1158 Spaniel - grunnkurs
Mål
Gjøre spanieleiere i stand til å trene og stelle sin egen hund slik at de får en velstelt, velfungerende og glad hund i hverdagen og en hund de kan trene videre mot jakt, jaktanleggsprøve og spor.
Målgruppe
Spanieleiere - spaniels i gruppe 8.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Det bør ikke være mer enn 5 hunder på hver instruktør. Studieplanen er lagt opp som et helgekurs fra fredag kveld til søndag ettermiddag.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Hva skal hunden gjøre og hvordan skal vi trene og belønne den?
Stikkord
Lek og belønning, hva belønner vi, hvordan og når?
Hva ønsker vi at hunden skal gjøre/ikke gjøre og hvordan få hunden til å gjøre det vi vil? Dele målet vårt opp i mange mindre delmål/momenter.
Kontakt og lydighet er noe vi må gjøre oss fortjent til.
Treningsplan og treningsdagbok.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori og demonstrasjon
Problemstillinger
Ulike former for belønning. Mat og lek. Bruke et belønningsord eller et belønningssignal (klikker). Ikke bruke negativ forsterkning (nei, korrigering) under innlæring.
Ha et mål å trene mot og litt system på treningen.
Familien må være enig om det grunnleggende som gjelder hunden.
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Søk, spor, vannpasjon, skudd, grunnleggende lydighet og apport
Stikkord
Søk - medfødte egenskaper og søksutvikling. Spor - arbeidsmåte og fart. Vann - hvordan øke badegleden.
Skudd - ikke "prøve" om hunden er skuddredd.
Apport - fart både ut og inn og unngå tygging.
Arbeidsform og gjennomføring
Trene i små grupper og en og en hund. Alle må delta i diskusjoner om hva de ser og hvordan man kan trene videre.
Problemstillinger
Søk - vil ikke søke, søker for sakte, går for stort, går for langt fremfor fører og for lite til sidene, kontakt, dirrigering, innkalling.
Spor - lav nese eller høy nese, kryssende eller som på skinner, hvor fort kan det gå, belønninger underveis, vinkler, underlag.
Vann - hunden vil ikke svømme.
Skudd - forsiktig tilvenning.
Apport - hunden vil ikke ta, hunden vil ha, tygging. Lydighet - alfa og omega for å lykkes!
Se på og diskutere håndtering, pelsstell og fôring i "pauser".
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Se på problemstillinger fra dagen før.
Stikkord
Hva er deltakerne mest usikre på og sliter mest med? Hjelpe til med å dele arbeidsoppgavene opp i delmål/moment.
Repetere der det er mest behov for hjelp og veiledning?
Arbeidsform og gjennomføring
Trene i små grupper og en og en hund. Alle må delta i diskusjoner om hva de ser og hvordan man kan trene videre.
Problemstillinger
For å bli bedre må man tørre å vise hva man sliter med. Treningsplan. Når bør man endre taktikk dersom treningen ikke virker?
Litteratur/materiell for deltakerne
Litteratur: Regelverk for jaktanleggsprøve, jaktprøve og blodsporprøve - lastes ned fra www.nkk.no Materiell: Fløyte, dummie, klikker, sporsele/sporline, godbiter, leker. Bur.
Krav til lærer/instruktør
Må ha lang erfaring med spaniels og ha trent/ført hund til premiering på minimum jaktanleggsprøve og blodsporprøve. Helst ha jaktet småvilt med spaniel og drevet med ettersøk hjortevilt. Gjerne være NKK trinn II-instruktør.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Fuglehunder. Dressur og jakt (2006) Sten Christoffersson Din hund - som valp, som unghund (1998) Sven Järverud, Gunvor af Klinteberg-Järverud Med sikte på 10:an (2006) Niina och Kenth Svartberg ISBN 9789163187247
Opplegg for evaluering
Bruker standard evalueringsskjema