrelser
Problemstillinger
Sett opp kjegler fordi dette er vanlig på konkurranser. La hunden bli vant til at kjegler står på ulike steder uten å bety noe for hunden.
7. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Innkaliing. Vente på tur.
Stikkord
Legge vekt på lang innkalling med en kommando. Legge vekt på fart. Trenen på å vente på tur da dette er en stor del av det å konkurrere.
Arbeidsform og gjennomføring
Individuell dirigering fra instruktør. Alle skal kalle inn fra sitt minst to ganger. De som ikke blir instruert skal vente på tur.
Problemstillinger
Være rolig i ventesituasjon. Ikke pipe eller stresse. Ventende hund kan sitt eller ligge ved siden av fører.
8. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Lineføring og fri ved fot
Stikkord
Trene på ulike gangarter. Holde kontakt ved skifte av gangart. Bli dirigert. Trene korrekt holdt.
Arbeidsform og gjennomføring
Instruksjon individuelt og i gruppe. Jobbe på linje og bli dirigert samtidig med andre.
Problemstillinger
Konsentrere seg om egen hund med andre ekvipasjer ved siden.
9. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Lineføring og fri ved fot
Stikkord
Trene vendinger. Trene helt om og holdt + helt om og marsj. Trene forflytninger på stedet og vendinger med skritt.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon fra instruktør. Veiledning og individuell trening
Problemstillinger
Holde kontakt i vendinger. Lære inn forflytninger på stedet. Bakpartskontroll. Sette opp kjegler som vendingspuntkter
10. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Tannvisning
Stikkord
Sitt rolig ved fører. Hunden skal tolerere at en fremmed sjekker tenner. Trene på at fører hilser på "dommer". Trene på bli sittende ved fot.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon. Instruktør foretar tannvisning. Parvis trening. Bytte treningspartner.
Problemstillinger
Tolerere at fremmede sjekker tenner. Oppøve trygghet.
11. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Lineføring og fri ved fot med forstyrrelser
Stikkord
Bruke hverandre aktivt. Gå mot hverandre. Gå foran og bak hverandre på rekker og linjer. Gå mot ekvipasjen den andre linja, gjøre helomvending - her trenes både sitt og bli og helomvending mot sittende "tilskuer".
Arbeidsform og gjennomføring
Individuell og gruppetrening. Stå i ring og gå enkeltvis lineføring/fri ved fot bak og/eller foran de sittende ekvipasjer. Stå på to linjer mot hverandre
Problemstillinger
Takle forstyrrelser. I konkurranser går ekvipasjen ofte langs ringbåndet og her står det tilskuere.
12. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Teori uten hund.
Stikkord
Diskutere framdrift. Tipse hverandre. Legge planer framover. Lage individuelle planer. Sette opp dagsplan og skrive treningsdagbok.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning om planlegging og føring av treningsdagbok. Gruppediskusjoner
Problemstillinger
Jobbe med veien videre mot konkurranse.
13. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Innkalling med forstyrrelser
Stikkord
Innkaling i tunnell av andre ekvipasjer. Innkalling fra linje og mot linje der andre ekvipasjer står. Legge vekt på fart.
Arbeidsform og gjennomføring
Instruksjon og demonstrasjon fra instruktør. Individull innkalling med hjelp av de andre ekvipasjene
Problemstillinger
Tåle forstyrrelser
14. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Individuell trening på stasjoner av øvelser
Stikkord
Sette opp 6 stasjoner; kjegler i en firkant til å trene fri ved fot og lineføring, en kjegle til framsending (kl. 2), hinder og apportbukk av tre. Samt stasjoner for trening av dekk og stå.
Arbeidsform og gjennomføring
Individuell trening, 5-6 minutter på hver stasjon - 4 repetisjoner. Rullere. Instruktør følger med.
Problemstillinger
Individuell jobbing med instruktør som støttespiller
15. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Stå under marsj og innkalling med stå
Stikkord
Innlæring av ståkommando for de som ikke kan dette. Tips til plassering av forsterkning.
Arbeidsform og gjennomføring
Individuell trening med instruktør på individuell veiledning. 4 repetisjoner. Trene momenter
Problemstillinger
Dele inn ståøvelsene i momenter: fram mot ståkommando - innkalling fra ståkommando - komme tilbake til stående hund
16. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Hopp over hinder i kl. 1 og 2
Stikkord
Hinderpassering. Gå rett mot hinder, rette opp etter hinderpassering. Momenttrening i kl. 2 - framhopp - sitt - tilbakehopp - på plass.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon fra instruktør. Innlæring av hinder. Individuell trening. Momenttrening
Problemstillinger
Dele opp øvelsene i momenter
17. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Apport, samt sitt og bli
Stikkord
Sitt og bli i utkast av apport. Gå rett ut ved kommando, komme korrekt på plass, korrekt avlevering. Trene sitt og bli - gå samme strekning som ved innkaliing - si andre ord enn innkallingssignal - hunden skal bli sittende
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon fra Instruktør. Individuell veiledning. Trene individuelt. Trene momenter.
Problemstillinger
Takle det å bli sittende på utkast av apport. Takle det å bli sittende når andre ord en innkalling sies.
18. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Framsending - avstandskommando
Stikkord
Trene på kommandosignalet "gå ut". Sette opp kjegle til markering. Sette opp ruta i firkant med kjegler. Trene sitt opp og dekk på avstand - øke avstand gradvis
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon fra instruktør. Trene variabel avstand. Individuell veiledning
Problemstillinger
Takle å jobbe på avstand
19. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Trene flere øvelser uten forsterkning
Stikkord
Sette sammen 3-4 øvelser som tas etter hverander - trene alle øvelsene før forsterkning kommer. Avslutt øvelsesrekken med den siste øvelsen i klassen for å lære hunden å gå lengre uten forsterkning, samt lære hunden når øvelsene er ferdig.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av baklengskjeding. Individuell trening med veieldning.
Problemstillinger
Takle konkurranserettet trening.
20. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Appellmerke - trene hel konkurranse
Stikkord
Appelmerkeprøve for de som ikke har det og trening på hel konkurranse med dirigering og uten belønning for de andre.
Arbeidsform og gjennomføring
Appellmerkeprøver. Konkurransetrening
Problemstillinger
Dommer og skriver. Ringtrening. Gå alle øvelsene i klassen uten belønning.
Litteratur/materiell for deltakerne
NKK konkurransereglement. Tilgjengelig litteratur om konkurranserettet lydighetstrening og aktivisering av hund.
Krav til lærer/instruktør
Instruktører har trent og konkurrert i lydighet og agilty opp til kl. 3. Lang erfaring i konkurranserettet trening og problemløsning.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Instruktørreglement NKK konkurransereglement. Treningsdagbok.
Opplegg for evaluering
Studieforbundets evalueringsskjema, samt eget evalueringsskjema.