1729 Spor og feltkurs
Mål
Gi elevene teoretisk og praktisk kunnskap slik at de kan planlegge og gjennomføre et sporsøk og feltsøk for aktivisering og konkurranse
Målgruppe
Alle med interesse for spor og feltsøk
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Studieplanen er tenkt som et helgekurs
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Teori om spor og feltsøk
Stikkord
SPOR:
• Hva er sporsøk og hvordan blir spor til?
• Hundens adferd i sporet.
• Grunnleggende forhold.
• Innlæringsteknikker.
• Forberedelser og påvirkning.
• Hundens sporbilde.
• Sporgangen og slutthandling.
• Generalisering.
• Sporoppsøk, underlagsskifte, Værforhold og andre påvirkninger.
FELTSØK:
Hva er et feltsøk? • Øvelsens oppbygging. • Grunnleggende forhold. • Forberedelser.
• Søk i korridorer.
• Videreutvikling, trinn for trinn.
• Generalisering.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori med muligheter for spørsmål fra deltakerne
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Sporsøk i praksis
Stikkord
SPOR:
• Hva er sporsøk og hvordan blir spor til?
• Hundens adferd i sporet.
• Grunnleggende forhold.
• Innlæringsteknikker.
• Forberedelser og påvirkning.
• Hundens sporbilde.
• Sporgangen og slutthandling.
• Generalisering.
• Sporoppsøk, underlagsskifte, Værforhold og andre påvirkninger.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening/opplæring ute med lærer/instruktør
3. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Feltsøk i praksis
Stikkord
FELTSØK:
Hva er et feltsøk?
• Øvelsens oppbygging.
• Grunnleggende forhold.
• Forberedelser.
• Søk i korridorer. • Videreutvikling, trinn for trinn.
• Generalisering.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening/opplæring ute med lærer/instruktør