1184 Rundering- ny og viderekom.
Mål
Gi deltagerene mer kunnskap om rundering, hva som bør vektlegges, og inspirasjon til videre arbeid med søksøvelser. (Konkurranseprogrammet for rundering inneholder også feltsøk, budføring og lydighet)
Målgruppe
Hundeførere som ønsker å lære mer om rundering. Både nybegynnere og videregående.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Dersom deltagerene ønsker det, kan man bruke noe av tiden på de andre momentene man trenger for å konkurrere i rundering (Konkurranseprogrammet for rundering inneholder også feltsøk, budføring og lydighet).
På kurset vil ekvipasjene til enhver tid jobbe med de utfordringer som er viktige for dem på det aktuelle tidspunkt. Omrokkering av temaene i kursplanen kan derfor forekomme.
1. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Deltagerene legger selv opp en trening slik at instruktøren kan få et inntrykk av hvordan ekvipasjen arbeider, og eventuelle utfordringer de ønsker å jobbe med.
Stikkord
Evaluering, diskusjon rundt mulige tiltak de neste treningene
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under kontinuerlig veildedning fra instruktør. En ekvipasje av gangen. Evaluering skjer fortløpende.
Problemstillinger
Hvilken type hund har man fremfor seg? Hvordan kan man best mulig trene denne hunden opp til å bli en god søkshund/runderingshund? Hva bør vektlegges hos de enkelte ekvipasjene, og hvorfor?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Figurantenes rolle, og viktigheten av god kommunikasjon med hundefører FØR man begynner øvelsen. Praktisk runderingstrening.
Stikkord
Belønninger, lek, mat, arbeidssignaler, bruk av vind/terreng, sporløsning, plassering av figurant. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra dette.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under kontinuerlig veildedning fra instruktør. En ekvipasje av gangen. Evaluering skjer fortløpende.
Problemstillinger
Hvordan bli en bedre figurant?
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Meldingsformer: halsmelding og bringkobbel (løsbitt)
Stikkord
Apportering, løsbitt, fastbitt, stimulering av hals, timing og belønning. Gjennomgang av tidligere treninger, og praktisk trening utfra dette.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under kontinuerlig veildedning fra instruktør. En ekvipasje av gangen. Evaluering skjer fortløpende.
Problemstillinger
Hvordan bygge opp en god meldingsform?
4. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Utvikling av søket
Stikkord
Påvirkning, vind/syn/lyd, godt gjemte figuranter, utilgjengelige figuranter, flere figuranter på samme side, øke vanskelighetsgraden, tomslag. Gjennomgang av tidligere treninger, og praktisk trening utfra dette.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under kontinuerlig veiledning fra instruktør. En ekvipasje av gangen. Evaluering skjer fortløpende.
Problemstillinger
Hvordan videreutvikle hundenes søkslyst og erfaring?
5. samling
Timer med lærer: 5
Tema
Hundefører sine oppgaver
Stikkord
Lese terreng og hund. Utsending, innkalling, smidige passeringer, flying, melding, påvisning, innføring av figurant. Videre planlegging. Gjennomgang av tidligere treninger, og praktisk trening utfra dette.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening under kontinuerlig veiledning fra instruktør. En ekvipasje av gangen. Evaluering skjer fortløpende.
Problemstillinger
Samarbeid og videreutvikling av øvelsen. Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle søksøvelsen?
Litteratur/materiell for deltakerne
Regler for brukshundprøver, NBF
Krav til lærer/instruktør
Erfaren instruktør som kjenner runderingsøvelsen godt
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Regler for brukshundprøver, NBF.
Opplegg for evaluering
Personlig tilbakemelding fra instruktør.