1649 Utstillingsteknikk

Mål:

Lære å handle/vise hund på eksteriørutstilling.
Lære å forstå gangen i en utstilling.

Målgruppe:

For hundeeiere som ønsker å delta på eksteriørutstillinger.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for 10 deltakere pr gang.

Eventuelle merknader:

Vi planlegger 4 kurs a to dager, dvs 4 weekender løpet av vinter/våren.
Det blir 8 timer hver dag.
fra 9.00 til 17.00. Vi starter med en frokostsamling før vi begynner på teorikurset som varer i ca 1 time.
Deretter blir det trening med lærer resten av tiden. Dette gjelder alle samlingene.

1. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Grunnleggende handling del 1 - dag 1

Stikkord:

Premiegrader. Trene på tannvisning og at fremmede tar på hunden. Gjennomgang av den enkelte hund. Hvordan bør handleren kle seg og te seg i ringen?

Arbeidsform og gjennomføring:

Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.

Problemstillinger:

Hva ønsker man å oppnå? Hva er viktig?

2. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Grunnleggende handling del 1 - dag 2

Stikkord:

Hva forgår i hodet på dommeren? Lett hundeanatomi og utstillingsbegreper.

Arbeidsform og gjennomføring:

Teori med diskusjoner og spørsmål fra deltagerne.

Problemstillinger:

Hvordan vite hva en dommer ser etter? Lære hvordan man fremhever det beste i hunden i utstillingsringen.

3. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Grunnleggende handling del 2 - dag 1

Stikkord:

Premiegrader. Trene på tannvisning og at fremmede tar på hunden. Gjennomgang av den enkelte hund. Hvordan bør handleren kle seg og te seg i ringen?

Arbeidsform og gjennomføring:

Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.

Problemstillinger:

Hva ønsker man å oppnå? Hva er viktig?

4. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Grunnleggende handling del 2 - dag 2

Stikkord:

Hva forgår i hodet på dommeren? Lett hundeanatomi og utstillingsbegreper.

Arbeidsform og gjennomføring:

Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.

Problemstillinger:

Hvordan vite hva en dommer ser etter? Lære hvordan man fremhever det beste i hunden i utstillingsringen.

5. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Videregående handlertrening og utstillingsteknikker for deltagere på del 1 kurset - dag 3

Stikkord:

Hva kjennetegner den enkelte hunderase og er det noe spesielt man bør huske på? Få hunden til å bevege seg riktig i ringen og takle å bli tatt på av fremmede.

Arbeidsform og gjennomføring:

Teori med diskusjoner og spørsmål fra deltagerne

Problemstillinger:

Hva ønsker man å oppnå? Hva er viktig? Hva forgår i hodet på dommeren? Lett hundeanatomi og utstillingsbegreper.

6. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Videregående handlertrening og utstillingsteknikker for deltagere på del 2 kurset - dag 3

Stikkord:

Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler. Vise sin hund. Få frem hundens fordeler fordel. Trene på diverse teknikker.
Lære hunden å bli tatt på. Råd og vink av den enkelte hund og handler.

Arbeidsform og gjennomføring:

Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.

Problemstillinger:

Praktisk trening med lærer hvor en og en handler sin hund og lærer korrigerer og får innspill fra andre deltagere

7. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Videregående handlertrening og utstillingsteknikker for deltagere på del 1 kurset - dag 4

Stikkord:

Hva kjennetegner den enkelte hunderase og er det noe spesielt man bør huske på? Få hunden til å bevege seg riktig i ringen og takle å bli tatt på av fremmede.

Arbeidsform og gjennomføring:

Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.

Problemstillinger:

Hva ønsker man å oppnå? Hva er viktig? Hva forgår i hodet på dommeren? Lett hundeanatomi og utstillingsbegreper.

8. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Videregående handlertrening og utstillingsteknikker for deltagere på del 2 kurset - dag 4

Stikkord:

Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler. Vise sin hund.
Få frem hundens fordeler fordel. Trene på diverse teknikker.
Lære hunden å bli tatt på. Råd og vink av den enkelte hund og handler.

Arbeidsform og gjennomføring:

Først teori med diskusjoner og spørsmål, gruppejobbing, praktiske trening med hund og handler.

Problemstillinger:

Praktisk trening med lærer hvor en og en handler sin hund og lærer korrigerer og får innspill fra andre deltagere

Litteratur/materiell for deltakerne:

NKKs ustillingsregler og diverse overhead vdr. handling og hundeanatomi.

Krav til lærer/instruktør:

Kompetansene for dette kurset:
Mikael Nilsson,Sverige er dommer og har stilt hunder til Årets utstillingshund alle raser, både i Sveige, Danmark og Norge. Er den første utenlandske handler som er blitt BI på Crufts.

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

NKKs ustillings regler. Ny på utstilling. Handling av Mia Sandberg. Pudel av Mikael Nilsson.

Opplegg for evaluering:

Evalueringsskjema.