1786 Hverdagslydighet - grunnkurs
Mål
Gjøre hundeeiere i stand til å bidra til et ansvarlig hundehold i samfunnet og fremme mulighetene for aktivitet med hund. Gi hundeeierne innsikt i hundens behov, dens utvikling og miljøets betydning for at den skal utvikle seg til et harmonisk og omgjengelig dyr for eier, familie og omgivelser. Gi hundeeierne grunnlag for trening av hverdagslydighet av egen hund.
Målgruppe
Alle hundeeiere
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset tilbys i utgangspunktet medlemmer av Norsk Boxerklubb. Andre hundeeiere er også velkommne. Ettersom kurset er bygget på individuell oppfølging av den enkelte hundeeier og hund, bør ikke maksimalantallet deltakere på et kurs overstige 6 hunder med eier(e).
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Presentasjon av kursdeltakere og deres hunder. Orientering om kurset. Gjennomgang av læringsmetoder og planlegging av læringsmål for den enkelte hundeeier/hund
Stikkord
Kursleder vil følge opp den enkelte hund individuelt og vil dermed tilpasse mål og aktiviteter etter den enkelte hund.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Grunnferdigheter i hverdagslydighet
Stikkord
Kontakt, sitt, ligg, gå pent i bånd og avslapping. Ulike måter å belønne hunden på.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Grunnferdigheter i hverdagslydighet
Stikkord
Den enkelte hundeeier/hund trener videre under veiledning fra det nivå de befinner seg. Stemmebruk, tannvising og "bli" introduseres for de som ikke har trent på dette tidligere.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Grunnferdigheter i hverdagslydighet
Stikkord
Den enkelte hundeeier/hund trener videre under veiledning fra det nivå de befinner seg. Innkalling og hilse pent.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Grunnferdigheter i hverdagslydighet
Stikkord
Den enkelte hundeeier/hund trener videre under veiledning fra det nivå de befinner seg. "Stå" introduseres i tillegg til tidligere øvelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Grunnferdigheter i hverdagslydighet
Stikkord
Den enkelte hundeeier/hund trener videre under veiledning fra det nivå de befinner seg. "Dekk" introduseres i tillegg til tidligere emner.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis
7. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Grunnferdigheter i hverdagslydighet
Stikkord
Den enkelte hundeeier/hund trener videre under veiledning fra det nivå de befinner seg. Ulike aktiviseringsøvelser for hund introduseres. Hopping over hinder på kommando.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis
8. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Grunnferdigheter i hverdagslydighet
Stikkord
Den enkelte hundeeier/hund trener videre under veiledning fra det nivå de befinner seg. Problemadferd - hva kan gjøres.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis
Litteratur/materiell for deltakerne
Ingen
Krav til lærer/instruktør
Godkjent instruktør fra NKK
Opplegg for evaluering
Evalueringsskjema deles ut på siste kurskveld slik at instruktør kan videreutvikle kurset kontinuerlig