1338 Hverdagslydighet
Mål:
Hovedmålet er at vi skal få hunden til å fungere godt i hverdagen. At hundeeier skal få et godt forhold til hunden sin; at hund og eier lærer å samarbeide med hverandre, at hunden skal komme på innkalling, gå pent i band, kunne passere andre hunder, hilse pent på mennesker.
Målgruppe:
Alle hundeiere
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Teori - den hverdagslige hunden!
Stikkord:
Hundens språk, menneskets signaler, hvem er hunden, belønning, læringspsykologi.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori
Problemstillinger:
Hva sier hunden egentlig? Hvordan kan vi lære hunden nye ferdigheter? Hva gjør vi med hverdagslige problemer? hvordan kan vi belønne hunden vår?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hverdagslige grunnferdigheter
Stikkord:
Innkalling, gå pent i bånd, hilse pent
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske øvelser.
Problemstillinger:
Hvordan får vi hunden til å ikke trekke i båndet? Hvordan kan vi få hunden til å komme når vi roper på den? hvordan få hunden til å ikke hoppe?
3. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Den hverdagslige hunden
Stikkord:
Gå pent i bånd, innkalling, ro, handtarget
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske øvelser.
Problemstillinger:
Hvordan får vi hunden til å ikke trekke i båndet? Hvordan kan vi få hunden til å komme når vi roper på den? hvordan få hunden til å ikke hoppe? Hvordan får vi hunden til å roe seg i nye situasjoner?
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Den hverdagslige hunden
Stikkord:
Bli der du er, gå pent i bånd, innkalling
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening
Problemstillinger:
Hvordan får vi hunden til å ikke trekke i båndet? Hvordan kan vi få hunden til å komme når vi roper på den? Hvordan få hunden til å ikke hoppe? Hvordan får vi hunden til å roe seg i nye situasjoner?
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Sosialisering
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk + teori
Problemstillinger:
Hva gjør vi hvis hunden er "aggressiv" mot andre hunder? Hvordan får vi unghunden til å oppføre seg med andre hunder? Er lek eller sosiale turer best for sosialiseringen? Hva gjør vi med hannhundproblematikk?
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Miljøtrening
Stikkord:
Beriket miljø, opplevelse, mestring
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk og teori
Problemstillinger:
Hva gjør vi i nye miljøer? Hva gjør vi hvis hunden blir redd av feks å gå i sentrum? Hvordan kan vi venne hunden til høye lyder? Er det viktig å oppsøke nye miljøer? Hva gjør vi når hunden ikke vil "følge med" når vi prøver å trene i ett nytt miljø?
7. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Oppsummering av alle ferdighetene
Stikkord:
Vi legger opp så langt som hver enkelt er kommet
Arbeidsform og gjennomføring:
praktisk
Problemstillinger:
Er det noe mer dere ønsker?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Et eget hefte deles ut med oppsamlede artikler - 100 % positiv hverdagslydighet og 100 % positiv problemløsning er anbefalt, men er ikke et krav