1240 NKKs Bronsemerke Lydighet
Mål
Målsetningen med kurset er å tilegne seg nok kunnskap om lydighet for å bestå Norsk Kennel Klubs Bronsemerkeprøve Lydighet.
Målgruppe
For hundeførere med hunder fra ca 8-9 mnd som har gjennomført valpekurs/nybegynnerkurs eller tilsvarende.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset består av 12 kvelder. Erfaring viser at en mnd pause mellom kveld 4 og 5 og ny pause mellom kveld 8 og 9 gir god anledning for modning av stoffet for både hund og fører. Kurset avsluttes med bronsemerkeprøve (timene for bronsemerkeprøven er ikke tillskuddsberettiget)
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Teori
Stikkord
Atferdslære, Positiv innlæring, korrigering av uønsket atferd, Regler for Bronsemerket, Oppdeling av øvelsene i momenter og innlæring av disse.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori
Problemstillinger
Vise film av Bronsemerke prøve. Gjennom atferdslære klargjøre hvordan man trener hund og kommuniserer med hunden. Vektlegger positiv innlæring. Lærer hvordan korrigere uønsket atferd.
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Førstegangspresentasjon av øvelsene Tannvis, Kontakt ved fører, Fremmadmarsj, Lineføring, Holdt, Innkalling og Ligg. Utløsning av riktig atferd.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Kontakt, forstyrrelser fra miljøet rundt. Riktig belønning. God timing. Riktig utløsning av riktig atferd.
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Andregangsgjennomgang og trening av øvelsene Tannvis, Kontakt ved fører, Fremmadmarsj, Lineføring, Holdt, Innkalling og Ligg.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Kontakt, progresjon, Kommandoord og innlæring av disse.
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Tredjegangsgjennomgang og trening av øvelsene Tannvis, Kontakt ved fører, Fremmadmarsj, Lineføring, Holdt, Innkalling og Ligg.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Har hunden lært kommandoordene? Går vi for fort frem? Progresjon, behov for generalisering og lett diskriminering.
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Kort kontroll av momentene innlært sålangt.
Førstegangspresentasjon av øvelsene sitt opp, Stå, Bli, Vendinger under lineføring, Innkallings avslutning.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Riktig utløsning av riktig atferd. Presisere at nye momenter er under innlæring og trenes utelukkende positivt. Diskriminering gjøres på øvelser hunden kan.
Tålmodighet.
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Andregangsgjennomgang av øvelsene sitt opp, Stå, Bli, Vendinger under lineføring, Innkallings avslutning.
Kontakts, konsentrasjons og møtetrening på kjente momenter.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Skille mellom nyinnlæring av nye momenter og momenter som hunden nå skal mestre. Trene konsentrasjon og mentalutholdenhet.
7. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Generalisering, diskriminering og kommando ord på nye øvelser.
Kontakts,konsentrasjons og møtetrening på kjente momenter.
Forberede deltagerene på hele øvelser og sammensetting av delmomenter til øvelse.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Hva har fører lov til å si/gjøre under Bronsemerke prøven? Sette sammen delmomenter til øvelse. Viktighet av å trene momentene hver for seg og faren ved å bare trene hele øvelser.
8. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Mengdetrening og konsentrasjon på øvelsene og momentene hunden kan.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Gi individuelle råd og spesialtilpasset veiledning til hver enkelt. Husk progresjon og behov for generalisering og diskriminering.
9. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Førstegangs gjennomgang av momentene Fartskifter og avslutning på Stå under marsj.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Vedlikeholde og forbedre innlærte momenter og sette disse sammen til hele øvelser. Trene med enkle forstyrrelser. Fokus på detaljer rundt Bronsemerkeprøven.
10. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Andregangs gjennomgang av momentene Fartskifter og avslutning på Stå under marsj.
Feilretting og finpussing på øvelsene.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Vedlikeholde og forbedre innlærte momenter og sette disse sammen til hele øvelser. Trene med enkle forstyrrelser. Fokus på detaljer rundt Bronsemerkeprøven.
11. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Feilretting og finpussing på øvelsene.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Vedlikeholde og forbedre innlærte momenter og sette disse sammen til hele øvelser. Trene med enkle forstyrrelser. Fokus på detaljer rundt Bronsemerkeprøven.
12. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Repetisjon/Trening.
Stikkord
Feilretting og finpussing på øvelsene.
Arbeidsform og gjennomføring
Praksis med instruksjon.
Problemstillinger
Siste finpuss før "eksamen" Bronsemerkeprøven.
Litteratur/materiell for deltakerne
NKKs regler for Bronsemerkeprøve
Krav til lærer/instruktør
NKK Trinn II Lydighetsinstruktør alternativt NKK Trinn 1 med god egenerfaring innen konkurranselydighet.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Til enhvertid gjeldende pensum for NKKs Trinn 1 og Trinn II Lydighets.
Opplegg for evaluering
Studieforbundets evalueringsskjema.