1196 Konkurranserettet jakttrening
Mål
Gi en teoretisk og praktisk innføring i grunnleggende jakttreningsprinsipper for retrievere, forberede ekvipasje og hundefører for konkurransestart
Målgruppe
Retrievereiere som ønsker å trene målrettet fram mot start i konkurranseformen Jakt for retrievere
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Under all praktisk trening vil de hundene som ikke aktivt trener, trene på ro i arbeidssituasjon. Treningssamlingene maks 1-2 samlinger pr uke.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Teori. Presentasjon av instruktør og deltakere.
Stikkord
Forklare forskjellige begreper innen retrieverjakt som: dummy, vitring, tygging/klemmein, bytting, knalling, markering, dirigering, retningsanvisning, fritt søk, bruk av vinden etc.
Bruk av fløyte.
Arbeidsform og gjennomføring
Begrepsavklaring. Sette målsetting for hver enkelt utfra erfaringer og tidligere trening.
Problemstillinger
Hvordan legge opp trening slik at man lykkes?
Rutiner ved de enklte momenter, hvorfor er rutiner viktig?
2. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema
Lydighet
Stikkord
Lydighet ute i terrenget. Ekvipasjen stilles på linje/ring - kastes dummier/baller som hundefører skal hente inn.
Innkalling i forskjellige varianter og med forrstyrrelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Lydighetsprinsipper i jakttrening. Praktiske øvelser i gruppe.
Problemstillinger
Kontrollere apportlyst, grep, villighet til å avlevere og avlevering til hver enkelt hund.
3. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 2
Tema
Dirigeringsarbeid
Stikkord
Jobbe på linje. Markeringer som ikke skal hentes av hund, men av fører.
Begynne med dirigeringsarbeid på hver enkelt hund.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere hvilke forskjellige rutiner man kan ha ved dirigeringsarbeid.
Problemstillinger
Hvor kan man legge ut dirigeriger (naturlige linjer i terrenget som stier/veier? Hvilke avstander? Synlig/ ikke synlig utlagt?
4. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 2
Tema
Dirigeringsarbeid
Stikkord
Øke avstand.
Terrengskifte
Arbeidsform og gjennomføring
En og en hund jobber med dirigeringer.
Problemstillinger
Hva er terrengskifter? Hvorfor er det å variere avstand så viktig?
5. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema
Markeringsarbeid
Stikkord
Lydighet Linjearbeid der hundefører henter markeringer. Markeringsarbeid.
Arbeidsform og gjennomføring
Gruppelydighet før en og en hund får markeringsoppgaver.
Problemstillinger
Forskjellige avstander og vanskelighetsgrader. Hva kan vanskeliggjøre å markere for hunden?
6. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema
Lydighet
Stikkord
Sitt og bli.
Markeringsarbeid.
Arbeidsform og gjennomføring
Jobbe i felles gruppe og individuelt/ i par.
Problemstillinger
Hvilke forrstyrrelser kan man bruke? Tolerer hunden at andre hunder jobber - hvordan trene på det?
7. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 2
Tema
Søk
Stikkord
Fritt søk. Rutiner ved fritt søk. Forskjellig terreng.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori om søk. Vise ett søk i praksis. La alle få jobbe med fritt søk.
Problemstillinger
Hvordan gjøre søks-området/terrenget interessant?
Hvordan få hunden til å søke etter flere dummier? Hvordan bruke vinden?
8. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema
Vannarbeid.
Stikkord
Jobbe på linje, markeringsarbeid.
Markeringer på vann. Risting før/etter avlevering.
Arbeidsform og gjennomføring
Alle hundene får en til to apporter på vann. Diskusjon om hva som bør trenes på videre hos den enkelte.
Problemstillinger
Hvorfor ta hensyn til plassen hunden skal gå ut på? Hvordan trene avleveringer fra vann? Hvordan øke avstanden til vannet?
9. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema
Fløyte. Skudd
Stikkord
Teste reaksjon på skudd.
Bruk av fløyte - innkalling, kontaktsignal/stoppsignal, søkssignal.
Forskjellige dirigeringsoppgaver.
Arbeidsform og gjennomføring
Introdusere stopp og nærsøk med fløyte. Teste skuddreaksjon. Vise sidedirigering og bak ut signal.
Problemstillinger
Hvorfor trene dirigering med sidedirigering og bak ut? Hvorfor er det viktig å lære hunden å stoppe på kommando? Hva gjør en om hunden er skuddredd?
10. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Kursevaluering
Stikkord
Evaluering. Kvalifiseringsprøve.
Arbeidsform og gjennomføring
Gå igjennom målsetting til hver enkelt. Gjennomføring av kvalifiseringsprøve.
Problemstillinger
Hvordan foregår en jaktprøve? Hva skal til for å stille?
Litteratur/materiell for deltakerne
Retrieveren som apportør. Av Lena Bratsberg-Karlsen, Memea Mohlin.
Apport! Av Marianne Røhme
Krav til lærer/instruktør
Trinn 1 instruktør i NKK. Må ha trent retrieverjakt og deltatt på konkurranse og vise til egne resultater.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
NKK's "regler for jaktprøve for retrievere"
NKK's "råd og anvisninger for retrieverprøver"
Opplegg for evaluering
Studieforbundets evalueringsskjema. Eget evalueringsskjema.