1691 Blodspor- nybegynner.
Mål:
Gi deltagerne innføring i hvordan man kan trene blodspor.
Forberede hund og fører til godkjenningsprøve for ettersøk og konkuransespor.
Målgruppe:
Personer som har interesse for spor og ettersøk og personer som ønsker en enkel innføring i å gå blodspor med sin hund
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Teori og praktisk- hvordan og hvorfor trene blodspor
Stikkord:
Presentasjon av deltagerne
Hvorfor drive med blodsportrening ?
Hva får hunden til å følge ett spor?
"Sportyper"
Utstyr.
Fremgangsmåter.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og innføring i slepespor. Hundene får prøve seg på meget enkele spor.
Problemstillinger:
Hva er viktig å tenke på under trening? Hvilke utfordringer kan vi støte på?
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Teori og praktisk- hvordan og hvorfor trene blodspor
Stikkord:
Fortsette/ repetisjon av teori fra 1. samling og legge spor for hverandre.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og innføring i sporlegging, gå spor med hunden.
Problemstillinger:
Ulike treningsmetoder.
Hvordan øke/ opprettholde interesse for sporet?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Legge og gå spor
Stikkord:
Progresjon i treninga
Arbeidsform og gjennomføring:
Øke lengden/ vanskelighetsgraden på sporene. Deltagere legger spor for hverandre.
Problemstillinger:
Er sporet for enkelt/ for vanskelig?
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Legge og gå spor
Stikkord:
Progresjon i treninga
Arbeidsform og gjennomføring:
Øke lengden/ vanskelighetsgraden på sporene
Problemstillinger:
Hvordan jobber de ulike hundene?
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Legge og gå spor .
Stikkord:
Progresjon i treninga.
Arbeidsform og gjennomføring:
Veileder legger noen spor for deltagerne. Deltagerne legger spor for hverandre.
Problemstillinger:
Hva må jeg legge merke til hos min hund?
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Konkuranse/ godkjenningsspor
Stikkord:
Progresjon i treninga
Arbeidsform og gjennomføring:
Veileder legger spor for deltagerne på forhånd,- tilnærmet konkuransespor.
Problemstillinger:
Er vi klare for prøve?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Kurshefte er utarbeidet av insruktør ut i fra egne kunnskaper og erfaring.
Krav til lærer/instruktør:
Veileder må ha erfaring fra sporarbeid.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Diverse bøker om blodspor og ettersøk.
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema siste samling