1190 IPO C- arbeid
Mål
Gi deltagerene mer kunnskap om praktisk C arbeid. (Konkurranseformen IPO inneholder 3 likeverdige disipliner: A (lydighet), B (spor) C (bitearbeid). )
Målgruppe
Hundeførere som ønsker å lære mer om praktisk C arbeid. Både nybegynnere og erfarne.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kursplanen vil være fleksibel etter deltagerenes behov, så omrokkering av temaene kan forekomme. Under den praktiske treningen jobber ekvipasjene med de øvelser som er hensiktsmessig for den enkelte. Dersom det er ønskelig vil man kunne bruke noe av tiden til de andre disiplinene innenfor IPO (spor/lydighet).
1. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Praktisk C arbeid. Hundefører velger selv øvelser de ønsker hjelp med.
Stikkord
Presentasjon, kartlegging, samarbeid, belønninger. Utstyr.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
Problemstillinger
Hva bør vektlegges hos den enkelte ekvipasjen, og hvorfor?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Biteutvikling og samarbeid.
Stikkord
Samarbeid, belønninger, biteutvikling, figuranten, hundeføreren, kontroll, engasjement, driftvekslinger, linebruk.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Flukt og motprøve
Stikkord
Figuranten, føreren, biteutvikling, bevoktning, linebruk, kontroll, engasjement, intensitet, belønninger, samarbeid.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon, og praktisk trening under veiledning fra instruktør.
4. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Slipp og bevoktning
Stikkord
Figuranten, føreren, biteutvikling, bevoktning, halsing, slipp, intensitet, kontroll, engasjement, belønninger, samarbeid.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon, og praktisk trening under veiledning fra instruktør.
5. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Rundering
Stikkord
Rundering, intensitet, rutiner, kontroll, bevoktning, halsing, belønninger, samarbeid.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon, og praktisk trening under veiledning fra instruktør.
Litteratur/materiell for deltakerne
Regler for internasjonale konkurranser.
Krav til lærer/instruktør
En erfaren instruktør/figurant.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Regler for internasjonale konkurranser.
Opplegg for evaluering
Instruktøren gir hver enkelt ekvipasje personlig tilbakemelding.