1625 Pre Rallylydighet
Mål:
Elevene skal etter fullført kurs være motiverte for - og i stand til, å gå nybegynnerkurs i rallylydighet.
Målgruppe:
Deltakere rett fra valpekurs eller grunnkurs.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Kurset er skissert som kurs på 8 kvelder med til sammen 16 timer. Instruktøren viser øvelsene med egen hund.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hvordan trene effektivt. Belønning – hva og hvordan. Kontakt og kontaktlyd Grunnleggende øvelser i rallylydighet. Om positiv trening.
Stikkord:
Å finne den optimale belønning for egen hund. Kontakt. Sitt, bli, utgangsstilling.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3, øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med momentene = mestring og videreutvikling.
Problemstillinger:
Hvorfor er det viktig å belønne med "rett" belønning?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Kroppsspråket vårt. Grunnleggende øvelser i rallylydighet.
Stikkord:
Momenter fra sist. Raske dekker. Innkomst høyre. Vending på stedet til høyre.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3, øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med momentene = mestring og videreutvikling.
Problemstillinger:
Hvorfor har kroppsspråket vårt så stor betydning?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hundens språk. Grunnleggende øvelser i rallylydighet.
Stikkord:
Momenter fra sist. Innkomst fra venstre. Vending på stedet til venstre. Dekk og bli.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3, øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med momentene = mestring og videreutvikling.
Problemstillinger:
Hva må vi ta hensyn til ved vendinger (høyre/venstre) - hvorfor og hvordan?
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Stress. Grunnleggende øvelser i rallylydighet.
Stikkord:
Momenter fra sist. Start på lineføring. Innkalling. Sitt i front. Innlæring av target.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3, øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med momentene = mestring og videreutvikling.
Problemstillinger:
Hva er stress?
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hvordan stoppe uønsket atferd. Grunnleggende øvelser i rallylydighet.
Stikkord:
Momenter fra sist. Lineføring/fri ved fot. Innkalling i front. Target videre.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3, øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med momentene = mestring og videreutvikling.
Problemstillinger:
Hvordan kan vi unngå uønsket atferd?
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Når vi trener. Grunnleggende øvelser i rallylydighet.
Stikkord:
Momenter fra sist. Dekk under marsj. Lineføring med temposkifte. Stå.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3, øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med momentene = mestring og videreutvikling.
Problemstillinger:
Hvordan bør man legge opp treningen?
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Generalisering. Grunnleggende øvelser i rallylydighet.
Stikkord:
Momenter fra sist. Stå og bli. Rygge.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3, øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med momentene = mestring og videreutvikling.
Problemstillinger:
Hva er generalisering?
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Forstyrrelser. Grunnleggende øvelser i rallylydighet.
Stikkord:
Momenter fra sist. Stå under marsj. Lineføring bakover. Trening med forstyrrelser. (Lineføring, sitt, innkalling m.m.) Konkurranse.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Arbeide i grupper på 2 – 3, øvelser med og uten hund. Hjelpe hverandre med momentene = mestring og videreutvikling.
Problemstillinger:
Hva er forstyrrelser?
Litteratur/materiell for deltakerne:
NKK sine Rallylydighetsregler.
Krav til lærer/instruktør:
Utdannet instruktør i NRL.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
NKK sine Rallylydighetsregler. Lydighetstrening i teori og praksis. Niina Svartberg: Med sikte på 10\'an Niina Svartberg: Å lyckas på tävling.
Opplegg for evaluering:
Utdeling av kursbevis og råd om videre trening for hver enkelt ekvipasje. Evalueringsskjema.