1504 Klatring - innendørs

Mål:

Deltakerne skal bli introdusert til klatring og få mulighet til å ta brattkort test.

Målgruppe:

Ungdommer fra 16 år og voksne

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset. Maks deltakerantall: 12 personer

Eventuelle merknader:

1. samling

Timer med lærer: 3

Tema:

Introduksjon til klatring

Stikkord:

Gjennomgang av utstyr, opplæring i bruk av utstyret, knyting av knuter, gjennomgang av klatrevettplakaten.

Arbeidsform og gjennomføring:

Først teoridel hvor instruktør forklarer, så praktisk del.

Problemstillinger:

Riktig bruk av sele, knyte knuten riktig og bruke sikringsbrems er svært viktig. Viktig at deltakerne forstå hvordan det fungerer slik at de er og føler seg trygge i klatreveggen.

2. samling

Timer med lærer: 3

Tema:

Klatring på topptau

Stikkord:

Deltakerne klatrer på topptau på enkle ruter, deltakerne sikrer hverandre, fokus på kameratsjekk, viktig med fokus på kommunikasjon mellom klatrer og sikrer som skal være aktiv og tydelig hele tiden, introduksjon til klatring på led.

Arbeidsform og gjennomføring:

Teori og praktisk øvelser

Problemstillinger:

Viktig med fokus på kameratsjekk og kommunikasjon

3. samling

Timer med lærer: 3

Tema:

Klatring på led

Stikkord:

Alle deltakerne skal lære sikker leding: korrekt posisjon ved innhekting av kortslynger, hekting innenfra og ut. Deltakerne skal prøve å klatre på led.

Arbeidsform og gjennomføring:

Praktisk øvelser

Problemstillinger:

Viktig å lære riktig innhekting av kortslynger, fare ved tau bak fot, forskjell på fallpotensial ved led klatring og topptauklating.

4. samling

Timer med lærer: 3

Tema:

Brattkort test

Stikkord:

Deltakerne skal vise at de bruker sikringsutstyr korrekt, kan sikre en annen under led klatring, topptauklatring og nedfiring, med korrekt håndgrep. Deltakerne skal vise at de forstår kravene til sikker leding, må ikke klatre på led for å bestå testen. Viktig med aktiv og tydelig kommunikasjon mellom klatrer og sikkrer.

Arbeidsform og gjennomføring:

Deltakerne viser og forklarer hva de har lært i løpet av kurset

Problemstillinger:

Dersom deltakerne viser ferdighets- eller kunnskapsmangler som klart vil gå ut over sikkerheten, skal Brattkort ikke utstedes

Litteratur/materiell for deltakerne:

Krav til lærer/instruktør:

Klatreinstruktør godkjent gjennom Norges Klatreforbund og Norsk Fjellsport Forum

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

Opplegg for evaluering:

http://www.brattkort.no/wp-content/uploads/2011/03/BK_sjekkliste.pdf