1223 Blodspor - innføring

Mål

Få en innføring i blodsportrening.
Lære å legge blodspor for egentrening og konkurranse.
Lære å lese egen hund.

Målgruppe

Hundeiere som ønsker å få hunden premiert på blodsporprøve.

Antall deltakere

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader

På Samling 4. er det ikke oppført tidsbruk (forfatter av planen har satt 5. timer uten lærer), dette fordi Egentrening ikke gir rett til tilskudd etter Voksenopplæringsloven.

1. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Hvordan legge spor. Hundens sanser

Stikkord

Grunnleggende teori om sporlegging.
Hvordan legge et nybegynnerspor.
Hundens sanser.

Arbeidsform og gjennomføring

Teoretisk innføring, så legge spor i praksis. I ventetid på at sporet har satt seg, teori om hundens sanser. Når sporet har satt seg, gjennomgang av lagdte spor parvis, med veiledning av instruktør. Vise frem aktuelt utstyr til sporlegging og til hunden.

Problemstillinger

Bli kjent med grunnleggende prinsipper for å forstå hvordan hunden arbeider, hvilke momenter man skal være oppmerksom på når man legger det første sporet.

2. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Øke sporets vanskelighetsgrad

Stikkord

Legge spor for hverandre etter ønsket økt vanskelighetsgrad (Liggetid blir tilnærmet lik, så man må vurdere om man ønsker å forsøke/trene på øke sporlengde, redusere blodmengde, legge inn vinkler/opphold).
Venteteori: Sporopplæring og trening. Utfordringer og momenter i sporet.

Arbeidsform og gjennomføring

Praktisk legging av spor, gå med egen hund og observere andres hund. Teori i ventetid mens sporet setter seg.

Problemstillinger

Hva gjør at et spor blir vanskeligere for hunden?
Hvordan hjelpe hunden?

3. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Blodspor og ettersøk

Stikkord

Legge spor for hverandre etter ønsket økt vansklighetsgrad.
Venteteori: Krav til hund, lovverket (mtp evnt å bli ettersøkshund)

Arbeidsform og gjennomføring

Praktisk legging av spor. Teori i påvente av at sporene setter seg.

Problemstillinger

Hvilke forstyrrelser kan man møte i sporet, hvordan selv legge inn forstyrrelser for å øke vanskelighetsgraden.
Hva kreves for å få en godkjent ettersøkshund.

4. samling

Tema

Egentrening.

Stikkord

Trene på de momenter som har vært gjennomgått tidligere kurskvelder.

Arbeidsform og gjennomføring

Egentrening, legge og gå spor.

Problemstillinger

Bli bedre kjent med egen hund, og blir tryggere på å legge spor.

5. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Spor, trening og konkurranse.

Stikkord

Hva er en blodsporprøve?
Hvordan trene, hva skjer på prøvedagen?

Arbeidsform og gjennomføring

Teori: Gjennomgang av prøvereglene for blodsporprøve. Praktisk legge et prøvespor, og være kjentmann i dette for en annen kursdeltager

Problemstillinger

Krav til prøvespor og kjentmann.
Hva skjer på prøvedagen.
Hva forventes av en prøvedeltager. Hvordan oppnå et viltsporchampionat.

6. samling

Timer uten lærer: 1

Tema

Legge spor til 7.samling

Stikkord

Legge spor etter prøvereglene, som man skal være kjentmann på for andre kursdeltagere på samling 7.

Arbeidsform og gjennomføring

Praktisk arbeid med veiledning

Problemstillinger

Legge godkjent prøvespor. Huske momenter i sporet, og kunne veilede annen ekvipasje om denne mister sporet.

7. samling

Timer med lærer: 4

Tema

Gå nattgammel spor

Stikkord

Gå sporene som ble lagt på 6. samling.
Evaluering av kurset.

Arbeidsform og gjennomføring

Praktisk

Problemstillinger

Føre egen hund på nattgammelt spor.
Være kjentmann for andre kursdeltakere.

Litteratur/materiell for deltakerne

http://www.akita.no/blospor.pdf
Egenproduserte plansjer for hvert tema.

Anne Igsi: Viltspor. ISBN: 850520966-9

Krav til lærer/instruktør

Autorisert blodspordommer.
Hjelpeinstruktør: Selv ha ført hund på blodsporprøve.

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør

Anne Buvik: Ettersøkshunden. ISBN: 8252919324
Stein Lier Hansen og Børre Pettersen: Ettersøk av skadet hjortevilt. ISBN: 9788252922929

Opplegg for evaluering

Plenumssamling siste dag, ros og ris.
I tillegg skriftelig evalueringsskjema