1532 Sporkurs
Mål:
- Innlæring og videregående opplæring i spor.
- Lære om terreng, luktbilde, linebruk og samarbeid mellom hund og fører.
- Lære hvordan å legge sporoppgaver tilrettelagt hundens nivå.
Målgruppe:
Alle som er interessert i å trene hunden til å følge menneskespor i terrenget.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Teoretisk gjennomgang av hundens sporkapasitet, forklaring av luktbildet i ulike terreng og værforhold. Hundene får hvert sitt spor for kartlegging av videre treningsbehov.
Stikkord:
Vitring
Søksmotivasjon
Søksmønster
Hundens atferd i sporet
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk gjennomføring av spor
Problemstillinger:
Ulike raser, ulike søksmønster
Luktvitring avhengig av tid, vær og terreng
Samarbeid mellom hund og fører
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Praktisk sportrening
Stikkord:
Motivasjon
Sporleggerens oppgaver
Linebruk
Å lese hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Hundene får lagt ut spor etter hver enkelt hunds kapasitet og nivå. Hundeførere får opplæring i å selv legge ut sporoppgaver.
Problemstillinger:
Motivasjon - å finne rett forsterker
Hundeførers evne til å lese hunden
Riktig linebruk
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Praktisk sportrening. Hvor går veien videre?
Stikkord:
Motivasjon
Sporleggerens oppgaver
Linebruk
Å lese hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Hundene får lagt ut spor etter hver enkelt hunds kapasitet og nivå. Hundeførere får opplæring i å selv legge ut sporoppgaver.
Problemstillinger:
Motivasjon - å finne rett forsterker
Hundeførers evne til å lese hunden
Riktig linebruk
Hvordan planlegge veien videre i sportreninga?