1487 Lydighet kl. 2 og 3

Mål:

  • Ved å delta på kurset kunne konkurrere i lp kl2 og kl3 i løpet av året.
    • Lære seg å trene ved hjelp av kjeder, vi holder derfor fokus på momenter i konkurranse programmet.
    • Lære å gjennomføre de tre apport øvelsene, ruta og fellesøvelser.
    • Lære om hvordan å benytte seg av hundens naturlige motivasjon, og videreføre den til øvelsene. Hvordan motivere hverandre, og seg selv.
    • Lære om mestring - deltagerne skal lære seg å la hundene lykkes.Fokus på å hjelpe hunden til å lykkes der problemene oppstår, og lærer om å ta bort hjelpen.
    • Lære viktigheten av "timing", og de blir drillet mye uten hund.

Målgruppe:

Alle som ønsker å konkurrere lydighet med sin hund

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.

Antall deltakere:

Kurset er satt opp for 5 - 8 deltagere

Eventuelle merknader:

Hjelpeinstruktør ved flere enn 6 deltagere.

1. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Teori

Stikkord:

Regelverket, målsetting, motivasjon, i ringen, mestring, kjeding av momenter. Hva er sirkus?

Arbeidsform og gjennomføring:

Vi er inne uten hund

Problemstillinger:

Hvordan kan vi identifisere adferd hos hunden, som vi kan benytte på treningsbanen?
Tolke regelverket og kunne øvelsene i teorien - blir vi tryggere av å kunne regelverket?
Forskjellige nivåer på deltagerne - er det så farlig?

2. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Kjeder

Stikkord:

Hvordan trene kjeder - fellesøvelsene

Arbeidsform og gjennomføring:

Trening i og utenfor ring. Deltagerne setter sammen en egen kjede på grunnlag av hundens nivå. Kjeden gjennomføres i ringen. Fellesøvelser trenes med synlig, bevegelig hundefører.

Problemstillinger:

Fellesøvelser med skjult fører
Er hundene klare til å utføre fellesøvelser?
Hva skjer når vi mislykkes i en kjede? Hva skjer med oss når vi kommer inn i ringen?

3. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Stå og innkalling

Stikkord:

Stå og innkalling, Fri ved fot, mellom øvelsene

Arbeidsform og gjennomføring:

Trening i og utenfor ring - Momentet stå - vi trener "frysstå". Innkalling med fokus på innkomst.

Problemstillinger:

Mellom øvelsene - hva skjer , og har vi rett fokus mellom øvelsene? Individuell rettledning.

4. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Ruta og apport

Stikkord:

Ruta, apport, fri ved fot.

Arbeidsform og gjennomføring:

Trening i og utenfor ring - Her legger vi grunnlaget for fart og presisjon. Vi trener baklengskjeding på apporten. Deltagerne får innføring i ruta - de får trene motivasjons- bygging med hundene

Problemstillinger:

Metallapport - vi trener metallapport inne.
Belønningsplassering i ruta - motivere hundene til å løpe fort.
Mestring av øvelsene.

5. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Sirkus og neseprøve

Stikkord:

Sirkus, neseprøve, mellom øvelsene

Arbeidsform og gjennomføring:

Trening i og utenfor ring - deltagerne setter sammen en kjede av raske momenter, hinder, kjegler og rute, samt innslag av AG hinder taes i bruk.

Problemstillinger:

Forstyrrelser når hunden er på avstand og i fart.
Kommandoer i fart - belønning og selvbelønning. Kan vi benytte oss av hundens indre motivasjon?

6. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Hinder og apport

Stikkord:

Hinder, apport, fri ved fot, utenfor ringen

Arbeidsform og gjennomføring:

Praksis og teori - Hva gjør vi før vi kommer inn i ringen og når vi forlater ringen (teori)? Vi trener på hinderet og apport.

Problemstillinger:

Mestring og motivasjon - hvor stor er vår mestringsfølelse? Er motivasjonen vår et hjelpemiddel for oss? Hvordan få en pen hoppøvelse. Fokus på opptak av apporten - Belønning og timing.

7. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Sirkus og kjeding av momenter

Stikkord:

Sirkus, kjeding av momenter, fellesøvelser

Arbeidsform og gjennomføring:

Trening på banen - deltagerne skal sette sammen en kjede med innslag av både rolige og hurtige øvelser. Vi benytter de hinder og kjegler hver enkelt ønsker.

Problemstillinger:

Hvordan løse problemer hos ekvipasjen - timing og belønning?
Hundens motivasjon for å jobbe videre.
Når skal vi stoppe en treningsøkt?

8. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Praksis og oppsummering

Stikkord:

Motivasjon, apport, neseprøve, hinder, mellom øvelsene

Arbeidsform og gjennomføring:

Trening i ringen. Oppsummering inne. Vi tar en liten gjennomgang av øvelsene den enkelte har jobbet med i ringen. Drøfter problemstillinger og hvordan vi kan jobbe videre med disse.

Problemstillinger:

Motivasjon og mestring - kan deltagerne nå sine mål?
Hva skjer med hunden mellom øvelsene? Hva skjer med oss?
Hvordan forholde seg til ringpersonell og hunden vår?

Litteratur/materiell for deltakerne:

NKK regelverk for LP- prøver

Krav til lærer/instruktør:

Instruktøren bør ha NKKs trinn 2 utdannelse i lydighet, eller tilsvarende.
Instruktøren må ha god kjennskap til lydighet som konkurranseform igjennom selv å ha trent og konkurrert med flere en to hunder i høyere klasser.

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

NKK regelverk for LP- prøver

Opplegg for evaluering:

Evalueringsskjema