288 Introduksjon i hundesport
Mål, læringsmål
Målet for kurset er å gi deltakeren en kort introduksjon i forskjellige aktiviteter de kan gjøre med hunder. Agility, lydighet, rallylydighet, spor og triks. Kurset er ment å oppmuntre deltakeren til å være aktiv med hunden sin.
Målgruppe og forkunnskaper
Kurset krever ingen forkunnskaper.
Kursinnhold
Introduksjon triks
Instruktøren gir en muntlig kort introduksjon i hvordan man trener hund (bruk av belønning og positiv forsterkning).
Deretter får deltakerne trene på triks som target (hånd eller bakketarget), sitte bamse, rull rundt, gå rundt objekt (paraply/stol).
Introduksjon lydighet
Instruktøren gir en muntlig kort introduksjon i hvordan konkurranse lydighet foregår, fra appellmerke og oppover.
Deretter får deltakerne trene på klossen for utgangsstilling, tannvisning, sitt, dekk og lineføring.
Introduksjon agility
Instruktøren gir en muntlig kort introduksjon i hvordan agility foregår.
Deretter får deltakerne trene på tunnel, hopphinder, hjul og bommen.
Introduksjon rallylydighet
Instruktøren gir en muntlig introduksjon i hvordan rallylydighet foregår (kombinerer alt vi har gjort tidligere i dag).
Deretter får deltakerne trene på skilt fra klasse 1 (sitt, sitt-dekk, sitt-gå rundt, svinger, sitt foran, enkel slalåm.
Introduksjon spor
Instruktøren gir en muntlig introduksjon i hvordan spor foregår og ulike typer spor.
Deretter får deltakerne trene på slepespor, godbitspor og feltsøk.
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Praktisk trening/arbeid
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Instruktør skal være godt kjent med alle aktivitene og kjenne til ulike innlæringsmetoder for hver enkelt aktivitet.
Eventuelle merknader
Kurset er ikke en erstatning for nybegynnerkurs i agility eller rallylydighet. Kurset er ment som en kort introduksjon av de ulike hundesportene.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.