1236 Anlegge/opprettholde hagen

Mål

Å lære å anlegge og stelle hagen gjennom et år. Innføring i hva en gjør til forskjellige årstider i hagen.

Målgruppe

Alle hageinteresserte

Antall deltakere

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader

Kurset legges opp med 5 samlinger à 3 timer alle uten lærer men praktisk og teoretisk arbeid.

1. samling

Timer uten lærer: 3

Tema

Forberedelse og vårarbeid

Stikkord

Vårarbeid i drivhus, drivbenk og i bed.

Arbeidsform og gjennomføring

Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaring.

Problemstillinger

Når må vi gjøre hva om våren? Tidspunkt for beskjæring m.m. Arbeid i drivhus (vasking, skifte jord og gjødsling m.m.) og forberedelser til vårarbeid i hagen. Såing, prikling og stikling.

2. samling

Timer uten lærer: 3

Tema

Å øker hagen

Stikkord

Lager ny bed, graving, jord, gjødsling.

Arbeidsform og gjennomføring

Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaring.

Problemstillinger

Hvor blir ny beddet? Hvordan forbereder vi til nye bed?

3. samling

Timer uten lærer: 3

Tema

Anskaffelse av planter ved hjelp av plantebytte

Stikkord

Deling av stauder, rett plante på rett sted, navning, merking av høyde, farge og blomstringstid.

Arbeidsform og gjennomføring

Utveksling av kunnskap blant hagelagets medlemmer.

Problemstillinger

Navne egne planter. Når skal plantene deles? Generell læring om stauder.

4. samling

Timer uten lærer: 3

Tema

Planting i det nye bed

Stikkord

Stauder, etårigeplanter. Stell av planter og blomster. Skyggeplanter, nye sorter, form- og fargesammensetning.

Arbeidsform og gjennomføring

Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaring.

Problemstillinger

Hvordan bestemmer vi hvilke planter vi planter i det nye beddet.

5. samling

Timer uten lærer: 3

Tema

Ugress og skadedyr i hagen

Stikkord

Luking, organisk behandling, identifikasjon.

Arbeidsform og gjennomføring

Hagebesøk, diskusjon og deling av erfaring.

Problemstillinger

Hva er en ugress? Hvordan blir vi kvitt ugress? Kan vi takler skadedyr på organisk måte?

Litteratur/materiell for deltakerne

"Hvilken plante hvor" av Jane Schul.

"Stauder" av Grethe Vembye. ”Late hager” av Tor Smaaland. ”Den Store Hagebok” av Lars-Erik Samuelsson og Ulf Schenkmanis.

Krav til lærer/instruktør

Ingen

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør

Som over.