1520 Sprangridning - viderekomne

Mål:

Utvikle videre sprangkunnskapene for bedre oppnåelse for en selv og hesten og/eller i stevner.

Målgruppe:

Alle medlemmer og andre interesserte

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset

1. samling

Timer med lærer: 7

Tema:

Bakkearbeid og noen sprangøvelser

Stikkord:

Dagtid: 4,5 timer
Kveldstid: 1,5 timer

Arbeidsform og gjennomføring:

Deltakerne inndeles i 3 grupper som jobber intensivt med instruksjon i 1,5 timer. Teoretisk gjennomgang av dagens økt.

Problemstillinger:

Hva og hvor den enkelte står i forhold til dagens trening og øvelser?

2. samling

Timer med lærer: 7

Tema:

Sprangøvelser

Stikkord:

Dagtid: 4,5 timer\ Kveldstid: 1,5 timer

Arbeidsform og gjennomføring:

Deltakerne inndeles i 3 grupper med instruksjon hver på 1,5 timer

Problemstillinger:

Kick off - team building - workshop. Hvordan blir vi gode SAMMEN. "Rollebytt".
Hver gruppe tegner opp banen de skal hoppe i 3.dje samling.

3. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Banebygging og sprang

Stikkord:

Dagtid 8 timer
2 timer til hver gruppe som inkluderer banebygging

Arbeidsform og gjennomføring:

Hver gruppe tegner, bygger og hopper sin egen hest basert på øvelsene første og andre dagen.

Problemstillinger:

Hver gruppe tegner, bygger og hopper sin egen hest basert på øvelsene første og andre dagen. Det gjør at rytterne også lærer litt om banebygging, og får ri sin egen bane konstruert av dem selv. Dette gjør samtidig at de må sette seg inn i en banebyggers tankegang i forhold til å bygge for hesten.

4. samling

Timer med lærer: 1

Tema:

Avslutning

Stikkord:

Oppsummering
Hver kursdeltaker må legge frem hva de tror den som holder kurset, mener om deres innsats på kurset.

Litteratur/materiell for deltakerne:

Deres hest

Krav til lærer/instruktør:

Har tatt sine kurs og kan levere sin cv

Opplegg for evaluering:

Siste dag, gjennomgang og spørsmål.