1641 Valp-/unghund stående fuglehunder
Mål:
- Gi kursdeltakerne innføring i grunnleggende dressur.
- Gi kunnskap om lover og regler for hundehold, hund og helse, fysisk trening og hvordan forebygge skader. Motivere deltakerne til egentrening.
- Ved kursavslutning skal hundene kunne forskjellige øvelser og vise god kontakt med fører.
- Gi kunnskap om lover og regler for hundehold, hund og helse, fysisk trening og hvordan forebygge skader. Motivere deltakerne til egentrening.
Målgruppe:
Eiere av valper/unghunder (primært stående fuglehunder) som ønsker innføring i grunndressur og forberedelse til jaktrettet dressur.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere.
Eventuelle merknader:
Tre instruktører deltar under den praktiske delen av kurset for å kunne gi individuell veiledning til kursdeltakerne. Kursdeltakerne oppfordres til daglig egentrening mellom kurskveldene.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Allmenn hundekunnskap
Stikkord:
Teori om allmenn hundekunnskap, herunder hundens adferd, utvikling og naturlige behov.
Praktiske øvelser: Kontakt og innlæring lineføring.
Arbeidsform og gjennomføring:
1 time teori på dagens tema.
Praktiske øvelser i nært samarbeid med instruktørene.
Problemstillinger:
Bli kjent med deltakerne og vurdere hvor den enkelte står. Gi individuell veiledning alt etter nivå på dressuren.
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Innlæring og lederskap
Stikkord:
Teori om innlæring og lederskap, herunder å spille på hundens naturlige instinkter som flokkdyr.
Praktiske øvelser: Trene på kontakt og lineføring, innlæring på øvelsen "sitt"
Arbeidsform og gjennomføring:
1 time teori på dagens tema.
Praktiske øvelser i nært samarbeid med instruktørene.
Problemstillinger:
Gi individuell veiledning til den enkelte kursdeltaker med hovedvekt på kontakt og belønning til rett tid.
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hund og helse
Stikkord:
Teori om hund og helse med følgende deltema: Førstehjelp, skadeforebyggende tiltak, alminnelige sykdommer hos hund. Foredragsholder er instruktør som også er veterinær.
Praktiske øvelser: Trene på kontakt og lineføring og øvelsen "sitt". Introdusere øvelsen "stå".
Arbeidsform og gjennomføring:
1 time teori på dagens tema.
Praktiske øvelser i nært samarbeid med instruktørene.
Problemstillinger:
Gi individuell veiledning til den enkelte kursdeltaker med hovedvekt på kontakt og belønning til rett tid og på riktig måte. God anledning til spørsmål under teoridelen.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Lover og regler for hundehold
Stikkord:
Teori: Gjennomgang av Hundeloven, kommunale forskrifter med hjemmel i hundeloven, Lov om dyrevelferd og annen relevant lovgivning.
Praktiske øvelser: Trene på kontakt og lineføring og øvelsene "sitt" og "stå". Introdusere øvelsen innkalling.
Arbeidsform og gjennomføring:
1 time teori på dagens tema.
Praktiske øvelser i nært samarbeid med instruktørene.
Problemstillinger:
Gi individuell veiledning til den enkelte kursdeltaker med hovedvekt på kontakt og belønning til rett tid.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Fysisk trening og ernæring
Stikkord:
Teori om fysisk trening og ernæring, herunder skadeforebygging, fysisk trening i båndtvangstida og riktige ernæring under hardt arbeid, for eksempel. jakt og jaktprøver. Foreleser er instruktør med erfaring som hundekjører (nordisk stil)på elitenivå i Norge.
Praktiske øvelser: Trene på kontakt og lineføring og øvelsene "sitt", "stå" og innkalling.
Arbeidsform og gjennomføring:
1 time teori på dagens tema.
Praktiske øvelser i nært samarbeid med instruktørene.
Problemstillinger:
Gi individuell veiledning til den enkelte kursdeltaker med hovedvekt på kontakt og belønning til rett tid.
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Innlæring og lederskap
Stikkord:
Repetisjon av teori om innlæring og lederskap, herunder å spille på hundens naturlige instinkter som flokkdyr og forberedelser til jakt-trening.
Praktiske øvelser: Trene på kontakt og lineføring og øvelsene "sitt", "stå" og innkalling.
Arbeidsform og gjennomføring:
1 time teori på dagens tema.
Praktiske øvelser i nært samarbeid med instruktørene.
Problemstillinger:
Gi individuell veiledning til den enkelte kursdeltaker med hovedvekt på kontakt og belønning til rett tid.
Drøfte utfordringer når valpen introduseres for fugl.
Praktiske øvelser: Trene på kontakt og lineføring og øvelsene "sitt", "stå" og innkalling.
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Jakt og jaktprøver
Stikkord:
Teori om jakt med stående fuglehund og om jaktprøver, herunder de ulike prøveformene og kort om jaktprøvereglementet.
Praktiske øvelser: Trene på kontakt og lineføring og øvelsene "sitt", "stå" og innkalling.
Arbeidsform og gjennomføring:
1 time teori på dagens tema.
Praktiske øvelser i nært samarbeid med instruktørene.
Problemstillinger:
Synliggjøre betydningen av god grunndressur og jevnlig trening. Stimulere deltakerne til deltakelse på jaktprøver
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Avslutning/evaluering
Stikkord:
Overblikk over teori som er gjennomgått. Stimulere til å delta på klubbens organiserte treninger.
Evalueringsskjema fra samtlige deltakere.
Uformell konkurranse i de disiplinene som er trent på gjennom kurset. Kursbevis.
Arbeidsform og gjennomføring:
1 time teori på dagens tema.
Praktiske øvelser i nært samarbeid med instruktørene.
Problemstillinger:
Identifisere eventuelle behov for bistand - gi råd og veiledning for videre egentrening.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Klubbens kursmateriell (kompendium) som er utviklet med base i instruktørutdanning fra Hundskolan Vision og Fuglehundklubbenes Forbund.
Krav til lærer/instruktør:
Instruktørutdanning fra Fuglehundklubbenes Forbund (min. fase 1) og/eller instruktørkurs hos Hundskolan Vision, Sverige (Mattias Westerlund).
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Instruktørkompendium Fase 1 (Fuglehundklubbenes Forbund), Instruktørkompendium Hundskolan Vision.
Opplegg for evaluering:
Samtlige deltakere fyller ut evalueringsskjema. Kursdeltakerne gis presis tilbakemelding i løpet av kurset og ved avslutning.