1739 Klikkertrening - introduksjon

Mål

  • Få den teoretisk forståelsen for å trene hund med bruk av klikker.
    * Lære hvordan bruke teorien i praksis med utgangspunkt i innlæring av grunnferdigheter.

Målgruppe

Hundeeiere som har lyst å bruke klikker som forsterker når de trener hund.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.

Antall deltakere

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

1. samling

Timer med lærer: 3

Tema

• Teoretisk gjennomgang av klikkertrening, læringsteori og hvordan bruke teknikken i treningshverdagen.

Stikkord

• Hva er klikkertrening: Historie, definisjoner
• Læringsteori: Betingelsene og konsekvensene for adferd. De viktigste formene for læring. Innlæringsteknikker. Betinget forsterker. Observasjon vs tolkning
• Klikkertrening. Forsterkere. Grunnferdigheter. Baklengskjeding. Stimuluskontroll. Delmomenter og ferdige øvelser.

Arbeidsform og gjennomføring

Teori med mulighet for diskusjon og spørsmålstilling.

2. samling

Timer med lærer: 6

Tema

Komme igang med egen hund og utdypende treningsteori

Stikkord

Praktiske øvelser/ komme i gang. Teori: 80 % regelen og KTFF.
Praktiske øvelser. Oppsummering/ refleksjon.

Arbeidsform og gjennomføring

Kombinasjon av jobbing med egne hunder. Tilbakemelding fra instruktør og teori.

3. samling

Timer med lærer: 5

Tema

Videre jobbing og fokus på videre treningsplan/loggføring.

Stikkord

Evaluering av gårsdagen/ refleksjon. Praktiske øvelser.
Teori: Planlegging/ loggføring av trening. Praktiske øvelser Refleksjon/ avslutning

Arbeidsform og gjennomføring

Kombinasjon av jobbing med egne hunder. Tilbakemelding fra instruktør og teori.

Krav til lærer/instruktør

Gjennomført klikkertrenerkurs og ha grunnleggende forståelse for klikkertrening som metode