145 Harejakt opplæringsjakt

Godkjent for 25-30 timer  |  5-25 deltakere

Mål, læringsmål

Kurset skal gi nye eller registrerte jegere en kompetanseheving bla. gjennom:

  • Innføring i biologi og økologi
  • Innføring i harens adferd
  • Kjennskap til ulike våpen og ammunisjon
  • Kjennskap til ulike jaktformer, hundegrupper, samt bruk av hund under jakt
  • Demonstrasjon og praktisering av sikker våpenbehandling og innsikt i human jaktutøvelse
  • Kunnskap om grunnprinsippene for håndtering av felt vilt
  • Jakttradisjoner forbundet med harejakt

Målgruppe og forkunnskaper

Jegere i alle aldre som ønsker økt kompetanse innen harejakt med og uten hund. Krav om jegerprøve for deltagere over 16 år.

Kursinnhold

  • Harejakt med rifle - teori og praksis
  • Harens biologi, økologi og adferd
  • Harejakttradisjoner i Norge og utlandet
  • Støkkjakt på hare - teori og praksis
  • Harejakt med hund - teori og praksis
  • Human jakt
  • Sikkerhet
  • Harehunden - kjennskap til raser, hvordan hunden arbeider og hvordan man trener en hund
  • Våpenstell

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Instruksjon med lærer
  • Forelesning
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid

Praktisk jakt ute i terrenget i tett samarbeid med instruktør. Teoriundervisninger med foredrag, demonstrasjoner og instruksjoner fra instruktør.

Lenker til eksempler på kursprogram

Krav til lærer/instruktør

Lang erfaring med harejakt enten med eller uten hund. På kurset må det minimum være med en instruktør med lang erfaring med harehund.

Læringsressurser

Harer og harejakt - Jon Barikmo og Hans Chr. Pedersen
Powerpointpresentasjoner om teori, bilder og caser.

Kvalifiserende/test/eksamen

Ingen eksamen, men sluttevaluering sendes ut til alle deltakerne etter kursets slutt.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.