1593 Bronsjemerke- forberedelse
Mål:
Å bidra til å øke kunnskap hos eier om hvordan å få til et godt samarbeid mellom hund og eier.
Rekruttere hundeeiere for å skape interesse for lydighet.
Målgruppe:
Alle hundeeiere
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Gjennomgang av øvelsene til bronsjemerke. Innlæringsteori. Beløningsverdi. Baklengskjeding, fokus/kontakt
Stikkord:
Hovedmomenter: Sitte pent venstre side, tannvisning, kontakt med fører, dekk , dekk - gå i fra.
Arbeidsform og gjennomføring:
Arbeid i grupper med 1 instruktør og 2 hjelpeinstruktører.
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Lære hund og eier å bruke lek som belønning. Lineføring/bakpartskontroll. Baklengskjeding, fokus/kontakt
Stikkord:
Hovedmomenter : Innkalling. Sitte inn på plass fra foran , siden osv. Følge "fot" forskjellige vinkler, bli- trening. Bli sittende ved tannvisning.
Arbeidsform og gjennomføring:
Arbeid i grupper med 1 instruktør og 2 hjelpeinstruktører.
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Lineføring. Baklengskjeding. Innlæring av stå
Stikkord:
Hovedmomenter: Ned-dekk, Ned-dekk -gå i fra. Bli stående under marsj. Bli sittende ved tannvisning. Følge "fot" i forskjellige vinkler.
Arbeidsform og gjennomføring:
Arbeid i grupper med 1 instruktør og 2 hjelpeinstruktører.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Å begynne å sette sammen kjeder. Fortsette innlæring av stå.
Stikkord:
Hovedmomenter: Stå. Følge lineføring med fokus, 1 min dekk. Tannvisning
Arbeidsform og gjennomføring:
Arbeid i grupper med 1 instruktør og 2 hjelpeinstruktører.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Fortsette med å sette sammen kjeder. Repetisjon lekeverdi. Omvendt lokking (kroppsbeherskelse)
Stikkord:
Hovedmomenter: Trene på å vente på belønning(omvendt lokking). Fellesdekk, tannvisning, "fokus" under marsj".
Arbeidsform og gjennomføring:
Arbeid i grupper med 1 instruktør og 2 hjelpeinstruktører.
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Om å trene utholdenhet. Motivasjonsbygging. Momenttrening
Stikkord:
Individuell trening.
Felles: Fellesdekk. Tannvisning, fokus under "marsj". Kjeder
Arbeidsform og gjennomføring:
Arbeid i grupper med 1 instruktør og 2 hjelpeinstruktører.
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Repitisjon av tidligere , etter behov
Stikkord:
Individuell trening.
Felles: Fellesdekk. Tannvisning, fokus under "marsj". Kjeder
Arbeidsform og gjennomføring:
Arbeid i grupper med 1 instruktør og 2 hjelpeinstruktører.
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Generalprøve. Gjennomgang til bronsjemerkeprøve/ trene konkurranse
Stikkord:
Kjøre program
Individuell trening
Konkurransetrening
Arbeidsform og gjennomføring:
Arbeid i grupper med 1 instruktør og 2 hjelpeinstruktører.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Regelverk Bronsjemerkeprøve
Utdelt materiale
Krav til lærer/instruktør:
Trinn 1 NKK instruktør
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Klikkertrening i teori og praksis , sikte på en 10`an.