1605 Pre-agilitykurs

Mål:

Målet er å legge ett godt grunnlag for ekvipasjer som ønsker å gå nybegynnerkurs i agility, via lek og motivasjon. Ingen form for belastning skal forekomme.

Målgruppe:

Valper og unghunder/uerfarne ekvipasjer som trenger hjelp. Deltakere rett fra valpekurs eller grunnkurs.

1. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Utvikle samarbeid mellom hund og fører. Utvikle kroppskontroll – uten belastning.

Stikkord:

Lek. Supergode belønningsformer og metoder, varierte – hvorfor.
Kontakttrening, miljøtrening, triks.

Arbeidsform:

Teori og praksis.

Problemstillinger:

Hvorfor er kontakt, miljøtrening, belønning - og valg av belønningsform så viktig?

2. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Lydighetmomenter man trenger i agility.

Stikkord:

Kontakttrening med forstyrrelser. Bli. Innkalling. Passivitetstrening mens andre trener - (gjerne i forbindelse med lyd av vippa…)

Arbeidsform:

Teori og praksis.

Problemstillinger:

Hvordan bruke belønning effektivt?

3. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Lydighetsmomenter man trenger i agility.

Stikkord:

Videreutvikle tidligere øvelser med vekt på innkalling. Bli med forstyrrelser.

Arbeidsform:

Teori og praksis.

Problemstillinger:

Som samling 1 og 2, med vekt på belønningsforsterker.

4. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Forstyrrelser.

Stikkord:

Innkalling med forstyrrelser. Starter. Selvstendig slalominngang

Arbeidsform:

Teori og praksis.

Problemstillinger:

Hvordan lære hunden signalkontroll og slalom?

5. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Lære hunden å følge fører.

Stikkord:

Sirkeltrening. (Høyre/venstre – på innsiden og på utsiden av sirkelen). Tunelltrening (avstand, sving)

Arbeidsform:

Teori og praksis.

Problemstillinger:

Hvordan lære hunden å følge fører under sirkelarbeid?

6. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Enkel handling.

Stikkord:

8 tall – Sirkeltrening. 2 av – 2 på (felttrening med bom på bakken)

Arbeidsform:

Teori og praksis.

Problemstillinger:

Hvordan lære hunden å følge førers handling og hvordan starte på innlæring av felt?

7. samling

Timer med lærer:2

Tema:

Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
På startstreken – rutiner.

Stikkord:

Kommandoer. Førers kroppspråk. Innkalling med (blind) bytter. Slalom 2x2.

Arbeidsform:

Teori og praksis.

Problemstillinger:

Hvordan starte innlæring av blind bytter og hvilke kommandoer bør vi velge – og bruke?

8. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Valp/unghund.
Hva trenger man å kunne - for å få en god Agilityhund?
Videre trening.

Stikkord:

Hvordan lære hunden fremadsending? Hvordan lære ekvipasjen at fører kan krysse bak/foran hunden?

Arbeidsform:

Teori og praksis.

Problemstillinger:

Få hunden til å jobbe selvstendig, men likevel følge med på fører?

Litteratur/materiell for deltakerne:

Nkks agilityregler.

Krav til lærer/instruktør:

Nkk trinn 2 agility instruktør. Aktive klasse 3 utøvere i agility med instruktør erfaring.

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

Nkks agilityregler

Opplegg for evaluering:

Evaluering av hver enkelt ekvipasje. Evalueringsskjema og tips om videre trening til hver enkelt. Diplom/kursbevis.