1196 Konkurranserettet jakttrening

Mål

Gi en teoretisk og praktisk innføring i grunnleggende jakttreningsprinsipper for retrievere, forberede ekvipasje og hundefører for konkurransestart

Målgruppe

Retrievereiere som ønsker å trene målrettet fram mot start i konkurranseformen Jakt for retrievere

Antall deltakere

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader

Under all praktisk trening vil de hundene som ikke aktivt trener, trene på ro i arbeidssituasjon. Treningssamlingene maks 1-2 samlinger pr uke.

1. samling

Timer med lærer: 2

Tema

Teori. Presentasjon av instruktør og deltakere.

Stikkord

Forklare forskjellige begreper innen retrieverjakt som: dummy, vitring, tygging/klemmein, bytting, knalling, markering, dirigering, retningsanvisning, fritt søk, bruk av vinden etc.
Bruk av fløyte.

Arbeidsform og gjennomføring

Begrepsavklaring. Sette målsetting for hver enkelt utfra erfaringer og tidligere trening.

Problemstillinger

Hvordan legge opp trening slik at man lykkes?
Rutiner ved de enklte momenter, hvorfor er rutiner viktig?

2. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema

Lydighet

Stikkord

Lydighet ute i terrenget. Ekvipasjen stilles på linje/ring - kastes dummier/baller som hundefører skal hente inn.
Innkalling i forskjellige varianter og med forrstyrrelser.

Arbeidsform og gjennomføring

Lydighetsprinsipper i jakttrening. Praktiske øvelser i gruppe.

Problemstillinger

Kontrollere apportlyst, grep, villighet til å avlevere og avlevering til hver enkelt hund.

3. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 2

Tema

Dirigeringsarbeid

Stikkord

Jobbe på linje. Markeringer som ikke skal hentes av hund, men av fører.
Begynne med dirigeringsarbeid på hver enkelt hund.

Arbeidsform og gjennomføring

Diskutere hvilke forskjellige rutiner man kan ha ved dirigeringsarbeid.

Problemstillinger

Hvor kan man legge ut dirigeriger (naturlige linjer i terrenget som stier/veier? Hvilke avstander? Synlig/ ikke synlig utlagt?

4. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 2

Tema

Dirigeringsarbeid

Stikkord

Øke avstand.
Terrengskifte

Arbeidsform og gjennomføring

En og en hund jobber med dirigeringer.

Problemstillinger

Hva er terrengskifter? Hvorfor er det å variere avstand så viktig?

5. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema

Markeringsarbeid

Stikkord

Lydighet Linjearbeid der hundefører henter markeringer. Markeringsarbeid.

Arbeidsform og gjennomføring

Gruppelydighet før en og en hund får markeringsoppgaver.

Problemstillinger

Forskjellige avstander og vanskelighetsgrader. Hva kan vanskeliggjøre å markere for hunden?

6. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema

Lydighet

Stikkord

Sitt og bli.
Markeringsarbeid.

Arbeidsform og gjennomføring

Jobbe i felles gruppe og individuelt/ i par.

Problemstillinger

Hvilke forrstyrrelser kan man bruke? Tolerer hunden at andre hunder jobber - hvordan trene på det?

7. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 2

Tema

Søk

Stikkord

Fritt søk. Rutiner ved fritt søk. Forskjellig terreng.

Arbeidsform og gjennomføring

Teori om søk. Vise ett søk i praksis. La alle få jobbe med fritt søk.

Problemstillinger

Hvordan gjøre søks-området/terrenget interessant?
Hvordan få hunden til å søke etter flere dummier? Hvordan bruke vinden?

8. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema

Vannarbeid.

Stikkord

Jobbe på linje, markeringsarbeid.
Markeringer på vann. Risting før/etter avlevering.

Arbeidsform og gjennomføring

Alle hundene får en til to apporter på vann. Diskusjon om hva som bør trenes på videre hos den enkelte.

Problemstillinger

Hvorfor ta hensyn til plassen hunden skal gå ut på? Hvordan trene avleveringer fra vann? Hvordan øke avstanden til vannet?

9. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema

Fløyte. Skudd

Stikkord

Teste reaksjon på skudd.
Bruk av fløyte - innkalling, kontaktsignal/stoppsignal, søkssignal.
Forskjellige dirigeringsoppgaver.

Arbeidsform og gjennomføring

Introdusere stopp og nærsøk med fløyte. Teste skuddreaksjon. Vise sidedirigering og bak ut signal.

Problemstillinger

Hvorfor trene dirigering med sidedirigering og bak ut? Hvorfor er det viktig å lære hunden å stoppe på kommando? Hva gjør en om hunden er skuddredd?

10. samling

Timer med lærer: 2

Tema

Kursevaluering

Stikkord

Evaluering. Kvalifiseringsprøve.

Arbeidsform og gjennomføring

Gå igjennom målsetting til hver enkelt. Gjennomføring av kvalifiseringsprøve.

Problemstillinger

Hvordan foregår en jaktprøve? Hva skal til for å stille?

Litteratur/materiell for deltakerne

Retrieveren som apportør. Av Lena Bratsberg-Karlsen, Memea Mohlin.
Apport! Av Marianne Røhme

Krav til lærer/instruktør

Trinn 1 instruktør i NKK. Må ha trent retrieverjakt og deltatt på konkurranse og vise til egne resultater.

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør

NKK's "regler for jaktprøve for retrievere"
NKK's "råd og anvisninger for retrieverprøver"

Opplegg for evaluering

Studieforbundets evalueringsskjema. Eget evalueringsskjema.