1185 Bruks- spor
Mål
Gi deltagerene mer kunnskap om bruks-spor, hva som bør vektlegges, og inspirasjon til å videreutvikle sporhundene.
Målgruppe
Hundeførere som ønsker å lære mer om spor. Både nybegynnere og videregående.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Dersom deltagerene ønsker det, kan man bruke noe av tiden på de andre momentene man trenger for å konkurrere i spor. (Konkurranseprogrammet for spor inneholder også feltsøk, budføring og lydighet).
På kurset vil deltagerene jobbe med de utfordringer som er viktige for dem på det aktuelle tidspunkt. Omrokkering av temaene i kursplanen kan derfor forekomme.
1. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Deltagerene legger en sporoppgave de mener demonstrerer hundens nivå og eventuelle utfordringer de ønsker å jobbe med under kurset. Alle følger med på sporet.
Stikkord
Evaluering, diskusjon rundt mulige tiltak. Ulike typer spor, hva som vektlegges innenfor de ulike klassene innen NBF/RIK.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
Problemstillinger
Målsetning til ekvipasjen, og hva som bør vektlegges i den videre treningen?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Hva bør man tenke på når man legger spor, og sporoppsøk
Stikkord
Vinkler, buer, terrengskifter, vær og vind, alder på spor, mulige krysninger, sporoppsøk. Merking av spor, vinkler og sporoppsøk. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Hundenes spor-interesse, fokus, konsentrasjon, intensitet og tempo
Stikkord
Påvirkninger, vanskelighetsgrad, sporoppsøk, forsterkninger. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under veiledning fra instruktør.
Problemstillinger
Hvordan kan man påvirke hundens spor-interesse?
4. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Apporter i sporet, og markering av disse
Stikkord
Interesse for apporter, sitt/dekk-markering, apportering, innlæring. Regelverk. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under kontinuerlig veiledning fra instruktør.
Problemstillinger
Valg av markering – fordeler og ulemper på disse.
5. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Videreutvikling av sporhundene
Stikkord
Harde spor, videreutvikling sporoppsøk, terrengskifter, krysninger. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under kontinuerlig veiledning fra instruktør.
Problemstillinger
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle sporet?
Litteratur/materiell for deltakerne
Regler for brukshundprøver, NBF. Regler for RIK-sporprøver.
Krav til lærer/instruktør
Erfaren instruktør innenfor spor.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Regler for brukshundprøer, NBF. Regler for RIK-sporprøver.
Opplegg for evaluering
Personlig tilbakemelding fra instruktør.