1257 Lydighet - vidreg.
Mål
Målet med kurset er å bevisstgjøre deltagerne på hvilke virkemidler og læringsmetoder som kan benyttes for å få et godt samspill mellom hunden og dens omgivelser – uansett hvilke langsiktige mål deltagerne har for sitt hundehold.
Målgruppe
Kurset bygger på valp/grunnkurs (eller tilsvarende) og forutsetter at deltagerne har basiskunnskaper om grunnleggende læringsteorier.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset bygger på valp/grunnkurs (eller tilsvarende) og forutsetter at deltagerne har basiskunnskaper om grunnleggende læringsteorier. Kurset baserer seg utelukkende på prinsipper om belønning og positiv forsterkning for å oppnå ønsket adferd. Hardhendt håndtering av hundene godtas ikke.
I løpet av kurset vil deltagerne få en innføring i alle enkeltmomenter som inngår i appellmerkeøvelsene og ulike metoder for innlæring av disse. Det vil også bli lagt vekt på hvordan disse øvelsene kan brukes både i dagligdagse situasjoner og i konkurransesammenheng. Generell læringsteori, aktivisering og belønningsformer er gjennomgangstemaer, og faktorer som påvirker hundens evne til å ta imot læring (for eksempel stress) vil også bli berørt.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
- Introduksjon og presentasjoner
Stikkord
- Orientering om kursplanen
- Utfylling av registreringsskjema
- Hvordan bygge et godt samspill?
- Kontakt
- Innlæringsmetoder
- Belønning
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
- Aktivisering
- Kroppspråk og stemmebruk
- Effektive pauser
- Avslapning/roligtrening
Stikkord
- Sitt i ulike posisjoner + bli
- Innkomst ”på plass”
- Følgetrening
- Passeringsring
- Innkalling
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema
- Motivasjon
- Generalisering
Stikkord
- Tannvisning
- - Dekk i ulike posisjoner + bli
- Følgetrening/lineføring med vendinger
- Møtetrening
- Innkalling
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema
- Stress
- Korrigering
Stikkord
- Kontakt i utgangsstilling
- Sitt/bli (repetisjon) med forstyrrelse
- Innkomst (repetisjon), større avstand
- Lineføring/fri ved fot med kontakt og sitt
- Nesearbeid (søk)
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema
- Innlæring kontra avlæring
- Bruk av alternative kommandoer (fløytesignal, tegn)
Stikkord
- Passeringsring
- Dekk+bli (repetisjon) med forstyrrelser (fellesdekk)
- Stå i ulike posisjoner + bli
- Innkalling med forstyrrelse
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Hundens språk og språkforståelse
- Konkurranselydighet mot hverdagslydiget; er det noen forskjell?
Stikkord
- Tannvisning i utgangsstilling
- Lineføring/Fri ved fot med vendinger
- Balansetrening
- Apportering
- Innkalling med innkomst (større avstand)
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Hvor lang tid tar det egentlig å lære?
- Repetisjon og framdrift
Stikkord
- Problemløsning og aktivisering; tur i nærområdet
- Gamle øvelser i nytt miljø
- Spor
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema
- Kursavslutning; evaluering
- Veien videre
- Informasjon om andre aktiviteter i klubben
Stikkord
- Repetisjon av alle øvelser
- Kurstest
Arbeidsform og gjennomføring
Studiering med instruktør.
Litteratur/materiell for deltakerne
Deltakerne får kommenterte litteraturlister samt diverse treningstips. Konkurransereglementet benyttes som læremateriell.
Krav til lærer/instruktør
Det benyttes lærekrefter med god faglig bakgrunn.