1626 Rallylydighet, nybegynner
Mål:
Elevene skal etter fullført kurs være motiverte for, og i stand til å konkurrere i klasse 1 - 2 i Rallylydighet.
Målgruppe:
Deltakerne bør kunne grunnleggende Rallylydighetsøvelser (Pre Rallylydighetskurs) eller være på appellmerkenivå i lydighet.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Kurset er skissert som kurs på 7 kvelder med til sammen 14 timer, men kan også avholdes som helgekurs der dette er ønskelig.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Kort om historien til Norsk Rallylydighet. Gjennomgang av reglementet.
Stikkord:
Samspill. Holdninger. Om positiv innlæring av øvelsene. Om holdninger til treningsvenner og konkurrenter. Tillatte kommandoer og kroppsspråk. Hundens språk.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori
Problemstillinger:
Hva er Rallylydighet?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Øvelser fra klasse 1 og 2. Vektlegging på frontøvelser og vending på stedet. Poengtrekk.
Stikkord:
Sitt - øvelser. Holter og vendinger på stedet. Sitt og bli. Tilhørende øvelsene: 101, 104, 116, 117, 122, 123, 126, 205, 207, 213.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3. Trene på momenter og øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med tilbakemeldinger = mestring og videreutvikling for alle, under veiledning av godkjent NRL instruktør, som viser øvelsene med egen hund. Korte økter og positivt treningsmiljø.
Problemstillinger:
Hva trekkes det poeng for?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Øvelser fra klasse 1 og 2. Vektlegging på dekk og innkomst uten sitt. Disk.
Stikkord:
Dekk - øvelser. Fot med vendinger, innkomst med fot. Tilhørende øvelsene: 102, 103, 105 – 109, 114, 115, 206, 208.
Arbeidsform og gjennomføring:
Som for kveld 2.
Problemstillinger:
Hva fører til disk?
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Øvelser fra klasse 1 og 2. Vektlegging på lineføring, vendinger og tempoendringer. Brifing.
Stikkord:
Fotøvelser – med vendinger. Fot med tempoendringer. Stå. Sette sammen noen skilt. Øvelsene: 110 – 113, 118 – 120, 202, 209 – 212, 215 – 216, 218.
Arbeidsform og gjennomføring:
Som for kveld 2.
Problemstillinger:
Hvorfor brife?
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Startprosedyre. Sidelengs forflytning og forstyrrelser i banen.
Stikkord:
Sidesteg til høyre, med og uten stopp. Kjegleøvelse – slalom og mat. Små mini baner med alle typer gjennomgåtte skilt. Øvelsene: 121, 127 – 129, 201, 217.
Arbeidsform og gjennomføring:
Som for kveld 2.
Problemstillinger:
Hva menes med forstyrrelser i banen?
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Øvelser fra klasse 1 og 2. Vektlegging på kjegleøvelser, innkalling i front og hopp over hinder. Kritikkskjema
Stikkord:
Kjegleøvelse - spiral. Små minibaner med forskjellige skilt. Øvelsene: 101 – 129 med spesiell vekt på 124, 125. Innkallingsøvelse, 203 – 204. Hopp - 214.
Arbeidsform og gjennomføring:
Som for kveld 2.
Problemstillinger:
Hvordan lese kritikkskjemaet?
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Konkurranse.
Stikkord:
Kurset avsluttes med litt teori og en liten konkurranse i rallylydighet, som tilrettelegges kursdeltakernes ferdighetsnivå.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Hvordan kan den enkelte forberede seg til konkurranse?
Litteratur/materiell for deltakerne:
NKK sine Rallylydighets regler.
Krav til lærer/instruktør:
Utdannet NRL instruktør.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
NKK sine Rallylydighets regler.
Opplegg for evaluering:
Kurset avsluttes med utdeling av kursbevis og råd om treningen videre for hver enkelt ekvipasje. Deltakerne vil også få fortløpende tilbakemeldinger til hver enkelt, på kurkveldene. Evalueringskjema.