6111 Lydighet trinn 1
Mål
Kurset skal gi deltakerne en innføring i elementær konkurransedressur. Alle øvelsenen til LP klasse 1. gjennomgås og innlæring med middels til høyt presisjonsnivå. Det er en målsetting at deltakerne etter endt kurs skal kunne delta i offisielle dressurkonkurranser i laveste klasse (1). Deltakerne skal lære å føre hunden i konkurranse - konkurranse-regelverk mv. Bevisstgjøring av deltakerne i innlæringsprinsipper, lese egne og andres hunder.
Målgruppe
Hundeeiere med hund som har gjennomført dressurkurs og bestått bronsemrkeprøven. Siden kurset har som målsetting å føre fram til offisielle konkurranser bør deltakerne ha et ønske/ambisjon om å delta i slike konkurranser.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Deltakerne møter med hund (untatt første kveld). Lærerstyrt undervisning i en blanding av demonstrasjon, teori og praksis. Viktig å lære dltakerne det teoretiske grunnlaget selv om hunden ikke får til det som skal læres der og da. Påvirke eiernes holdninger til hunden slik at hunden skal bli behandlet på dets egne premisser - dette gir bedre stabilitet og presisjon på sikt. Ansvarsbevisst hundehold. Det forutsettes at deltakerne benytter tiden mellom kveldene til aktiv trening og oppfølging med egen hund. Vi skal også lære deltakerne å observere egne og andres hunder med sikte på feilsøking og korrigering/utarbeiding av nytt og forbedret treningsopplegg.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Frammøte uten hund.
Stikkord
Hjelpemidler (motivasjon/bruk av belønning mv.)
Bruk av kommandoer, bevisst hundehold, viktigheten av sosial trening.
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Nivåplassering, kontakttrening, konkurranserutiner.
Stikkord
Gjennomgang av noen øvelser for å få et inntrykk av deltakernes nivå - og gi instruksjon.
Bevisstgjøring av deltakernes nivå.
Kontakt- trening - "følg med", samt lineføring.
Konkurransepåmelding/krav til deltakelse.
Skjemaer.
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Tannvisning, dekk, lineføring.
Stikkord
Dekk - innlæring (særlig vekt på raske neddekk) og de første stadiene i fellesdekk.
Lineføring, vendinger - førers oppførsel/tempo, kommandering osv.
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Tannvisning, felles dekk, lineføring.
Stikkord
Tannvisning.
Fellesdekk - hvordan oppnå stabil dekk.
Repetisjon av neddekk, bevisstgjøring av deltakernes egne bevegelser/kommandoer.
Lineføring, presis marsj.
Innkalling.
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Stå, innkalling, repetisjon.
Stikkord
Stå under marsj.
Innlæring av presis stå og "bli stående".
Repetisjon og perfeksjonering av tidligere momenter.
Høyt tempo ved innkalling/presist innsnitt.
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Fri ved foten, kroppsholdning, belønning, hopp.
Stikkord
Fri ved foten.
Kroppsholdning, belønning.
Videre oppfølging av stå.
Hopp over hinder.
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Konkurranseprogram/regelverk. Dekk, Apportering.
Stikkord
Gjennomgang av hele konkurranseprogrammet, regelverk mv.
Dekk under marsj som alternativ til dekk fra hold.
Begynnende apportering, vekt på fase 1/2.
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Konkurranseprogram, lineføring, apportering.
Stikkord
Noe mer enn selve konkurranseprogrammet, feks. litt fellesdekk med skjult fører, mer avanserte momenter i lineføring ved foten.
Fortsettelse apportering.
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør
Litteratur/materiell for deltakerne
Deltakerne får kommenterte litteraturlister samt diverse treningstips. Konkurransereglementet benyttes som læremateriell.
Krav til lærer/instruktør
Det benyttes lærekrefter med god faglig bakgrunn.