154 Hagleskyting med skytesimulator- videregående

Godkjent for 8-12 timer  |  3-15 deltakere

Mål, læringsmål

  • Gi deltakerne videre opplæring i oppskyting til storviltprøven og skyting på løpende elg gjennom skytetrening i SimWay HUNT’s jakt- og skytesimulator
  • Demonstrasjon av og praktisering av ulike skyteteknikker gjennom trening i skytesimulatoren
  • Øke deltakernes interesse for hagleskyting i jaktsimulator om vinteren, for på den måten bedre deltakernes skyteferdigheter og skytekunnskap.

Målgruppe og forkunnskaper

  • Nye og erfarne jegere og skyttere på alle nivå, samt andre som ønsker å lære om praktisk skyting i jaktsimulator.

Kursinnhold

Kurset er planlagt gjennomført i løpet av 3 samlinger:

SAMLING NR. 1

  • VARIGHET
    3 timer med lærer

  • TEMA
    Praktisk skyting i simulatoren med fokus på skyting på leirduebaner og ulike jaktsituasjoner i simulatoren.

  • STIKKORD:
    Tilpassing av våpen, korrekt skyteteknikk og praktisk øvelse med haglegevær. Innledende skyting på ulike leirduebaner i simulatoren under veiledning og feilretting av instruktør.

  • ARBEIDSFORM OG GJENNOMFØRING
    Teori og praksis

  • PROBLEMSTILLINGER
    Gi deltagerne bedre erfaring med hvordan skyting på et mål i fart/bevegelse arter seg. Visualisere hvordan skyteteknikk og skytetrening i simulator kan påvirke skyteresultatet.

SAMLING NR. 2

  • VARIGHET
    3 timer med lærer

  • TEMA
    Praktisk skyting med fokus på ulike skyteteknikker med fokus på anlegg, sikte- og svingteknikk

  • STIKKORD
    Sving- og avtrekksteknikk, foranhold. Bruk av analysemodulen i simulatoren for egenanalyse av skyteteknikk.

  • ARBEIDSFORM OG GJENNOMFØRING
    Rullerende skyting, med råd og veiledning

  • PROBLEMSTILLINGER
    Evaluere hvordan skyting oppleves etter korreksjon av skyteteknikk. Fortsatt trening på skyteteknikk og bruk av skytesimulator som treningsmiddel for å bedre skyteferdighetene.

SAMLING NR. 3

  • VARIGHET
    3 timer med lærer

  • TEMA
    Fortsette med praktisk skyting på leirduebanene med veiledning i skytesimulatoren

  • STIKKORD
    Videre fokus på skyteteknikk og skyting med hagle på mål i bevegelse og foranhold i simulatoren. Analyse av skudd og våpenbevegelser. Risiko forbundet med skyting i "fart"

  • ARBEIDSFORM OG GJENNOMFØRING
    Rullerende skyting, med råd og veiledning

  • PROBLEMSTILLINGER
    Evaluere utviklingen av egen skyteteknikk etter korreksjon og trening i skytesimulatoren. Bruk av simulatoren som treningsarena for videre utvikling av egen skyteteknikk.

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Instruksjon med lærer
  • Gruppearbeid
  • Diskusjon
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid

Lenker til eksempler på kursprogram

Krav til lærer/instruktør

  • Erfaring fra jaktskyting og instruksjon på skytebaner og jaktsimulator

Læringsressurser

  • Brosjyren "Sikker jakt". Jegerprøveboka. Våpenforskriften, div. jakthefter og annet instruktørmateriell fra NJFF og SimWay HUNT.

Kvalifiserende/test/eksamen

  • Kurset er ikke kompetansegivende utover den erfaring det tilfører deltakerne.

Eventuelle merknader

  • Kurset er beregnet til å gå over 8 kurstimer. En kurstime er 60 minutter med organisert læring. Pauser på inntil 15 minutter pr time vil inngå.

  • Kurset foregår innendørs i SimWay Hunt jakt- og skytesimulator, og forutsetter at deltakerne stiller med egen hagle, eller at arrangøren kan stille med egne replika- hagler som er spesielt utarbeidet for trening og instruksjon i jakt- og skytesimulatoren.

  • Deltakeravgiften for kurset vil variere med arrangørens kostnader. Kurset er støtteberettiget gjennom studieforbundet, og oppfyller dermed kravene til loven for voksenopplæring §7 om gratis bruk av undervisningslokaler.

  • Minst 3 deltakere (over 14 år) må fullføre kurset for at det skal utbetales tilskudd.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.