1705 RIK A, B, C
Mål:
Lære mer innen de forskjellige gruppene A, B, og C.
Kunne konkurrere innen sporten RIK.
Målgruppe:
Hundeførere som ønsker å ta prøver og konkurrere innenfor RIK-sporten
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Teori om spor, lydighet og c-arbeid.
Stikkord:
Hva kreves av fører og hund under en prøve. Lover og regler
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning med eksempler, diskusjon og til slutt praktisk gjennomføring av instruktør med egen hund.
Problemstillinger:
Hva kan oppstå av utfordringer under en prøve, og hvordan kan disse takles?
2. samling
Timer med lærer: 10
Tema:
Praktisk trening av gr A, B og C
Stikkord:
Hva går øvelsene ut på i gr B?
Hvilke momenter er med i gr C?
Hvordan skal sporet legges ut og hvordan skal det gås?
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk gjennomføring med instruktør og figurant på banen. Ekvipasjene får mange korte økter i løpet av en dag.
Problemstillinger:
Hver enkelt ekvipasje vil støte på ulike problemstillinger og instruktør/figurant gir forslag og beskrivelse på løsninger.
Alle ekvipasjer skal følge med da hver enkelt vil trolig støte på samme problemer i fremtiden eller under kurset.
3. samling
Timer med lærer: 10
Tema:
Praktisk trening av gr A, B og C
Stikkord:
Hva går øvelsene ut på i gr B?
Hvilke momeneter er med i gr C?
Hvordan skal sporet legges ut og hvordan skal det gås?
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk gjennomføring med instruktør og figurant på banen. Ekvipasjene får mange korte økter i løpet av en dag.
Problemstillinger:
Hver enkelt ekvipasje vil støte på ulike problemstillinger og instruktør/figurant gir forslag og beskrivelse på løsninger.
Alle ekvipasjer skal følge med da hver enkelt vil trolig støte på samme problemer i fremtiden eller under kurset.
4. samling
Timer med lærer: 10
Tema:
Praktisk trening av gr A
Stikkord:
Konkurransesetting
Arbeidsform og gjennomføring:
Ekvipasjene går program i gr A som på en reell konkurranse med dommer med under sporet.
Problemstillinger:
Vil hunden gå sporet uten godbiter? Vil hunden dekke på gjenstander uten forsterkning fra fører?
5. samling
Timer med lærer: 10
Tema:
Praktisk trening av gr A, B og C samt evaluering
Stikkord:
Konkurransesetting
Arbeidsform og gjennomføring:
Ekvipasjene går program i gr B og C som i en reell konkurranse med dommer på banen.
Problemstillinger:
Utfordringer ift fravær av belønning vil kunne komme frem.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Tilgjengelig dokumentasjon
Krav til lærer/instruktør:
Godkjent som instruktør og figurant.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Tilgjengelig dokumentasjon
Opplegg for evaluering:
Sluttevaluering siste dag hvor det blir gjennomgang av hver enkelt ekvipasje. Samtidig er det kontinuerlig evaluering gjennom dagene.