1219 NBF spor
Mål
Kurset skal gi deltakerne en innføring i spor. Målet er at deltakerne etter kurset kan jobbe videre med spor etter NBFs regelverk, få nye impulser og større forståelse for brukshundtrening til hygge og nytte.
Målgruppe
Kurset passer for klubber som ønsker å komme i gang med brukshundtrening og som ønsker å få et innblikk i hva dette handler om. Alle som har lyst til å lære mere om det å utdanne hunden, enten det er å ha en harmonisk familiehund, konkurransehund eller tjenestehund. Dette passer for alle raser. Deltakerne bør ha jobbet med lek og kontakt.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Fredag kveld. Teori: brukshundspor
Stikkord
Sporopplæring steg for steg, hva er et spor, ønsket sporatferd, påvirkning, samarbeid mellom hund og fører. Legging av spor - merking av spor - belønning, vær og vind. Gjenstander vinkler o.s.v
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning med bruk av tavle og eksempler.
Problemstillinger
Spørsmål og synspunkter
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Praktisk sporarbeid : Ute i terrenget på lørdag
Stikkord
Vise med en hund som har erfaring i å gå spor. Fokus på ønsket sporatferd, linebruk, lesing av hund En og en ekvipasje. Alle blir med på alle hundene. Her er mye å lære ved å se på de forskjellige hundene. Alle kommer med synspunkter og tilbakemeldinger. All undervisning tar utgangspunkt i teoriundervisning fra forrige kveld. Her skal vi vise at teori og praksis stemmer. Evt dele gruppen opp ut over dagen, slik at alle får øve/erfare selv, uten instruktør. Spørsmål og evaluering til slutt.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk instruksjon. Veiledning
Problemstillinger
Fokus på samarbeid, motivasjon, påvirkning til den enkelte hund
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Praktisk sporarbeid: Ute i terrenget søndag
Stikkord
Fokus på ønsket sporatferd, linebruk, lesing av hund En og en ekvipasje. Alle blir med på alle hundene. Her er mye å lære ved å se på de forskjellige hundene. Alle kommer med synspunkter og tilbakemeldinger. All undervisning tar utgangspunkt i teoriundervisning fra forrige kveld. Her skal vi vise at teori og praksis stemmer. Evt. dele gruppen opp ut over dagen slik at alle får øve/erfare selv, uten instruktør. Spørsmål og evaluering til slutt.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk instruksjon
Problemstillinger
Fokus på samarbeid, motivasjon, påvirkning til den enkelte hund
Litteratur/materiell for deltakerne
Din hund og Din hund fortsetter, forfatter Jerverud
Krav til lærer/instruktør
Trinn 2 instruktør etter NKKs regelverk
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Din hund og Din hund fortsetter, forfatter Jerverud
Opplegg for evaluering
Eget evalueringsskjema