122 Aktivitetskurs for barn og ungdom

Godkjent for 15-20 timer  |  6-8 deltakere

Mål, læringsmål

Deltakerne skal lære om aktivisering og kontakt mellom barn og hund, de skal få introduksjon til forskjellige hundeaktiviteter. Deltakerne skal bli i stand til å bidra til et ansvarlig hundehold i samfunnet og fremme mulighetene for aktivitet med hund. Deltakerne skal få innsikt i hundens behov, dens utvikling og miljøets betydning for at den skal utvikle seg til et harmonisk og omgjengelig dyr, for eier, familie og omgivelser. Deltakerne skal få grunnlag for trening og aktivisering av egen hund.

Målgruppe og forkunnskaper

Barn og ungdom fra 7- 18 år
Ingen forkunnskaper er nødvendig

Kursinnhold

  • Grunnleggende informasjon
  • Hundens utvikling, miljøtrening, forutsetninger, grunnleggende trening, dagligdagse problemer, kommunikasjon, utvikling, hvordan lære inn en kommando, hverdagsstell m.

  • Problemstillinger
    Hvilke stadier er hunden i? Hvilket stell trenger hunden? Hvordan skal jeg få hunden til å gå pent i bånd? Hvordan lære hunden sitt? Hvordan kommunisere med hunden og hvordan kommuniserer den med andre hunder?

  • Kontakt, kommunikasjon

  • Ulike øvelser som er nyttige å lære den første tiden av valpens liv. Innkalling, berøring av andre enn eiere, hilse pent på mennesker, gå forbi hunder uten å måtte hilse, innkalling, lek m.m

  • Problemstillinger
    Hvilken rase har du? Hvordan lære inn kontakt, sitt, innkalling og forbipassering av andre hunder?

  • Lek-utvikling

  • Ulike typer for lek, ulike raser, bruke seg selv i leken, lek som belønning

  • Problemstillinger
    Hvordan leker jeg med hunden? Hvordan bruke seg selv i leken? Hva liker hunden min? Hvordan bruke lek som belønning? Hunden kommer ikke tilbake med leken, hva gjør jeg?

  • Presentasjon av agility

  • Agility banen, konkurranser, lek og morro.

  • Problemstillinger
    Hva er agility? Hvordan lære inn de ulike hinderne? Passer min hund til dette?

  • Fokus på skilt kl 1

  • Gjennom gang av hva Rally LP er og reglementet. Vi gjennomgår alle baneskiltene i kl1, både teoretisk og praktisk.

  • Problemstillinger:
    Utgangsstillingen/holt. Lineføring, svinger, tempoendringer. Viktigheten av forsterkning på rett tid.

  • Praktisk sportrening

  • Motivasjon
    Sporleggerens oppgaver
    Linebruk
    Å lese hunden
    Arbeidsform og gjennomføring:
    Hundene får lagt ut spor etter hver enkelt hunds kapasitet og nivå. Hundeførere får opplæring i å selv legge ut sporoppgaver.

*Problemstillinger:
Motivasjon - å finne rett forsterker
Hundeførers evne til å lese hunden
Riktig linebruk

  • Lydighet
  • Bronsemerke øvelser

  • Problemstillinger:
    Hva er lydighet? Hvordan motivere hunden? Hvordan lære hunden øvelsene?

  • Avslutning

  • Avslutnings oppvisning ut i fra det nivået ekvipasjene har kommet, invitere foreldre og medlemmer

.

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Instruksjon med lærer
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid

På alle kurskveldene vil det være 2 instruktører tilstede .

Lenker til eksempler på kursprogram

Regelverk Bronsjemerkeprøve,
Utdelt materiale

Krav til lærer/instruktør

Godkjent instruktør NKK

Læringsressurser

PowerPoint

Kvalifiserende/test/eksamen

Avsluttende test/aktivitet på det nivået ekvipasjene er på .

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.