1697 Utvikling av ferdigheter i NRH
Mål:
Utvikling av ferdigheter hos hund og fører i NRH. Tilføre deltakerne praktisk og teoretisk kunnskap for videre utdanning om trening av redningshund.
Målgruppe:
Medlemmer i Norske redningshunder Midt -Telemark lag og andre lokale lag i NRH.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 10-15 deltakere. Det er påkrevd bindende påmelding på forhand. Det utbetales ikke støtte dersom færre en 3 deltakere fullfører kusret.
Eventuelle merknader:
Kurset involverer profesjonelle intruktører som bidrar til utvikling av NRH sine kunnskaper om trening av redninghund. Undervisningen er induviduelt tilpasset hver enkelt ekvipasje og deres nivå. Praktiske arbeidsgrupper.
1. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Teori om motivasjon og praktiske øvelser
Stikkord:
Ulike søksøvelser; spor, rundering, felt, lydighet. Mentalkunnskap. Kontakt og samarbeid mellom hund og fører. Motivasjonsteori, figurantadferd, belønning og ros. Apportering.
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlinger i felt. Induvuell tilpasning, planlegging og gjennomføring av ulike øvelser tilpasset den enkeltes nivå.
Problemstillinger:
Hvordan tilrettelegge øvelser slik at den enkelte ekvipasje skal få best mulig læringsutbytte?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Videreutvikling av praktiske ferdigheter hos hund og fører
Stikkord:
spor, rundering, felt, lydighet. Mentalkunnskap. Kontakt og samarbeid mellom hund og fører.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske øvelser i felt. Induviduell tilpasning og vurdering gjennomføring i etterkant av økten.
Problemstillinger:
Responderer hunden som ønsket på treningen og hvilen motivasjonsfaktor er best egnet?
3. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Vurdering og tilpasning av praktisk trening av hund og fører.
Stikkord:
Videreutvikle søksøvelser; spor, rundering, felt, lydighet. Mentalkunnskap. Kontakt og samarbeid mellom hund og fører.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktiske øvelser i felt og på bane. Vurdering av ekvipasjen og tilpasninger i treningen underveis.
Problemstillinger:
Hvilke målsetninger er nådd og hvordan videreutvikle disse? Hva slags belønning skaper best motivasjon hos hunden? Klarer fører å motivere hunden slik som ønsket?
4. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Oppsumering av treningsøktene, tilpassede induviduelle økter.
Stikkord:
Videreutvikle tilpassede søksøvelser.Spor, rundering, felt, sporoppsøk, mørkesøk, lydighet. Motivasjon og belønning.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske øvelser i felt. Vurdering av gjennomgåtte øvelser og konstruktive tilbakemeldinger.
Problemstillinger:
Hvordan opprettholde treningen fremover for å nå ønsket mål?
Litteratur/materiell for deltakerne:
"Din Hund" av Sven Järverud, "Din Hund Fortsetter" av Sven Järverud. Spor og runderingshefte av Østli og Hennum
Krav til lærer/instruktør:
Profesjonell intruktørutdannelse.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Spor og runderingshefte av Østli og Hennum
Opplegg for evaluering:
Benytter Studieforbundets evalueringsskjema.