1649 Utstillingsteknikk
Mål:
Lære å handle/vise hund på eksteriørutstilling.
Lære å forstå gangen i en utstilling.
Målgruppe:
For hundeeiere som ønsker å delta på eksteriørutstillinger.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 10 deltakere pr gang.
Eventuelle merknader:
Vi planlegger 4 kurs a to dager, dvs 4 weekender løpet av vinter/våren.
Det blir 8 timer hver dag.
fra 9.00 til 17.00. Vi starter med en frokostsamling før vi begynner på teorikurset som varer i ca 1 time.
Deretter blir det trening med lærer resten av tiden. Dette gjelder alle samlingene.
1. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Grunnleggende handling del 1 - dag 1
Stikkord:
Premiegrader. Trene på tannvisning og at fremmede tar på hunden. Gjennomgang av den enkelte hund. Hvordan bør handleren kle seg og te seg i ringen?
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.
Problemstillinger:
Hva ønsker man å oppnå? Hva er viktig?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Grunnleggende handling del 1 - dag 2
Stikkord:
Hva forgår i hodet på dommeren? Lett hundeanatomi og utstillingsbegreper.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori med diskusjoner og spørsmål fra deltagerne.
Problemstillinger:
Hvordan vite hva en dommer ser etter? Lære hvordan man fremhever det beste i hunden i utstillingsringen.
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Grunnleggende handling del 2 - dag 1
Stikkord:
Premiegrader. Trene på tannvisning og at fremmede tar på hunden. Gjennomgang av den enkelte hund. Hvordan bør handleren kle seg og te seg i ringen?
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.
Problemstillinger:
Hva ønsker man å oppnå? Hva er viktig?
4. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Grunnleggende handling del 2 - dag 2
Stikkord:
Hva forgår i hodet på dommeren? Lett hundeanatomi og utstillingsbegreper.
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.
Problemstillinger:
Hvordan vite hva en dommer ser etter? Lære hvordan man fremhever det beste i hunden i utstillingsringen.
5. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Videregående handlertrening og utstillingsteknikker for deltagere på del 1 kurset - dag 3
Stikkord:
Hva kjennetegner den enkelte hunderase og er det noe spesielt man bør huske på? Få hunden til å bevege seg riktig i ringen og takle å bli tatt på av fremmede.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori med diskusjoner og spørsmål fra deltagerne
Problemstillinger:
Hva ønsker man å oppnå? Hva er viktig? Hva forgår i hodet på dommeren? Lett hundeanatomi og utstillingsbegreper.
6. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Videregående handlertrening og utstillingsteknikker for deltagere på del 2 kurset - dag 3
Stikkord:
Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler. Vise sin hund. Få frem hundens fordeler fordel. Trene på diverse teknikker.
Lære hunden å bli tatt på. Råd og vink av den enkelte hund og handler.
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.
Problemstillinger:
Praktisk trening med lærer hvor en og en handler sin hund og lærer korrigerer og får innspill fra andre deltagere
7. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Videregående handlertrening og utstillingsteknikker for deltagere på del 1 kurset - dag 4
Stikkord:
Hva kjennetegner den enkelte hunderase og er det noe spesielt man bør huske på? Få hunden til å bevege seg riktig i ringen og takle å bli tatt på av fremmede.
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.
Problemstillinger:
Hva ønsker man å oppnå? Hva er viktig? Hva forgår i hodet på dommeren? Lett hundeanatomi og utstillingsbegreper.
8. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Videregående handlertrening og utstillingsteknikker for deltagere på del 2 kurset - dag 4
Stikkord:
Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler. Vise sin hund.
Få frem hundens fordeler fordel. Trene på diverse teknikker.
Lære hunden å bli tatt på. Råd og vink av den enkelte hund og handler.
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.
Problemstillinger:
Praktisk trening med lærer hvor en og en handler sin hund og lærer korrigerer og får innspill fra andre deltagere
Litteratur/materiell for deltakerne:
NKKs ustillingsregler og diverse overhead vdr. handling og hundeanatomi.
Krav til lærer/instruktør:
Kompetansene for dette kurset:
Mikael Nilsson,Sverige er dommer og har stilt hunder til Årets utstillingshund alle raser, både i Sveige, Danmark og Norge. Er den første utenlandske handler som er blitt BI på Crufts.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
NKKs ustillings regler. Ny på utstilling. Handling av Mia Sandberg. Pudel av Mikael Nilsson.
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema.