1535 Hverdagslydighet med klikker

Mål:

Å lære seg god kontakt med hunden gjennom positive og smarte metoder.
Å få en hund som hører etter uten å måtte mase kommandoer.
Å skape tillit og best mulig kommunikasjon med sin hund.

Målgruppe:

Alle hundeeiere med unge hunder.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven

  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 8 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

1. samling

Timer med lærer: 3

Timer uten lærer: 1

Tema:

Introduksjon, teori

Stikkord:

Presentasjon av kursdeltakerne
Presentasjon av hunders atferd
Om belønning og trening og motivasjon

Arbeidsform og gjennomføring:

Gruppe, teori innendørs, hjemmeoppgaver

Problemstillinger:

De forskjellige rasenes atferder og hvorfor de er forskjellige
Hvorfor hunder trenger trening
Hva gjør man for å unngå å mase på hunden, unngå straff?
Om alle krav vi mennesker har til hunder kontra hundens vesen

2. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema:

Kontakt med eier

Stikkord:

Klikkerintro /om belønning
Øyekontakt
Kontakt i bevegelse baklenges
Kontakt i stå, sitt posisjon

Arbeidsform og gjennomføring:

Grupp og enkeltvis utendørs, hjemmeoppgaver

Problemstillinger:

Hvorfor kontakt-trening?
Hva belønner jeg med?
Hva gjøre når hunden ikke tar kontakt?
Hva gjøre når hunden ikke ser på meg?
Hvorfor trenger jeg dette i hverdagen?

3. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema:

BLI og FRI trening

Stikkord:

BLI-trening gjennom omvendt lokking
FRI-signal
Repetisjon
Lekpauser

Arbeidsform og gjennomføring:

Presentasjon Teori innendørs, Gruppe og enkeltvis utendørs, hjemmeoppgaver

Problemstillinger:

Hvorfor fungerer omvendt lokking?
Hva gjøre når hunden ikke skjønner?
Hvorfor trengs en FRI-signal?
Hvorfor må man være konsekvent?
Når trenger jeg dette i hverdagen?

4. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema:

Targeting

Stikkord:

Arbeidsmetoder ved targeting
Hva kan man bruke som targets?
Hvordan belønner man?

Arbeidsform og gjennomføring:

Presentasjon teori innendørs. Gruppe og enkeltvis utendørs, hjemmeoppgaver

Problemstillinger:

Hvorfor er targeting bra?
Hvorfor bør man belønne nøyaktig?
Hvordan kan jeg bruke det i hverdagen?

5. samling

Timer med lærer: 3

Timer uten lærer: 1

Tema:

Repetisjon Kontakt, BLI og FRI, targeting

Stikkord:

Enkelt undervisning 30 min per deltaker

Arbeidsform og gjennomføring:

Undervisning 1 og 1

Problemstillinger:

De problemstillinger som dukket opp.

6. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema:

Innkalling, Kurs sammendrag

Stikkord:

Belønning og motivasjon
Forstyrrelsetrening
Hunderasenes forskjell
Sammendrag av kurs

Arbeidsform og gjennomføring:

Teori presentasjon innendørs og praksis utendørs, hjemmeoppgaver

Problemstillinger:

Hvorfor ha hunden løs?
Hva gjøre når hunden ikke hører etter?
Hva gjøre når ingen belønning fungerer

Litteratur/materiell for deltakerne:

Appen Better dog academy
100 % positiv hverdagslydighet

Krav til lærer/instruktør:

NKK Trinn 1 instruktør
Klikkertrener hos canis, modul 1
Driver med klikkertrening

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

Boken 100 % positiv hverdagslydighet Arne Aarestad.
100 % positiv problemløsning, Arne Aarestad
Better dog academy appen
Klikkertrening i teori og praksis, Morten Egtveit

Opplegg for evaluering:

Evaluerings skjema sendes deltakerne