1739 Klikkertrening - introduksjon
Mål
- Få den teoretisk forståelsen for å trene hund med bruk av klikker.
* Lære hvordan bruke teorien i praksis med utgangspunkt i innlæring av grunnferdigheter.
Målgruppe
Hundeeiere som har lyst å bruke klikker som forsterker når de trener hund.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
• Teoretisk gjennomgang av klikkertrening, læringsteori og hvordan bruke teknikken i treningshverdagen.
Stikkord
• Hva er klikkertrening: Historie, definisjoner
• Læringsteori: Betingelsene og konsekvensene for adferd. De viktigste formene for læring. Innlæringsteknikker. Betinget forsterker. Observasjon vs tolkning
• Klikkertrening. Forsterkere. Grunnferdigheter. Baklengskjeding. Stimuluskontroll. Delmomenter og ferdige øvelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori med mulighet for diskusjon og spørsmålstilling.
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Komme igang med egen hund og utdypende treningsteori
Stikkord
Praktiske øvelser/ komme i gang. Teori: 80 % regelen og KTFF.
Praktiske øvelser. Oppsummering/ refleksjon.
Arbeidsform og gjennomføring
Kombinasjon av jobbing med egne hunder. Tilbakemelding fra instruktør og teori.
3. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Videre jobbing og fokus på videre treningsplan/loggføring.
Stikkord
Evaluering av gårsdagen/ refleksjon. Praktiske øvelser.
Teori: Planlegging/ loggføring av trening. Praktiske øvelser Refleksjon/ avslutning
Arbeidsform og gjennomføring
Kombinasjon av jobbing med egne hunder. Tilbakemelding fra instruktør og teori.
Krav til lærer/instruktør
Gjennomført klikkertrenerkurs og ha grunnleggende forståelse for klikkertrening som metode