1223 Blodspor - innføring
Mål
Få en innføring i blodsportrening.
Lære å legge blodspor for egentrening og konkurranse.
Lære å lese egen hund.
Målgruppe
Hundeiere som ønsker å få hunden premiert på blodsporprøve.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
På Samling 4. er det ikke oppført tidsbruk (forfatter av planen har satt 5. timer uten lærer), dette fordi Egentrening ikke gir rett til tilskudd etter Voksenopplæringsloven.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Hvordan legge spor. Hundens sanser
Stikkord
Grunnleggende teori om sporlegging.
Hvordan legge et nybegynnerspor.
Hundens sanser.
Arbeidsform og gjennomføring
Teoretisk innføring, så legge spor i praksis. I ventetid på at sporet har satt seg, teori om hundens sanser. Når sporet har satt seg, gjennomgang av lagdte spor parvis, med veiledning av instruktør. Vise frem aktuelt utstyr til sporlegging og til hunden.
Problemstillinger
Bli kjent med grunnleggende prinsipper for å forstå hvordan hunden arbeider, hvilke momenter man skal være oppmerksom på når man legger det første sporet.
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Øke sporets vanskelighetsgrad
Stikkord
Legge spor for hverandre etter ønsket økt vanskelighetsgrad (Liggetid blir tilnærmet lik, så man må vurdere om man ønsker å forsøke/trene på øke sporlengde, redusere blodmengde, legge inn vinkler/opphold).
Venteteori: Sporopplæring og trening. Utfordringer og momenter i sporet.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk legging av spor, gå med egen hund og observere andres hund. Teori i ventetid mens sporet setter seg.
Problemstillinger
Hva gjør at et spor blir vanskeligere for hunden?
Hvordan hjelpe hunden?
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Blodspor og ettersøk
Stikkord
Legge spor for hverandre etter ønsket økt vansklighetsgrad.
Venteteori: Krav til hund, lovverket (mtp evnt å bli ettersøkshund)
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk legging av spor. Teori i påvente av at sporene setter seg.
Problemstillinger
Hvilke forstyrrelser kan man møte i sporet, hvordan selv legge inn forstyrrelser for å øke vanskelighetsgraden.
Hva kreves for å få en godkjent ettersøkshund.
4. samling
Tema
Egentrening.
Stikkord
Trene på de momenter som har vært gjennomgått tidligere kurskvelder.
Arbeidsform og gjennomføring
Egentrening, legge og gå spor.
Problemstillinger
Bli bedre kjent med egen hund, og blir tryggere på å legge spor.
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Spor, trening og konkurranse.
Stikkord
Hva er en blodsporprøve?
Hvordan trene, hva skjer på prøvedagen?
Arbeidsform og gjennomføring
Teori: Gjennomgang av prøvereglene for blodsporprøve. Praktisk legge et prøvespor, og være kjentmann i dette for en annen kursdeltager
Problemstillinger
Krav til prøvespor og kjentmann.
Hva skjer på prøvedagen.
Hva forventes av en prøvedeltager. Hvordan oppnå et viltsporchampionat.
6. samling
Timer uten lærer: 1
Tema
Legge spor til 7.samling
Stikkord
Legge spor etter prøvereglene, som man skal være kjentmann på for andre kursdeltagere på samling 7.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk arbeid med veiledning
Problemstillinger
Legge godkjent prøvespor. Huske momenter i sporet, og kunne veilede annen ekvipasje om denne mister sporet.
7. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Gå nattgammel spor
Stikkord
Gå sporene som ble lagt på 6. samling.
Evaluering av kurset.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk
Problemstillinger
Føre egen hund på nattgammelt spor.
Være kjentmann for andre kursdeltakere.
Litteratur/materiell for deltakerne
http://www.akita.no/blospor.pdf
Egenproduserte plansjer for hvert tema.
Anne Igsi: Viltspor. ISBN: 850520966-9
Krav til lærer/instruktør
Autorisert blodspordommer.
Hjelpeinstruktør: Selv ha ført hund på blodsporprøve.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Anne Buvik: Ettersøkshunden. ISBN: 8252919324
Stein Lier Hansen og Børre Pettersen: Ettersøk av skadet hjortevilt. ISBN: 9788252922929
Opplegg for evaluering
Plenumssamling siste dag, ros og ris.
I tillegg skriftelig evalueringsskjema