1240 NKKs Bronsemerke Lydighet

Mål

Målsetningen med kurset er å tilegne seg nok kunnskap om lydighet for å bestå Norsk Kennel Klubs Bronsemerkeprøve Lydighet.

Målgruppe

For hundeførere med hunder fra ca 8-9 mnd som har gjennomført valpekurs/nybegynnerkurs eller tilsvarende.

Antall deltakere

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader

Kurset består av 12 kvelder. Erfaring viser at en mnd pause mellom kveld 4 og 5 og ny pause mellom kveld 8 og 9 gir god anledning for modning av stoffet for både hund og fører. Kurset avsluttes med bronsemerkeprøve (timene for bronsemerkeprøven er ikke tillskuddsberettiget)

1. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Teori

Stikkord

Atferdslære, Positiv innlæring, korrigering av uønsket atferd, Regler for Bronsemerket, Oppdeling av øvelsene i momenter og innlæring av disse.

Arbeidsform og gjennomføring

Teori

Problemstillinger

Vise film av Bronsemerke prøve. Gjennom atferdslære klargjøre hvordan man trener hund og kommuniserer med hunden. Vektlegger positiv innlæring. Lærer hvordan korrigere uønsket atferd.

2. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Førstegangspresentasjon av øvelsene Tannvis, Kontakt ved fører, Fremmadmarsj, Lineføring, Holdt, Innkalling og Ligg. Utløsning av riktig atferd.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Kontakt, forstyrrelser fra miljøet rundt. Riktig belønning. God timing. Riktig utløsning av riktig atferd.

3. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Andregangsgjennomgang og trening av øvelsene Tannvis, Kontakt ved fører, Fremmadmarsj, Lineføring, Holdt, Innkalling og Ligg.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Kontakt, progresjon, Kommandoord og innlæring av disse.

4. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Tredjegangsgjennomgang og trening av øvelsene Tannvis, Kontakt ved fører, Fremmadmarsj, Lineføring, Holdt, Innkalling og Ligg.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Har hunden lært kommandoordene? Går vi for fort frem? Progresjon, behov for generalisering og lett diskriminering.

5. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Kort kontroll av momentene innlært sålangt.
Førstegangspresentasjon av øvelsene sitt opp, Stå, Bli, Vendinger under lineføring, Innkallings avslutning.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Riktig utløsning av riktig atferd. Presisere at nye momenter er under innlæring og trenes utelukkende positivt. Diskriminering gjøres på øvelser hunden kan.
Tålmodighet.

6. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Andregangsgjennomgang av øvelsene sitt opp, Stå, Bli, Vendinger under lineføring, Innkallings avslutning.
Kontakts, konsentrasjons og møtetrening på kjente momenter.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Skille mellom nyinnlæring av nye momenter og momenter som hunden nå skal mestre. Trene konsentrasjon og mentalutholdenhet.

7. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Generalisering, diskriminering og kommando ord på nye øvelser.
Kontakts,konsentrasjons og møtetrening på kjente momenter.
Forberede deltagerene på hele øvelser og sammensetting av delmomenter til øvelse.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Hva har fører lov til å si/gjøre under Bronsemerke prøven? Sette sammen delmomenter til øvelse. Viktighet av å trene momentene hver for seg og faren ved å bare trene hele øvelser.

8. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Mengdetrening og konsentrasjon på øvelsene og momentene hunden kan.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Gi individuelle råd og spesialtilpasset veiledning til hver enkelt. Husk progresjon og behov for generalisering og diskriminering.

9. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Førstegangs gjennomgang av momentene Fartskifter og avslutning på Stå under marsj.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Vedlikeholde og forbedre innlærte momenter og sette disse sammen til hele øvelser. Trene med enkle forstyrrelser. Fokus på detaljer rundt Bronsemerkeprøven.

10. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Andregangs gjennomgang av momentene Fartskifter og avslutning på Stå under marsj.
Feilretting og finpussing på øvelsene.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Vedlikeholde og forbedre innlærte momenter og sette disse sammen til hele øvelser. Trene med enkle forstyrrelser. Fokus på detaljer rundt Bronsemerkeprøven.

11. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Feilretting og finpussing på øvelsene.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Vedlikeholde og forbedre innlærte momenter og sette disse sammen til hele øvelser. Trene med enkle forstyrrelser. Fokus på detaljer rundt Bronsemerkeprøven.

12. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Repetisjon/Trening.

Stikkord

Feilretting og finpussing på øvelsene.

Arbeidsform og gjennomføring

Praksis med instruksjon.

Problemstillinger

Siste finpuss før "eksamen" Bronsemerkeprøven.

Litteratur/materiell for deltakerne

NKKs regler for Bronsemerkeprøve

Krav til lærer/instruktør

NKK Trinn II Lydighetsinstruktør alternativt NKK Trinn 1 med god egenerfaring innen konkurranselydighet.

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør

Til enhvertid gjeldende pensum for NKKs Trinn 1 og Trinn II Lydighets.

Opplegg for evaluering

Studieforbundets evalueringsskjema.