1526 RIK- arrangør
Mål:
Lære å arrangere en best mulig RIK-prøve ved planlegging, gjennomføring og evaluering.
Målgruppe:
Alle med interesse for RIK
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Lengden på møtene kan variere fra 1-3 timer og gjennomføreingen kan variere fra 2-5 timer. Kan gjennomføres med eller uten lærer
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Hovedrammene for Arrangementet
Stikkord:
Annonsering. Dommer. Figgurant. Mat. Spormark
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, idèutveksling
Problemstillinger:
Hvor og når skal prøven være? Hvordan markedsføre prøven? Hvor skal spor evt gå? Skal det være salg av mat/drikke? Hvem kan kontaktes for å dømme prøven? Hvem kan kontaktes for å figurere på prøven? Hva må gjøres til neste møte?
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Program og økonomi
Stikkord:
Kiosk. Kostnader. Innkjøp. Søknader.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, idèutveksling
Problemstillinger:
Hva må kjøpes inn? Hvilke søknader må sendes inn? Hva kan kostnadene til prøven komme på, utgifter med dommer, figurant, kiosk? Hva gjøres til neste gang? Arbeidsfordeling.
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Teknisk plan
Stikkord:
Arbeide videre med planene. Fordeling av oppgaver. Ansvarliggjøring. Deltagere.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, idèutveksling
Problemstillinger:
Mer detaljert planlegging av prøven. Fordele arbeidsoppgaber. Hvem er sporlegger, stevneleder, sekretær, dommer, figurant? Sette opp en ansvarsliste med navn og fordele, sende denne ut. Hvem har meldt seg på prøven? Hvem sender ut informasjon til de startende? Hvor mange startende har vi i de ulike gruppene? - Hvor stort sporareale trenger vi?
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Detaljene
Stikkord:
Ansvarssjekk
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, idèutveksling
Problemstillinger:
Samle alle opplysninger dere har om hvem som skal gjøre hva. Er det noe som må endres, forbedres? Er all informasjon sendt ut til de startende? Er spormark i orden? Er alt i orden på banen? - Klipping, utstyr kjørt til, oppmerking.
5. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Gjennomføring
Stikkord:
Prøvedag
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis
Problemstillinger:
Gjennomføre etter planen. Vurdering og møter underveis. Alle passer på sitt ansvarsområde.
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Oppsummering
Stikkord:
Evaluering av: Planlegging. Gjennomføring. Økonomi
Arbeidsform og gjennomføring:
Evaluering, diskusjon
Problemstillinger:
Hva var bra, hva bør forbedres? Hvordan gikk økonomien? Skrive ferdig og sende inn resultatslister og andre skjemar til NKK.
Litteratur/materiell for deltakerne:
RIK- brukshundprøve, NKK
Regler for Internasjonale Konkurranser RIK
RIK – Uttaksregler til mesterskap
Krav til lærer/instruktør:
Arrangert et arrangement før, kompetanse på hvordan å arrangere og hva en bør tenke på.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
RIK- brukshundprøve, NKK
Regler for Internasjonale Konkurranser RIK
RIK – Uttaksregler til mesterskap
Opplegg for evaluering:
Skrive et kort referat/rapport