316 Grunnkurs beredskap
Mål, læringsmål
Gi grunnopplæring til rovere og ledere i Norges speiderforbund for å kunne delta i Speidernes Beredskap
Målgruppe og forkunnskaper
Rovere og ledere i Norges speiderforbund
Kursinnhold
Kveld 1:
- Introduksjon til Speidernes beredskap og den norske redningstjenesten
Kveld 2:
- Forberedelse til kurshelg
- Livreddende førstehjelp
Kurshelg:
Kurshelgen består av teoriundervisning i klasserom med instruktør, øvelser og praktisk arbeid i patruljer (lag) med veileder.
- Førstehjelp
- Teoriundervisning og praktiske øvelser
- Ettersøking. "Sykkelhjul modellen" og søketeknikk
- Orientering
- Grunnleggende sambandbruk
- Alarmreaksjoner og psykisk førstehjelp
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Rollespill
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
Kurset bli gjennomført over to kvelder og en helg. I løpet av kurshelgen blir det noe teori undervisning felles, men hovedfokuset blir på praktiske øvelser der veiledere følger patruljene (gruppen) og gir instruksjon og veiledning underveis.
Lenker til eksempler på kursprogram
https://speiding.no/om-oss/organisasjon/nettverk/speidernes-beredskap
Krav til lærer/instruktør
Speiderledere.
Læringsressurser
Hefte "Norsk grunnkurs førstehjelp" (Deltakerhefte og instruktør veiledning)
Håndbok for redningstjenesten Systembeskrivelse - prinsipper - Verdier
Nasjonal veileder for planverk og samvirke i redningstjenesten
Nasjonale retningslinjer for redningstjenesten: Søk etter savnet person på land
Kompendiet "Grunnkurs beredskap"
Power point presentasjoner
"Anne dukker"
Førstehjelpsutstyr
Kvalifiserende/test/eksamen
Hjerte og lungeredning utsjekk
Vurdering av veileder underveis
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.