235 Livredning til sjøs

Godkjent for 8-10 timer  |  5-15 deltakere

Mål, læringsmål

Etter endt kurs har deltakeren følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskaper:
* kjennskap til bruk av ulike typer hjelpemidler i redningsarbeid til sjøs
* kunnskap om drukning og hypotermi
* kjennskap om HLR-redning i forbindelse med drukning
* kunnskap om ilandføring og forflytning av druknede og bevisstløse personer

Ferdigheter:
* kan bruke ulike typer redningsutstyr
* kan utføre HLR-på druknede/bevisstløse personer
* kan håndtere nedkjølte personer

Målgruppe og forkunnskaper

Personer som ønsker kunnskaper og ferdigheter knyttet til livredning til sjøs.

Kursinnhold

  • Redning med redningsstang
  • Kaste ut et flytemiddel, redningsline, livbøye
  • Ilandføring av "druknede"
  • Forflytning av bevistløse
  • Demonstrasjon i bruk av robåt for redning av person i nød
  • Svømme ut og bringe til land "druknet" person (gjelder kun de som er iført våtdrakter)
  • Trening av Hjerte-Lunge redning på dukker
  • Lære om farene ved nedkjøling (hypotermi)
  • Redde "druknede" personer fra sjøen og gi dem riktig medisinsk behandling

Deltakerne vil bytte på å være markører i sjøen og livreddere.

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Instruksjon med lærer
  • Gruppearbeid
  • Diskusjon
  • Rollespill
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid

Lenker til eksempler på kursprogram

Krav til lærer/instruktør

Kunnskap om, og praktisk erfaring med, alle aspekter av kursets innhold.

Læringsressurser

  • Ulike typer redningsutstyr
  • Ulike typer båter
  • Våtdrakter
  • HLR-dukker
  • Førstehjelpsutstyr
  • Læremidler og hefter utarbeidet av Norges Speiderforbund

Kvalifiserende/test/eksamen

Deltakeren presenteres for et realistisk scenario/case som løses på en tilfredsstillende

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.