281 Birøkt nybegynner - del 2

Godkjent for 32 timer  |  5-15 deltakere

Mål, læringsmål

Kurset skal gi deltakerne grunnleggende kunnskap om birøkt slik at de har kunnskap til å drive sin egen birøkt.
Deltakerne skal lære seg viktige faktorer for god dyrevelferd, og hvordan dette implementeres i birøkten.
Deltakerne skal lære seg grunnleggende faktorer som påvirker honningutbyttet.
Deltakerne skal få en god innføring i hygienisk birøkt og sykdomsforebygging, og hvordan dette implementeres i birøkten.
Deltakerne skal få en innføring i gjeldende regelverk.
Deltakerne skal få grunnleggende kunnskap om honningbehandling.

Målgruppe og forkunnskaper

Deltakere som har gjennomført Norges Birøkterlags nybegynnerkurs - del 1 eller har tilsvarende forkunnskaper.

Kursinnhold

Samling 1
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Praksis i bigården

Stikkord:

  • Bifolket – individ og samfunn

Problemstillinger:

• Hvordan oppføre seg i bigården?
• Ulike individer.
• De ulike kubedelene

Samling 2
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Kubestell – oppbygging og trekk

Stikkord:

  • Utfordringer og teknikker
  • Vandring
  • Standardisering av driftsopplegg

Problemstillinger:

  • De viktigste arbeidsoperasjonene fra vår til høst.
  • Kjenne til vandringsmuligheter.
  • Kunne sette opp en plan for hvordan du skal jobbe om sommeren.
  • Kunne bruke et noteringssystem for driften.
  • Hvordan sikre en god overvintring og godt grunnlag for neste sesong?

Samling 3
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Praksis i bigården

Stikkord:

  • Kubestell – oppbygging og trekk

Problemstillinger:

  • Lære å tolke observasjoner en gjør ved og i kuben
  • Lære rasjonelle og gode arbeidsteknikker
  • Bli kjent med metoder for notatføring

Samling 4
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Sverming og svermhindring, dronningproduksjon

Stikkord:

  • Svermhindringsmetoder
  • Innføring av dronninger

Problemstillinger:

  • Kjenne forhold som påvirker sverming.
  • Ha god kunnskap om prinsippene rundt sverming.
  • Kjenne til minimum 2 svermforebyggende metoder
  • Ha god kunnskap om hva man skal gjøre når man finner dronningceller.
  • Kjenne til svermbehandlingsmetoder (+ regelverk for svermbehandling)
  • Kjenne til prinsippene bak dronningproduksjon
  • Kunnskap om hvordan føre inn dronninger

Samling 5
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Praksis i bigården

Stikkord:

  • Sverming og svermhindring
  • Innføring av dronninger

Problemstillinger:

  • Vurdere bistyrke og plass
  • Kunne se tegn på svermetrang
  • Kjenne noen svermhindringsmetoder
  • Lære å lage yngelavlegger
  • Kjenne metoder for dronninginnføring

Samling 6
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Sykdom og sykdomsbehandling

Stikkord:

  • Sykdom- og sykdomsbehandling
  • De viktigste sykdommer og parasitter
  • Forebygging og behandling

Problemstillinger:

  • Kjenne til de viktigste sykdommer og parasitter.
  • Kjenne til forebyggende helsearbeid og behandling av de viktigste sykdommer og parasitter.
  • God kunnskap om hygienisk birøkt.

Samling 7
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Høsting og honningbehandling

Stikkord:

  • Høsting
  • Slynging
  • Honningbehandling

Problemstillinger:

  • Kjenne ulike metoder for å høste honning.
  • Gode rutiner i slyngerommet.
  • Hvordan behandle honning ved levering til Honningcentralen og ved egen omsetning.
  • God kunnskap om gjeldende merkekrav.

Samling 8
Timer med lærer: 5
Tema:

  • Høsting og honningbehandling

Stikkord:

  • Praksis i bigård og på slyngerommet

Problemstillinger:

  • Kjenne ulike metoder for å høste honning
  • Bli bevisst på god hygiene og gode rutiner i slyngerommet
  • Bli kjent med utstyr og lære god arbeidsteknikk

Samling 9
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Innvintring og oksalsyrebehandling
  • KSL og HMS
  • Oppsummering av kurset og sesongen som har gått

Problemstillinger:

  • Kjenne utstyr for foring
  • Ha kunnskap om fornuftig vinterpakking
  • Kjenne til KSL-systemet for å sikre gode rutiner i egen drift.
  • Kjenne til HMS for å sikre gode rutiner i egen drift.

Samling 10
Timer med lærer: 3
Tema:

  • Innvintring

Stikkord:

  • Innvintring
  • Honningbehandling

Problemstillinger:

  • Kunne vurdere riktig plass i forhold til bistyrke
  • Lære om riktig innforing
  • Kunne foreta behandling med oksalsyre
  • Få innsikt i rammesortering og voksbehandling

Arbeidsmåte

  • Forelesning
  • Diskusjon
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid

Lenker til eksempler på kursprogram

Krav til lærer/instruktør

God kunnskap om birøkt.

Læringsressurser

For deltakeren:
Ingarsis Birøkt.Forfatter: Roar Ree Kirkevold
Ny som birøkter. Forfattere: Eli Åsen og Trude Sommerstad
For kursholderen:
Ingarsis birøkt. Forfatter. Roar Ree Kirkevold
Ny som birøkter. Forfattere: Eli Åsen og Trude Sommerstad
Boken om biodling.
Lærebog i biavl. Forfatter: Eigil Holm.

Eventuelle merknader

Evalueringsskjema

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.