1187 Plan for egen hage

Mål

Deltakerne skal lage en plan for sin egen hage og lære hvordan de går fram.
De skal kunne vurdere vekstbetingelsene - jordsmonn, klima og lysforhold, hagens form og topografi og hvilke funksjoner hagen skal ha.
De skal måle opp og lage en skisse i gitt målestokk av det aktuelle området.
Komponere et bed til sin egen hage.
Få noe plantekunnskap.

Målgruppe

Hageeiere som ønsker å arbeide med endringer, fornyelse, opprydding i egen hage.

Antall deltakere

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 10 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader

Arbeidet med plan for egen hage er gjennomgangstema. Praktiske temaer knyttet til dette tas opp underveis.

1. samling

Timer med lærer: 4

Tema

Oppmåling av hagen. Hagens funksjoner.

Stikkord

Oversikt og samtale om hva vi skal jobbe med. Tilpasninger til den enkelte. Endringer, nye behov, prioriteringer (tid og penger). Hvordan måle opp tomta? Plassering av hus, trær, funksjoner på kartet. Hva den enkelte vil jobbe med på kurset.

Arbeidsform og gjennomføring

Forelesning. Demonstrasjon og øving på oppmåling (om mulig ute). Formulere egne problemstillinger.

Problemstillinger

Oppmåling kan være vanskelig. Instruere best mulig slik at deltakerne kan gå hjem og gjøre dette i hver sin hage. Særlig vekt på vegetasjon som man ønsker å beholde.

2. samling

Timer med lærer: 4

Tema

Min egen hage.

Stikkord

Kartskisse, romanalyse, hagens struktur. Materialer i hagen, behersket bruk av planteslag og forskjellige materialer.

Arbeidsform og gjennomføring

Forelesning. Praktisk arbeid med kartskisse og romanalyse under veiledning.

3. samling

Timer med lærer: 4

Tema

Hvilken plante hvor?

Stikkord

Vekstbetingelser, jordsmonn, klima, lysforhold, vanning og gjødsling. Hvor mye tid vil jeg bruke på hagen? Hagens rammer. Farger og former. Plasskrav. Disponering av arealet

Arbeidsform og gjennomføring

Forelesning. Deltakerne planlegger og tegner et bed til egen hage i egnet målestokk.

Problemstillinger

Hvilke planter ønskes og egner seg i egen hage?

4. samling

Timer med lærer: 4

Tema

Vi gjør ferdig hageplanen.

Stikkord

Tegning, lage skisser på kalkerpapir, prøve seg fram. Bruk av symboler i tegningen, evt. bruk av farger. Plantenes høyde, bredde, krav til plass.

Arbeidsform og gjennomføring

Foreslesning, praktisk arbeid, veiledning

Problemstillinger

Lage en plan med riktige mål til funksjoner og planter. Evt. med farger.

Litteratur/materiell for deltakerne

Hageseskapets sortsliste 2006 Underlag for tegning, rutepapir, kalkerpapir, blyanter, penner, viskelær, linjal, evt. passer og farger, langt målebånd.

Opplegg for evaluering

Studieforbundets evalueringsskjema.