1171 RIK - lydighet og c-arbeid
Mål
Kunne ta prøver og konkurrere innen RIK-sporten.
Målgruppe
Hundeførere som ønsker å ta prøver og konkurrere innenfor RIK-sporten
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Hundeførere må ha RIK-lisens.
1. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Teori om lydighet og c-arbeid.
Stikkord
Hva kreves av fører og hund under en prøve. Lover og regler.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning med eksempler og diskusjon.
Problemstillinger
Hva kan oppstå av utfordringer under en prøve, og hvordan kan disse takles?
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Gjennomgang av hvor langt hver enkelt ekvipasje har kommet, og hva det skal trenes videre på.
Stikkord
Hva er målet til hver enkelt hundefører? Hva har disse prestert fra før, og hvilke utfordringer må det jobbes videre med?
Arbeidsform og gjennomføring
Presentasjon av hver enkelt hundefører og praktisk arbeid.
Problemstillinger
Hundeførers håndtering av hunden, og hundens respons på denne.
3. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Lydighet
Stikkord
Hva består lydighetsøvelsene av? Hva kreves av hund og fører, og hva gir eller tar poeng?
Arbeidsform og gjennomføring
Teori og øvelser.
Problemstillinger
Hvordan få hunden til å gå med kontakt under hele øvelsen? Hvordan få hurtighet og presisjon i alle deler av øvelsene?
4. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Kontakttrening
Stikkord
Kontakttrening med forstyrrelser. Hvordan motivere og korrigere hunden, og time belønning og straff riktig?
Arbeidsform og gjennomføring
Hver enkelt ekvipasje utfører øvelser, på sitt nivå, med tilpassede forstyrrelser.
Problemstillinger
Hva er mest forstyrrende for hunden, og hva skal til for å opprettholde kontakten med disse forstyrrelsene?
5. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Posisjon
Stikkord
Jobbe med posisjonen til hunden. Hunden skal gå med riktig posisjon under alle øvelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Ekvipasjene demonstrerer hvordan de jobber med posisjonen til hunden, og får veiledning og råd om hvordan de kan jobbe videre med dette.
Problemstillinger
Hunden går for langt fram og/eller skjevt. Hunden hopper og er urolig i utgangsstilling.
6. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Sitt, dekk og stå
Stikkord
Hunden skal reagere raskt og utføre øvelsen korrekt.
Arbeidsform og gjennomføring
Ekvipasjene demonstrerer hvordan de jobber med øvelsene, og får veiledning og råd om hvordan de kan jobbe videre med dette.
Problemstillinger
Hunden reagerer tregt, tar ekstra steg, eller utfører feil øvelse.
7. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Tempovekslinger
Stikkord
Hunden skal følge føreren under de forskjellige gangartene.
Arbeidsform og gjennomføring
Ekvipasjene demonstrerer hvordan de jobber med øvelsen, og får veiledning og råd om hvordan de kan jobbe videre med dette.
Problemstillinger
Hunden kommer ut av posisjon, eller har problemer med å veksle mellom de forskjellige gangartene.
8. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Apportering - grep
Stikkord
Hvordan få et fast og rolig grep på apportbukken
Arbeidsform og gjennomføring
Ekvipasjene demonstrerer hvordan de jobber med øvelsen, og får veiledning og råd om hvordan de kan jobbe videre med dette.
Problemstillinger
Hunden har et løst grep, eller tygger på apportbukken. Hunden slipper eller vil ikke ta apporten.
9. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Apportering
Stikkord
Hvordan utføre hele øvelsen
Arbeidsform og gjennomføring
Ekvipasjene demonstrerer hvordan de jobber med øvelsen, og får veiledning og råd om hvordan de kan jobbe videre med dette.
Problemstillinger
Hunden har dårlig tempo ut fra eller inn til fører. Hunden setter seg for lang unna fører. Hunden vegrer seg for å hoppe over hinder eller møne med apportbukken.
10. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Fremadsending
Stikkord
Hunden skal løpe rett fram og dekke på kommando.
Arbeidsform og gjennomføring
Ekvipasjene demonstrerer hvordan de jobber med øvelsen, og får veiledning og råd om hvordan de kan jobbe videre med dette.
Problemstillinger
Hunden løper sakte og er usikker. Hunden dekker ikke på kommando.
11. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Hundens drifter og driftsvekslinger
Stikkord
Gjennomgang av hundens drifter. Hvordan lese og håndtere/kontrollere hundens drifter i de forskjellige øvelsene.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere erfaringer og utfordringer hos hver enkelt ekvipasje. Prøve ut disse i praksis. Gjennomgang og tilbakemelding.
Problemstillinger
Hunder med svake eller sterke drifter. Hunder som låser seg og/eller er vanskelig å håndtere.
12. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Rundering
Stikkord
Hvordan lære hunden til å rundere alle skjulene, raskt og effektivt.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere erfaringer og utfordringer hos hver enkelt ekvipasje. Prøve ut disse i praksis. Gjennomgang og tilbakemelding.
Problemstillinger
Hunden har for lav fart, tar for lange buer rundt skjulene, den runderer ikke alle skjulene, eller kommer ikke inn til fører på kommando.
13. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Bevoktning
Stikkord
Hvordan lære hunden å bevokte figurant i og utenfor skjulet?
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere erfaringer og utfordringer hos hver enkelt ekvipasje. Prøve ut disse i praksis. Gjennomgang og tilbakemelding.
Problemstillinger
Posisjon, stille bevoktning eller halsgivning, respekt for bytte, slokk og tenn.
14. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Byttehåndtering
Stikkord
Hvordan lære hunden å håndtere byttet?
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere erfaringer og utfordringer hos hver enkelt ekvipasje. Prøve ut disse i praksis. Gjennomgang og tilbakemelding.
Problemstillinger
Hunden tygger, har løst og/eller tynt bitt, slipper ikke på kommando osv.
15. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Utkalling fra skjulet
Stikkord
Hunden skal veksle til lydighet direkte fra bevoktning, i bytte- eller aggresjonsdrift, og forflytte seg inn til fører og innta utgangsstilling.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere erfaringer og utfordringer hos hver enkelt ekvipasje. Prøve ut disse i praksis. Gjennomgang og tilbakemelding.
Problemstillinger
Hunden vil ikke ta kommando, blir urolig og/eller stresset osv.
16. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Flukt
Stikkord
Hunden skal, ved førers side, følge lydig og sette seg på anvist plass, dekke på kommando, ligge stille til figurant løper, før den angriper.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere erfaringer og utfordringer hos hver enkelt ekvipasje. Prøve ut disse i praksis. Gjennomgang og tilbakemelding.
Problemstillinger
Hunden er urolig ved førers side og går ut av posisjon, hunden lager mye lyd, hunden vil ikke sette seg, hunden går direkte ned i dekk, hunden er urolig og legger seg skjevt osv.
17. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Motprøve
Stikkord
Hunden skal sitte stille ved førers side, til fører gir kommandoen "ta mann".
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere erfaringer og utfordringer hos hver enkelt ekvipasje. Prøve ut disse i praksis. Gjennomgang og tilbakemelding.
Problemstillinger
Hunden lager lyd, sitter urolig, vil tyvstarte, bommer på armen, faller av armen osv.
18. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Transport
Stikkord
Hunden skal følge fører i utgangsposisjon, mens den har fokus på figuranten.
Arbeidsform og gjennomføring
Diskutere erfaringer og utfordringer hos hver enkelt ekvipasje. Prøve ut disse i praksis. Gjennomgang og tilbakemelding.
Problemstillinger
Hunden går med fokus på fører, går ut av posisjon, tyvstarter, osv
19. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Lydighet IPO 1, 2 eller 3
Stikkord
Gjennomgang av hele lydighetsprogrammet
Arbeidsform og gjennomføring
Alle ekvipasjene går hele lydighetsprogrammet. Evaluering og diskusjon. Råd og veiledning på hva ekvipasjene bør justere før en prøve/konkurranse.
Problemstillinger
Deler av enkeltøvelser som fremdeles ikke er tilfredsstillende.
20. samling
Timer med lærer: 8
Tema
C-arbeid IPO 1, 2 eller 3
Stikkord
Gjennomgang av hele c-arbeidsprogrammet
Arbeidsform og gjennomføring
Alle ekvipasjene jobber seg gjennom hele programmet. Evaluering og diskusjon. Råd og veiledning for hva ekvipasjene bør justere før en prøve/konkurranse.
Problemstillinger
Deler av enkeltøvelser som fremdeles ikke er tilfredsstillende.
Litteratur/materiell for deltakerne
Kompendium
Krav til lærer/instruktør
Godkjent figurant
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Din hund og Din hund fortsetter av Järverud. Diverse litteratur om mentalitet og atferd hos hund. Lover og regler for c-arbeid.
Opplegg for evaluering
Kontinuerlig evaluering og veiledning. Prøver/konkurranser.