1422 Konkurranselydighet
Mål:
Ekvispasjene skal trene fram mot lydighetskonkurranser individuelt og sammen med andre. Treningen skal ta utgangspunkt i hver enkelts ståsted og perfeksjonenere øvelsene ut fra det. Det skal legges vekt på momenttrening.
Målgruppe:
Ungdom og voksne som er interessert i å trene og konkurrere med hund.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 10 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Demo for hver tema som har som mål og inspirere/ skape grunnlag for planlegging og videre øvelsestrening.
Fellesøvelser inngår ved hver samling.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Teori
Stikkord:
Adferdslære, innlæringsveien, øvelseslære, planlegging av trening/konkurranse, TSB-modellen. Hvordan trene egen hund. Føreropplæring.
Arbeidsform og gjennomføring:
Powerpoint. Foredrag. Toveis kommunikasjon med muligheter for spørsmål.
Problemstillinger:
Belønningsmetoder, oppdeling av moment, et sunt treningsmiljø, planlegge trening.
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Status grunnmomenter/fellesøvelser og videreutvikling av grunnmomenter
Stikkord:
Status sitt, stå, dekk, fot/på plass.
Status fellesøvelser, opprettholdelse av grunnmoment. Forstyrrelse ved grunnmoment.
Samarbeid mellom hund og fører. Belønningsfrekvens, timing og type belønning. Intensitet, relasjon.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, jobbe med ekvipasjene.
Problemstillinger:
Individuell opplæring, alle hunder og førere er forskjellige. Tilrettelegge opplæring. Jobbe med en og en ekvipasje.
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Lineføring/fri ved fot, oppstart og posisjoner/forflyttninger.
Stikkord:
Riktig posisjon på fot ift fører. Samarbeid. Intensitet. Kontakt. Riktig belønning på riktig sted.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, jobbe med ekvipasjene.
Problemstillinger:
Individuell opplæring. Førers kroppspråk, timing av kommando.
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Dekk fra holdt og stå, sitt, dekk under marsj.
Stikkord:
Raske og kjappe momenter. Kunne bli liggende/stående/sittende igjen. Moment under bevegelse. Føreropplæring.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, jobbe med ekvipasjene.
Problemstillinger:
Førers kroppspråk, timing av kommando. Individuell opplæring.
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Innkalling med og uten moment (dekk og stå)
Stikkord:
Sitte/ligge igjen å vente på kommando. Innkallingsfart. Det å stoppe, utføre moment i bevegelse. Innkomst. Kommandotegn/muntlig kommando. Kommandere på avstand.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, jobbe med ekvipasjene.
Problemstillinger:
For dårlig fart, det å vente, korrekt innkomst, gode grunnmomenter. Kommunikasjon mellom hund og eier.
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Hopp over hinder og repetisjon lineføring/fri ved fot
Stikkord:
Å hoppe, kommandoord for hopp. Innkalling med hopp. Frem hopp, bort fra fører, ned i sitt. Videreutvikling av praksiskveld 2, lineføring/fri ved fot.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, jobbe med ekvipasjene.
Problemstillinger:
Vegring for hopp, går rundt, sitter ikke å venter, hopper før kommando, vil ikke sette seg.
7. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Apportering
Stikkord:
Hold, gripe, ikke tygge, plukke opp, gå med apport, sitte med apport, hoppe med apport. Hente, komme tilbake med apport. Fart med apport. Tre og metallapport. Neseprøve.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, jobbe med ekvipasjene.
Problemstillinger:
Individuelt etter hvor langt ekvipasjene er kommet. Alt fra nyinnlæring, videreutvikling og generalisering. Opptak, fart, tygging, avlevering.
8. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Avstandkommando og sekvenser av øvelser.
Stikkord:
Sitt, ligg og stå uten forflytninger på avstand fra 2 til 15 meter. Låste fram- eller bakben.
Momenter blir øvelser og øvelser blir programsekvenser.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, jobbe med ekvipasjene.
Problemstillinger:
Ikke forflytte seg mot fører. Ro, riktig bevegelsesmønster.
9. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Fremadsending og sekvenser
Stikkord:
Forlate fører og løpe fram i rett linje til ny kommando blir gitt. Kommandere på avstand.
Momenter blir øvelser og øvelser blir programsekvenser.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, jobbe med ekvipasjene.
Problemstillinger:
Fart og dragning ut i rett linje. Forlate fører i stor fart. Målrettet bevegelse. Lystre kommando.
10. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Programtrening
Stikkord:
Rutiner før man går inn i ringen. Rutiner mellom øvelser. Sette sammen øvelser. Forståelse for hel øvelse. Jobbe med hund under kommando. Bevisstgjøre førers oppgaver.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, en og en ekvipasje.
Problemstillinger:
Motivasjon, relasjon, nerver. Trene konkurranselikt. Trene på å bli kommandert.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Din hund - S. Järverud m.fl. 2000.
Din hund fortsetter - S. Järverud m.fl. 2000.
Krav til lærer/instruktør:
NKK trinn 2 instruktør.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Din hund - S. Järverud m.fl. 2000.
Din hund fortsetter - S. Järverud m.fl. 2000.
Med sikte på 10\'an - Niina og Kent Svartberg, 2006.
Bra reasjon - Kent Svartberg, 2010.
Barbros beste råd til hundeeiere - Barbro Börjesson, 2011.
Opplegg for evaluering:
Muntlig evaluering etter hver kurskveld.
Tilbakemeldingsskjema.