1535 Hverdagslydighet med klikker
Mål:
Å lære seg god kontakt med hunden gjennom positive og smarte metoder.
Å få en hund som hører etter uten å måtte mase kommandoer.
Å skape tillit og best mulig kommunikasjon med sin hund.
Målgruppe:
Alle hundeeiere med unge hunder.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 8 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 1
Tema:
Introduksjon, teori
Stikkord:
Presentasjon av kursdeltakerne
Presentasjon av hunders atferd
Om belønning og trening og motivasjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppe, teori innendørs, hjemmeoppgaver
Problemstillinger:
De forskjellige rasenes atferder og hvorfor de er forskjellige
Hvorfor hunder trenger trening
Hva gjør man for å unngå å mase på hunden, unngå straff?
Om alle krav vi mennesker har til hunder kontra hundens vesen
2. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema:
Kontakt med eier
Stikkord:
Klikkerintro /om belønning
Øyekontakt
Kontakt i bevegelse baklenges
Kontakt i stå, sitt posisjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Grupp og enkeltvis utendørs, hjemmeoppgaver
Problemstillinger:
Hvorfor kontakt-trening?
Hva belønner jeg med?
Hva gjøre når hunden ikke tar kontakt?
Hva gjøre når hunden ikke ser på meg?
Hvorfor trenger jeg dette i hverdagen?
3. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema:
BLI og FRI trening
Stikkord:
BLI-trening gjennom omvendt lokking
FRI-signal
Repetisjon
Lekpauser
Arbeidsform og gjennomføring:
Presentasjon Teori innendørs, Gruppe og enkeltvis utendørs, hjemmeoppgaver
Problemstillinger:
Hvorfor fungerer omvendt lokking?
Hva gjøre når hunden ikke skjønner?
Hvorfor trengs en FRI-signal?
Hvorfor må man være konsekvent?
Når trenger jeg dette i hverdagen?
4. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema:
Targeting
Stikkord:
Arbeidsmetoder ved targeting
Hva kan man bruke som targets?
Hvordan belønner man?
Arbeidsform og gjennomføring:
Presentasjon teori innendørs. Gruppe og enkeltvis utendørs, hjemmeoppgaver
Problemstillinger:
Hvorfor er targeting bra?
Hvorfor bør man belønne nøyaktig?
Hvordan kan jeg bruke det i hverdagen?
5. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 1
Tema:
Repetisjon Kontakt, BLI og FRI, targeting
Stikkord:
Enkelt undervisning 30 min per deltaker
Arbeidsform og gjennomføring:
Undervisning 1 og 1
Problemstillinger:
De problemstillinger som dukket opp.
6. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema:
Innkalling, Kurs sammendrag
Stikkord:
Belønning og motivasjon
Forstyrrelsetrening
Hunderasenes forskjell
Sammendrag av kurs
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori presentasjon innendørs og praksis utendørs, hjemmeoppgaver
Problemstillinger:
Hvorfor ha hunden løs?
Hva gjøre når hunden ikke hører etter?
Hva gjøre når ingen belønning fungerer
Litteratur/materiell for deltakerne:
Appen Better dog academy
100 % positiv hverdagslydighet
Krav til lærer/instruktør:
NKK Trinn 1 instruktør
Klikkertrener hos canis, modul 1
Driver med klikkertrening
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Boken 100 % positiv hverdagslydighet Arne Aarestad.
100 % positiv problemløsning, Arne Aarestad
Better dog academy appen
Klikkertrening i teori og praksis, Morten Egtveit
Opplegg for evaluering:
Evaluerings skjema sendes deltakerne