1605 Pre-agilitykurs
Mål:
Målet er å legge ett godt grunnlag for ekvipasjer som ønsker å gå nybegynnerkurs i agility, via lek og motivasjon. Ingen form for belastning skal forekomme.
Målgruppe:
Valper og unghunder/uerfarne ekvipasjer som trenger hjelp. Deltakere rett fra valpekurs eller grunnkurs.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Utvikle samarbeid mellom hund og fører. Utvikle kroppskontroll – uten belastning.
Stikkord:
Lek. Supergode belønningsformer og metoder, varierte – hvorfor.
Kontakttrening, miljøtrening, triks.
Arbeidsform:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Hvorfor er kontakt, miljøtrening, belønning - og valg av belønningsform så viktig?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Lydighetmomenter man trenger i agility.
Stikkord:
Kontakttrening med forstyrrelser. Bli. Innkalling. Passivitetstrening mens andre trener - (gjerne i forbindelse med lyd av vippa…)
Arbeidsform:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Hvordan bruke belønning effektivt?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Lydighetsmomenter man trenger i agility.
Stikkord:
Videreutvikle tidligere øvelser med vekt på innkalling. Bli med forstyrrelser.
Arbeidsform:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Som samling 1 og 2, med vekt på belønningsforsterker.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Forstyrrelser.
Stikkord:
Innkalling med forstyrrelser. Starter. Selvstendig slalominngang
Arbeidsform:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Hvordan lære hunden signalkontroll og slalom?
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Lære hunden å følge fører.
Stikkord:
Sirkeltrening. (Høyre/venstre – på innsiden og på utsiden av sirkelen). Tunelltrening (avstand, sving)
Arbeidsform:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Hvordan lære hunden å følge fører under sirkelarbeid?
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Enkel handling.
Stikkord:
8 tall – Sirkeltrening. 2 av – 2 på (felttrening med bom på bakken)
Arbeidsform:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Hvordan lære hunden å følge førers handling og hvordan starte på innlæring av felt?
7. samling
Timer med lærer:2
Tema:
Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
På startstreken – rutiner.
Stikkord:
Kommandoer. Førers kroppspråk. Innkalling med (blind) bytter. Slalom 2x2.
Arbeidsform:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Hvordan starte innlæring av blind bytter og hvilke kommandoer bør vi velge – og bruke?
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Videre trening.
Stikkord:
Hvordan lære hunden fremadsending? Hvordan lære ekvipasjen at fører kan krysse bak/foran hunden?
Arbeidsform:
Teori og praksis.
Problemstillinger:
Få hunden til å jobbe selvstendig, men likevel følge med på fører?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Nkks agilityregler.
Krav til lærer/instruktør:
Nkk trinn 2 agility instruktør. Aktive klasse 3 utøvere i agility med instruktør erfaring.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Nkks agilityregler
Opplegg for evaluering:
Evaluering av hver enkelt ekvipasje. Evalueringsskjema og tips om videre trening til hver enkelt. Diplom/kursbevis.