1504 Klatring - innendørs
Mål:
Deltakerne skal bli introdusert til klatring og få mulighet til å ta brattkort test.
Målgruppe:
Ungdommer fra 16 år og voksne
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset. Maks deltakerantall: 12 personer
Eventuelle merknader:
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Introduksjon til klatring
Stikkord:
Gjennomgang av utstyr, opplæring i bruk av utstyret, knyting av knuter, gjennomgang av klatrevettplakaten.
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teoridel hvor instruktør forklarer, så praktisk del.
Problemstillinger:
Riktig bruk av sele, knyte knuten riktig og bruke sikringsbrems er svært viktig. Viktig at deltakerne forstå hvordan det fungerer slik at de er og føler seg trygge i klatreveggen.
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Klatring på topptau
Stikkord:
Deltakerne klatrer på topptau på enkle ruter, deltakerne sikrer hverandre, fokus på kameratsjekk, viktig med fokus på kommunikasjon mellom klatrer og sikrer som skal være aktiv og tydelig hele tiden, introduksjon til klatring på led.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk øvelser
Problemstillinger:
Viktig med fokus på kameratsjekk og kommunikasjon
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Klatring på led
Stikkord:
Alle deltakerne skal lære sikker leding: korrekt posisjon ved innhekting av kortslynger, hekting innenfra og ut. Deltakerne skal prøve å klatre på led.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk øvelser
Problemstillinger:
Viktig å lære riktig innhekting av kortslynger, fare ved tau bak fot, forskjell på fallpotensial ved led klatring og topptauklating.
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Brattkort test
Stikkord:
Deltakerne skal vise at de bruker sikringsutstyr korrekt, kan sikre en annen under led klatring, topptauklatring og nedfiring, med korrekt håndgrep. Deltakerne skal vise at de forstår kravene til sikker leding, må ikke klatre på led for å bestå testen. Viktig med aktiv og tydelig kommunikasjon mellom klatrer og sikkrer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Deltakerne viser og forklarer hva de har lært i løpet av kurset
Problemstillinger:
Dersom deltakerne viser ferdighets- eller kunnskapsmangler som klart vil gå ut over sikkerheten, skal Brattkort ikke utstedes
Litteratur/materiell for deltakerne:
Krav til lærer/instruktør:
Klatreinstruktør godkjent gjennom Norges Klatreforbund og Norsk Fjellsport Forum
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Opplegg for evaluering:
http://www.brattkort.no/wp-content/uploads/2011/03/BK_sjekkliste.pdf