1234 Føring nybegynner agility
Mål:
At nybegynnere med grunnkurs i agility skal komme videre fra å trene enkelthinder til å starte med forskjellige føringsmetoder av hunden på bane.
Målgruppe:
Ekvipasjer og hundeeiere som har gått grunnkurs.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Kurset går over 5 dager. 4 timer første dag, så 1 time i uken i 4 uker.
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Introduksjon av forskjellige føringsmetoder og teknikker
Stikkord:
Vise og lære bort diverse teknikker som, fremadsending, bakbytte, frembytte, blindbytte, avstandsføring, bruk av kroppsholdning/rettning, belønning, lære hva hunden ser og hvordan den reagerer på forskjellige teknikker. Samarbeid mellom fører og hund.
Arbeidsform:
Teori og Praksis sammen, 1 hund per instruktør om gangen.
Problemstillinger:
Finne ut hvor fører bør plassere seg for å vise tydlig hvor hunden skal. Riktig belønning og tidspunkt for dette. Se hvilken føringsteknikk som passer best for hund og fører.
2. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Utvikling av føring
Stikkord:
Utvikle føringsteknikken som de forskjellige kursdeltagerne velger å bruke, vise alternativer. Samarbeid mellom fører-hund
Arbeidsform:
Teori og Praksis sammen. 1 hund per instruktør om gangen.
Problemstillinger:
Finne hvilke teknikker som passer best for hver ekvipasje.
3. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Utvikling av føring
Stikkord:
Utvikle føringsteknikken som de forskjellige kursdeltagerne velger å bruke, vise alternativer. Samarbeid mellom fører-hund
Arbeidsform:
Teori og praksis sammen, 1 hund per instruktør om gangen.
Problemstillinger:
Finne hvilke teknikker som passer best for hver ekvipasje
4. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Utvikling av føring
Stikkord:
Utvikle føringsteknikken som de forskjellige kursdeltagerne velger å bruke, vise alternativer. Samarbeid mellom fører-hund
Arbeidsform:
Teori og praksis sammen, 1 hund per instruktør om gangen.
Problemstillinger:
Finne ut hvilke teknikker som passer best for hver ekvipasje
5. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Utvikling av føring
Stikkord:
Utvikle føringsteknikken som de forskjellige kursdeltagerne velger å bruke, vise alternativer. Samarbeid mellom fører-hund
Arbeidsform:
Teori og praksis sammen, 1 hund per instruktør om gangen.
Problemstillinger:
Finne ut hvilke teknikker som passer best for hver ekvipasje,
Litteratur/materiell for deltakerne:
Forskjellige kombinasjonestegninger med forklaring på aktuelle føringsteknikker. NKK`s Agility regler.
Krav til lærer/instruktør:
Helst trinn 1 instruktør + God erfaring med forskjellige føringsteknikker i både teori og praksis.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Opplegg for evaluering:
Studieforbundets evalueringsskjema