1236 Anlegge/opprettholde hagen
Mål
Å lære å anlegge og stelle hagen gjennom et år. Innføring i hva en gjør til forskjellige årstider i hagen.
Målgruppe
Alle hageinteresserte
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset legges opp med 5 samlinger à 3 timer alle uten lærer men praktisk og teoretisk arbeid.
1. samling
Timer uten lærer: 3
Tema
Forberedelse og vårarbeid
Stikkord
Vårarbeid i drivhus, drivbenk og i bed.
Arbeidsform og gjennomføring
Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaring.
Problemstillinger
Når må vi gjøre hva om våren? Tidspunkt for beskjæring m.m. Arbeid i drivhus (vasking, skifte jord og gjødsling m.m.) og forberedelser til vårarbeid i hagen. Såing, prikling og stikling.
2. samling
Timer uten lærer: 3
Tema
Å øker hagen
Stikkord
Lager ny bed, graving, jord, gjødsling.
Arbeidsform og gjennomføring
Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaring.
Problemstillinger
Hvor blir ny beddet? Hvordan forbereder vi til nye bed?
3. samling
Timer uten lærer: 3
Tema
Anskaffelse av planter ved hjelp av plantebytte
Stikkord
Deling av stauder, rett plante på rett sted, navning, merking av høyde, farge og blomstringstid.
Arbeidsform og gjennomføring
Utveksling av kunnskap blant hagelagets medlemmer.
Problemstillinger
Navne egne planter. Når skal plantene deles? Generell læring om stauder.
4. samling
Timer uten lærer: 3
Tema
Planting i det nye bed
Stikkord
Stauder, etårigeplanter. Stell av planter og blomster. Skyggeplanter, nye sorter, form- og fargesammensetning.
Arbeidsform og gjennomføring
Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaring.
Problemstillinger
Hvordan bestemmer vi hvilke planter vi planter i det nye beddet.
5. samling
Timer uten lærer: 3
Tema
Ugress og skadedyr i hagen
Stikkord
Luking, organisk behandling, identifikasjon.
Arbeidsform og gjennomføring
Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaring.
Problemstillinger
Hva er en ugress? Hvordan blir vi kvitt ugress? Kan vi takler skadedyr på organisk måte?
Litteratur/materiell for deltakerne
"Hvilken plante hvor" av Jane Schul.
"Stauder" av Grethe Vembye. ”Late hager” av Tor Smaaland. ”Den Store Hagebok” av Lars-Erik Samuelsson og Ulf Schenkmanis.
Krav til lærer/instruktør
Ingen
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Som over.