223 Soppsakkyndigpensum

18-24 timer  |  5-12 deltakere

Mål, læringsmål

Deltakerne skal gjennomgå pensum for soppsakkyndigsetifisering, slik at de kan få kunnskap og kompetanse til å delta på soppsakkyndigkurs og gjennomføre soppsakkyndigeksamen.

Målgruppe og forkunnskaper

Deltagere som ønsker å bli soppsakkyndige

Kursinnhold

  • Gjennomgang av pensum frem mot eksamen for soppsakkyndige
  • Lære om forskjellige tema vedr. sopp på samlingene
  • Deltakere får et tema til presentasjon/inneldning (f.eks fluesopp, rørsopp osv.) - dette som utgangspunkt for samtale

Arbeidsmåte

  • Instruksjon med lærer
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Diskusjon
  • Praktisk trening/arbeid

Deltakere får et tema til presentasjon/inneldning (f.eks fluesopp, rørsopp osv.) - dette som utgangspunkt for samtale

Lenker til eksempler på kursprogram

Krav til lærer/instruktør

Det vil være minst en godkjent soppsakyndig tilstede på alle samlinger.

Læringsressurser

  • Kompendium for Kurs for utdannelse av soppsakkyndige, K. Mohn Jenssen & A-E Torkelsen, rev. utg. 2013, ISBN 978-82-991311-7-9.
  • Pensumliste til Prøve for soppsakkyndige (siste versjon finnes på NSNF’s hjemmeside) http://www.soppognyttevekster.no/media/PDF/soppsakkyndige/Pensumliste%20juni%202012.pdf
  • Norske sopper, I.L. Egeland & S. Myhr, 4. utg. 2011, ISBN 978-82-05-41485-3.
  • Norske soppnavn, 4. utg. 2011, ISBN 978-82-991311-6-2.
  • Giftige sopper. Giftinformasjonen, IS-1206.
  • Giftsopper i tekst og bilder, P. Holmberg et al.1988. Landbruksforlaget. ISBN 13 9788252911978.

Kvalifiserende/test/eksamen

Fører frem til til eksamen for godkjenning som soppsakkyndig

Eventuelle merknader

Studieplanen er utarbeidet av tre soppsakkyndige (også lærerkrefter i de 6 samlingene): Lishild Nesheim, Helge Aksdal, Jostein Jektnes.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.