223 Soppsakkyndigpensum
Mål, læringsmål
Deltakerne skal gjennomgå pensum for soppsakkyndigsetifisering, slik at de kan få kunnskap og kompetanse til å delta på soppsakkyndigkurs og gjennomføre soppsakkyndigeksamen.
Målgruppe og forkunnskaper
Deltagere som ønsker å bli soppsakkyndige
Kursinnhold
- Gjennomgang av pensum frem mot eksamen for soppsakkyndige
- Lære om forskjellige tema vedr. sopp på samlingene
- Deltakere får et tema til presentasjon/inneldning (f.eks fluesopp, rørsopp osv.) - dette som utgangspunkt for samtale
Arbeidsmåte
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Praktisk trening/arbeid
Deltakere får et tema til presentasjon/inneldning (f.eks fluesopp, rørsopp osv.) - dette som utgangspunkt for samtale
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Det vil være minst en godkjent soppsakyndig tilstede på alle samlinger.
Læringsressurser
- Kompendium for Kurs for utdannelse av soppsakkyndige, K. Mohn Jenssen & A-E Torkelsen, rev. utg. 2013, ISBN 978-82-991311-7-9.
- Pensumliste til Prøve for soppsakkyndige (siste versjon finnes på NSNF’s hjemmeside) http://www.soppognyttevekster.no/media/PDF/soppsakkyndige/Pensumliste%20juni%202012.pdf
- Norske sopper, I.L. Egeland & S. Myhr, 4. utg. 2011, ISBN 978-82-05-41485-3.
- Norske soppnavn, 4. utg. 2011, ISBN 978-82-991311-6-2.
- Giftige sopper. Giftinformasjonen, IS-1206.
- Giftsopper i tekst og bilder, P. Holmberg et al.1988. Landbruksforlaget. ISBN 13 9788252911978.
Kvalifiserende/test/eksamen
Fører frem til til eksamen for godkjenning som soppsakkyndig
Eventuelle merknader
Studieplanen er utarbeidet av tre soppsakkyndige (også lærerkrefter i de 6 samlingene): Lishild Nesheim, Helge Aksdal, Jostein Jektnes.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.