1664 Birøkt Nybegynner - del 2 justert
Mål:
Kurset skal gi deltagerne grunnleggende kunnskap om birøkt slik at de har kunnskap til å drive sin egen birøkt.
Deltagerne skal lære seg viktige faktorer for god dyrevelferd, og hvordan dette implementeres i birøkten.
Deltagerne skal lære seg grunnleggende faktorer som påvirker honningutbyttet.
Deltagerne skal få en god innføring i hygienisk birøkt og sykdomsforebygging, og hvordan dette implementeres i birøkten.
Deltagerne skal få en innføring i gjeldende regelverk.
Deltagerne skal få grunnleggende kunnskap om honningbehandling.
Målgruppe:
Deltagere som har gjennomført Birøkt Nybegynner - del 1 utvidet, eller har tilsvarende forkunnskaper. Deltakere som har startet med bikuber eller ønsker å skaffe dette gjennom sesongen.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Har flyttet teori inn i nybegynnerkurs del 1 og til høsten for å unngå teori om sommeren. Rekkefølgen kan endres ved behov. Vandrebiten i samling 5 kan kuttes ut hvis det er lite aktuelt med vandring i området. Da sparer en noen kurstimer i Juli som er vanskelig å få god deltakelse på.
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Praksis i bigården
Stikkord:
Bifolket – individ og samfunn
Bli kjent med bisamfunnet og kjenne igjen de forskejllige individene
Bli kjent med verneutstyre
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon og praktiske øvelser i bigården.
Problemstillinger:
• Hvordan oppføre seg i bigården?
• Ulike individer.
• De ulike kubedelene
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Praksis i bigården
Stikkord:
Kubestell – oppbygging og trekk
Vurdere dronningens egenskaper
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon og praktiske øvelser i bigården.
Problemstillinger:
• Lære å tolke observasjoner en gjør ved og i kuben
• Lære rasjonelle og gode arbeidsteknikker
• Bli kjent med metoder for notatføring
• Vurdere bistyrke og plass\ • Vurdere gemytt
• Planlegge avleggerprodusjon
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Praksis i bigården
Stikkord:
Sverming og svermhindring
Lage yngelavleggere
Høsting av sommerhonning
Sommerfôring ved trekkstopp
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon og praktiske øvelser i bigården.
Problemstillinger:
• Vurdere bistyrke og plass
• Kunne se tegn på svermetrang
• Kjenne noen svermhindringsmetoder
• Lære å lage yngelavlegger
• Lære å lage masksukker
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Praksis i bigården
Stikkord:
Innføring av dronninger i yngelavlegger eller skaksverm
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon og praktiske øvelser i bigården.
Problemstillinger:
• Kjenne metoder for dronninginnføring
• Lære å lage skaksverm
5. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Praksis i bigården - vandring
Stikkord:
Vandring
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon og praktiske øvelser i bigården. Transportere kubene.
Problemstillinger:
• Sikker transport
• Ventilasjon
• Effektiv av og pålessing
• Fjerning av sommerhonning og vurdering av "nistepakke" i forkant
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Praksis i bigården - kontroll
Stikkord:
Kontroll med vandrebigård
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon og praktiske øvelser i bigården.
Problemstillinger:
• Vurdere plassutvidelse
• Vurdere høsting
• Vurdere nødfôring
7. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Praksis i bigården - høsting og innvintring
Stikkord:
Høsting
Innvintring
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis i bigård
Problemstillinger:
Høsting av honning og klargjøring til innvintring
Kunne vurdere riktig plass i forhold til bistyrke
• Første fôring
• Kunne blande eget fôr
• Ha kunnskap om fornuftig vinterpakking
8. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Honningbehandling
Stikkord:
Honningbehandling
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori samt praksis på slyngerommet
Problemstillinger:
• Bli bevisst på god hygiene og gode rutiner i slyngerommet
• Bli kjent med utstyr og lære god arbeidsteknikk
• Måling av vannprosent
• Røring og tapping
• Rammesortering og voksbehandling
9. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Høsting og honningbehandling, HMS og KSL
Stikkord:
Høsting
Slynging
Honningbehandling
Kvalitetssystem i landbruket
Helse, miljø og sikkerhet
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag. Spørsmål og svar.
Problemstillinger:
• Kjenne ulike metoder for å høste honning.
• Gode rutiner i slyngerommet.
• Hvordan behandle honning ved levering til Honningcentralen og ved egen omsetning.
• God kunnskap om gjeldende merkekrav.
• Kjenne til KSL-systemet for å sikre gode rutiner i egen drift.
• Kjenne til HMS for å sikre gode rutiner i egen drift.
10. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Sykdom og sykdomsbehandling
Stikkord:
Sykdom- og sykdomsbehandling
De viktigste sykdommer og parasitter
Forebygging og behandling
Oppsummering
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag. Spørsmål og svar.
Problemstillinger:
• Kjenne til de viktigste sykdommer og parasitter.
• Kjenne til forebyggende helsearbeid og behandling av de viktigste sykdommer og parasitter.
• God kunnskap om hygienisk birøkt.
• Oppsummering av sesongen
11. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Bekjempelse av varoa
Stikkord:
Oksalsyrebehandling
Alternative metoder
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis i bigård - gjennomføring av oksalsyrebehandling - teoretisk demo av maursyrebehandling
Problemstillinger:
• Kunne foreta behandling med oksalsyre
Litteratur/materiell for deltakerne:
Ingarsis Birøkt.Forfatter: Roar Ree Kirkevold
Mitt første år som birøkter. Forfattere: Eli Åsen og Trude Sommerstad
Krav til lærer/instruktør:
God kunnskap om birøkt
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Ingarsis birøkt. Forfatter. Roar Ree Kirkevold
Mitt første år som birøkter. Forfattere: Eli Åsen og Trude Sommerstad
Boken om biodling.
Lærebog i biavl. Forfatter: Eigil Holm.
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema