1487 Lydighet kl. 2 og 3
Mål:
- Ved å delta på kurset kunne konkurrere i lp kl2 og kl3 i løpet av året.
- Lære seg å trene ved hjelp av kjeder, vi holder derfor fokus på momenter i konkurranse programmet.
- Lære å gjennomføre de tre apport øvelsene, ruta og fellesøvelser.
- Lære om hvordan å benytte seg av hundens naturlige motivasjon, og videreføre den til øvelsene. Hvordan motivere hverandre, og seg selv.
- Lære om mestring - deltagerne skal lære seg å la hundene lykkes.Fokus på å hjelpe hunden til å lykkes der problemene oppstår, og lærer om å ta bort hjelpen.
- Lære viktigheten av "timing", og de blir drillet mye uten hund.
- Lære seg å trene ved hjelp av kjeder, vi holder derfor fokus på momenter i konkurranse programmet.
Målgruppe:
Alle som ønsker å konkurrere lydighet med sin hund
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Kurset er satt opp for 5 - 8 deltagere
Eventuelle merknader:
Hjelpeinstruktør ved flere enn 6 deltagere.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Teori
Stikkord:
Regelverket, målsetting, motivasjon, i ringen, mestring, kjeding av momenter. Hva er sirkus?
Arbeidsform og gjennomføring:
Vi er inne uten hund
Problemstillinger:
Hvordan kan vi identifisere adferd hos hunden, som vi kan benytte på treningsbanen?
Tolke regelverket og kunne øvelsene i teorien - blir vi tryggere av å kunne regelverket?
Forskjellige nivåer på deltagerne - er det så farlig?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Kjeder
Stikkord:
Hvordan trene kjeder - fellesøvelsene
Arbeidsform og gjennomføring:
Trening i og utenfor ring. Deltagerne setter sammen en egen kjede på grunnlag av hundens nivå. Kjeden gjennomføres i ringen. Fellesøvelser trenes med synlig, bevegelig hundefører.
Problemstillinger:
Fellesøvelser med skjult fører
Er hundene klare til å utføre fellesøvelser?
Hva skjer når vi mislykkes i en kjede? Hva skjer med oss når vi kommer inn i ringen?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Stå og innkalling
Stikkord:
Stå og innkalling, Fri ved fot, mellom øvelsene
Arbeidsform og gjennomføring:
Trening i og utenfor ring - Momentet stå - vi trener "frysstå". Innkalling med fokus på innkomst.
Problemstillinger:
Mellom øvelsene - hva skjer , og har vi rett fokus mellom øvelsene? Individuell rettledning.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Ruta og apport
Stikkord:
Ruta, apport, fri ved fot.
Arbeidsform og gjennomføring:
Trening i og utenfor ring - Her legger vi grunnlaget for fart og presisjon. Vi trener baklengskjeding på apporten. Deltagerne får innføring i ruta - de får trene motivasjons- bygging med hundene
Problemstillinger:
Metallapport - vi trener metallapport inne.
Belønningsplassering i ruta - motivere hundene til å løpe fort.
Mestring av øvelsene.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Sirkus og neseprøve
Stikkord:
Sirkus, neseprøve, mellom øvelsene
Arbeidsform og gjennomføring:
Trening i og utenfor ring - deltagerne setter sammen en kjede av raske momenter, hinder, kjegler og rute, samt innslag av AG hinder taes i bruk.
Problemstillinger:
Forstyrrelser når hunden er på avstand og i fart.
Kommandoer i fart - belønning og selvbelønning. Kan vi benytte oss av hundens indre motivasjon?
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hinder og apport
Stikkord:
Hinder, apport, fri ved fot, utenfor ringen
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis og teori - Hva gjør vi før vi kommer inn i ringen og når vi forlater ringen (teori)? Vi trener på hinderet og apport.
Problemstillinger:
Mestring og motivasjon - hvor stor er vår mestringsfølelse? Er motivasjonen vår et hjelpemiddel for oss? Hvordan få en pen hoppøvelse. Fokus på opptak av apporten - Belønning og timing.
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Sirkus og kjeding av momenter
Stikkord:
Sirkus, kjeding av momenter, fellesøvelser
Arbeidsform og gjennomføring:
Trening på banen - deltagerne skal sette sammen en kjede med innslag av både rolige og hurtige øvelser. Vi benytter de hinder og kjegler hver enkelt ønsker.
Problemstillinger:
Hvordan løse problemer hos ekvipasjen - timing og belønning?
Hundens motivasjon for å jobbe videre.
Når skal vi stoppe en treningsøkt?
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Praksis og oppsummering
Stikkord:
Motivasjon, apport, neseprøve, hinder, mellom øvelsene
Arbeidsform og gjennomføring:
Trening i ringen. Oppsummering inne. Vi tar en liten gjennomgang av øvelsene den enkelte har jobbet med i ringen. Drøfter problemstillinger og hvordan vi kan jobbe videre med disse.
Problemstillinger:
Motivasjon og mestring - kan deltagerne nå sine mål?
Hva skjer med hunden mellom øvelsene? Hva skjer med oss?
Hvordan forholde seg til ringpersonell og hunden vår?
Litteratur/materiell for deltakerne:
NKK regelverk for LP- prøver
Krav til lærer/instruktør:
Instruktøren bør ha NKKs trinn 2 utdannelse i lydighet, eller tilsvarende.
Instruktøren må ha god kjennskap til lydighet som konkurranseform igjennom selv å ha trent og konkurrert med flere en to hunder i høyere klasser.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
NKK regelverk for LP- prøver
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema